در سال 1375 براساس سیاستهای کلی دولت و به منظور هماهنگی بیشتر بین نهادهای آموزشی و تحقیقاتی، دفتر گسترش آموزش رسانهها با مرکز مطالعات و توسعه رسانهها ادغام گردید.
این دفتر به منظور تشویق تحقیق و گسترش آموزش در زمینه ارتباطات اجتماعی با تأکید خاص بر مطبوعات و روزنامهنگاری شکل گرفته و تاکنون از حیث مطالعاتی، تحقیقاتی و آموزشی توانسته است پشتیبان بالنسبه مناسبی برای مطبوعات کشور باشد.
شرح وظایف دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها:
- مطالعه و بررسی کمی و کیفی جریان اطلاعات در رسانههای کشور
- مطالعه و بررسی میزان تأثیرپذیری رسانههای ایران از جریان بینالمللی اطلاعات
- مطالعه و بررسی تأثیرات فرهنگی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جریان بینالمللی اطلاعات
- نیازسنجیهای مستمر از مسئولان، کارشناسان و دستاندرکاران امر رسانهها بمنظور تعیین محورها و موضوعات پژوهشی
- پژوهش در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی رسانهها
- پژوهش در زمینه چگونگی ارتقاء سطح کیفی و حرفهای رسانهها و جایگاه رسانهها در فرهنگ عمومی
- پژوهش در زمینه چگونگی افزایش اعتماد مردم به رسانهها
- پژوهش در زمینه تکنولوژیهای جدید و مورد نیاز، جمعآوری، پردازش، تولید و انتشار اطلاعات در حوزه رسانهها
- تهیه و تنظیم سیر تطور تاریخ مطبوعات ایران و مستندسازی وقایع مربوط
- انجام هماهنگیهای لازم در زمینه انتشار کتاب، مجموعه مقالات، گزارشهای پژوهشی و نشریات تخصصی در حوزههای آموزشی و پژوهشی رسانه
- شناخت و تعیین شاخصهای ارزیابی رسانهها
- ارتباط مستمر با دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی بمنظور شناسایی محققان در زمینههای مطالعاتی و پژوهشی مورد نظر
- ارائه راهکارهای لازم بمنظور ارتقائ دانش عمومی و تخصصی در حوزه ارتباطات و مطبوعات
- ایجاد، توسعه و بروز رسانی مرکز اطلاعرسانی ارتباطات با تأکید بر مطبوعات و تبلیغات
- حمایت مادی و معنوی از محققان، مراکز و انجمنهای تخصصی، طرحهای تحقیقاتی و پایاننامهها در حوزه ارتباطات
- برگزاری همایشهای علمی و کاربردی بمنظور آشنایی با آخرین دستاوردها و تبادل اطلاعات در زمینه رسانهها
- همکاری و حضور در مجامع تحقیقاتی داخلی
- گردآوری و بررسی اطلاعات مربوط به امکانات و نیازهای آموزشی در حوزه ارتباطات
- برنامهریزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و رشد استعدادها در زمینه فعالیتهای خبری، مطبوعاتی و اطلاعرسانی، تبلیغاتی و...
- تهیه ضوابط، آییننامهها ودستورالعملهای صدور مجوز فعالیت آموزشهای آزاد روزنامهنگاری و نظارت بر فعالیت آنها
اهداف
دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها با اهداف کلی انجام و حمایت از تحقیقات نظری و کاربردی و گسترش آموزش در حوزه رسانهها با تأکید بر مطبوعات، انتشار منابع مفید در حوزه مطبوعات و تبلیغات، اعم از تألیف و ترجمه، کمک به رشد و گسترش فعالیت مطبوعاتی و کمک به تدوین سیاستهای مطبوعاتی و تبلیغاتی به فعالیت میپردازد.
این دفتر برای تحقق بخشیدن به اهداف ذکر شده از بخشهای تابعه زیر تشکیل شده است:
- معاونت پژوهشی
- معاونت آموزشی
- کتابخانه تخصصی
- رسانه
- انتشارات
- اداره روابط عمومی و روابط بینالملل
منبع مورد استفاده برای این مدخل