گروه اقتصادی: تنها پس از گذشت چند روز از افزایش نسبی قیمت نان، مردم می‌پرسند: چرا کیفیت نان تغییری نکرده است و وزارت بازرگانی چه برنامه‌ای برای افزایش کیفیت نان در دست دارد؟

به گزارش همشهری از سطح شهر تهران، به‌رغم افزایش قیمت نان به‌دنبال آزادسازی قیمت آرد و اصلاح نرخ نان، هنوز نان با کیفیت قبلی عرضه می‌شود. پیش‌تر مسئولان وزارت بازرگانی قول داده بودند با آزادسازی قیمت آرد تحویلی به نانوایی‌ها، هم قیمت نان معقول خواهد شد و هم کیفیت آن بهبود پیدا خواهد کرد. براساس این گزارش، ثابت ماندن کیفیت نان با وجود افزایش قیمت آن این پرسش عمومی را ایجاد کرده است که آیا صرف افزایش بهای نرخ آرد و نان، تضمینی برای افزایش کیفیت نان و رقابتی شدن عرضه نان خواهد بود؟

برخی شهروندان در تماس با تحریریه همشهری با انتقاد از ثابت ماندن کیفیت نان از مسئولان خواسته‌اند چاره‌ای بیندیشند؛ چرا که یکی از دلایل دورریز شدن نان توسط خانوارها، کیفیت پایین نان است. البته دستکاری وزن چانه‌ها توسط برخی نانوایی‌ها هم مزید بر علت شده است؛ به‌گونه‌ای که برخی شهروندان شهرستانی نسبت به پایین بودن وزن چانه‌ها و تخلف نانوایی‌ها گلایه دارند.

به گفته مردم، برخی نانوا‌ها در پاسخ به این پرسش که چرا کیفیت نان را تغییر نمی‌دهند، می‌گویند: آرد تحویلی از سوی وزارت بازرگانی کیفیت لازم را ندارد! این در حالی است که مالکان برخی نانوایی‌ها نسبت به اصلاح ساختار تولید نان از جمله استفاده از نیروی انسانی ماهر و بهبود سیستم پخت نان توجه چندانی نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر به‌دلیل اجاره‌ای بودن برخی نانوایی‌ها و فقدان نظارت مالکان بر عملکرد کارگران، کیفیت نان تولیدی کاهش یافته است.

نان در صدر تماس‌های مردمی

خبر دیگر اینکه مدیرکل دفتر بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون بالغ بر 89 هزار و 723 مورد تماس تلفنی با سامانه 124 به ثبت رسیده است. به گزارش مهر، داریوش قاسمی افزود: در این میان، بیشترین میزان تماس‌های مردمی مربوط به نان بوده است؛ ضمن اینکه مردم نسبت به قیمت‌های حمل‌ونقل نیز تماس‌هایی با شماره تلفن 124 داشته‌اند.

وعده اتحادیه؛ دو هفته دیگر صبر کنید

حسین نظری، رئیس اتحادیه نانوایان تهران در گفت‌وگو با همشهری هرچند از کیفیت فعلی نان دفاع کرد اما وعده داد با افزایش سطح کیفی آرد توسط کارخانجات تولید آرد، کیفیت نان هم حداکثر تا 2‌هفته دیگر افزایش محسوسی پیدا کند. او در حالی ادعا می‌کند تا‌کنون شکایتی به این اتحادیه در ارتباط با کیفیت نان گزارش نشده است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گزارش داده بیشترین تماس مردمی با سامانه شکایت 124 مربوط به نان بوده است.

نظری در پاسخ به این سؤال که چرا با افزایش قیمت آرد و نان هنوز در برخی نانوایی‌ها نان با کیفیت قبلی عرضه می‌شود؟ گفت: واقعیت این است که نانوایی‌ها هنوز با آردی که قبلا توسط وزارت بازرگانی تامین شده بود، نان پخت می‌کنند اما قول می‌دهیم با توافقی که با کارخانجات تولید آرد صورت خواهد گرفت، کیفیت نان هم بهتر شود. او گفت: قطعا تا 2 هفته دیگر کیفیت نان بهتر از قبل خواهد شد و امیدواریم کارخانجات تولید آرد با ظرفیت کامل به تولید آرد مرغوب روی آورند؛ چرا که از این پس این نانوایی‌ها هستند که آرد با کیفیت را مطالبه خواهند کرد.

وزارت بازرگانی: ارتقای کیفیت نان از هفته آینده جدی‌تر می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به آزاد‌سازی‌ قیمت نان و ضرورت افزایش کیفیت نان عرضه شده، طرح ارتقای کیفیت نان از هفته آینده شروع خواهد شد. محمود دودانگه، با بیان این مطلب که کیفیت نان از عواملی همچون آرد و مهارت خباز تاثیرپذیر است، ادامه داد: با نهایی شدن نقشه راه افزایش کیفیت نان طی هفته جاری، از هفته آینده واحدهای خبازی حق انتخاب خواهند داشت و می‌توانند آرد کیفی را از کارخانه‌های مورد نظر خود تهیه کنند.

او یکی از عوامل عدم‌ارتقای کیفیت نان طی روزهای اخیر را عرضه آرد نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: هدفمند‌سازی‌ یارانه آرد حق انتخاب نان مورد نظر خود رابه مردم داد و با توجه به این موضوع واحدهای خبازی برای جذب مشتری باید کیفیت نان تولیدی خود را افزایش دهند.