سعید ارکان‌زاده یزدی: ساخت بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج، پس از وعده‌های زیادی که در 3سفر استانی هیات دولت به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد داده شد، بار دیگر متوقف شده است.

در شهر یاسوج 2 بیمارستان بیشتر وجود ندارد و بیمارستان مرجع این شهر، حدود 35 سال قبل ساخته شده است. رشد جمعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد و کمبود فضای درمانی، نیاز به ساخت بیمارستان جدید در این استان را افزایش داده است. با این وجود، کمبود بودجه باعث شده است که 2 طرح بسیار مهم درمانی استان (ساخت بیمارستان 200 تختخوابی و کلینیک شهید مفتح) به تاخیر بیفتد. به‌نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری‌های استانی، ساخت طرح‌های درمانی در اولویت قرار ندارد و تلاش برای اختصاص قسمتی از زمین‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که برای ساخت آزمایشگاه‌ و دانشکده‌های دانشگاه تعیین شده بود، به زمین مورد نیاز برای ساختمان‌های مسکن مهر، نشانه‌ای از همین امر است.

بیمارستان شهید بهشتی، مرکز درمانی مهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که در سال‌های میانی دهه 1350 در یاسوج ساخته شده و اکنون بسیار فرسوده است. دکتر پرویز یزدان‌پناه، رئیس نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، به «همشهری» می‌گوید: «بیمارستان شهید بهشتی بسیار قدیمی است و مشکلات تاسیساتی زیادی دارد. این بیمارستان قبل از انقلاب برای 20 تا 30تخت بیمارستانی ساخته شده بود، اما با افزایش نیازهای درمانی استان، تعداد تخت‌های آن به 200تخت افزایش پیدا کرده است. در حالی که امکانات تاسیساتی بیمارستان متناسب با این ظرفیت نیست.» یزدان‌پناه می‌افزاید: «بیمارستان شهید بهشتی مرجع انواع جراحی‌ها و تروما در استان است، اما نمی‌تواند پاسخگوی تمامی مراجعات باشد. بنابراین ضروری است که یک بیمارستان دیگر نیز در استان ساخته شود.»

در یاسوج بیمارستان دیگری به نام بیمارستان امام سجاد(ع) نیز وجود دارد که زایشگاه دارد و از امکانات لازم برای درمان بیماری‌های زنان و بیماری‌های گوش و حلق و بینی برخوردار است، اما خدمات درمانی کاملی را مانند آنچه بیمارستان شهید بهشتی ارائه می‌کند نمی‌تواند عرضه کند. رئیس سازمان نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل درمانی در استان، نبو د فضای مناسب است. در یاسوج یک بیمارستان 200تختخوابی در حال ساخت است که تا‌کنون فقط پی و ستون‌هایش درست شده و ظاهرا بودجه‌ای هم برای ساخت آن اختصاص یافته، اما هنوز تامین نشده است.

از 2 سال پیش ساخت کلینیک شهید مفتح نیز در 5 طبقه شروع شده که تمام امور سرپایی درمانی را پوشش خواهد داد، اما این طرح هم نیمه‌کاره مانده است. البته این کلینیک در جایی ساخته می‌شود که مردم به آن دسترسی مناسبی ندارند، بنابراین کارایی چندانی نخواهد داشت.» هیات دولت فروردین 85 در سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد تصویب کرد که بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج با اعتبار کلی 27 میلیارد تومان ساخته و تکمیل شود، اما ساخت این بیمارستان متوقف ماند تا جایی که پرویز رضایی، فرماندار بویراحمد، در آذر‌ماه از تعطیل عملیات ساخت بیمارستان 200 تختخوابی خبر داد و گفت: «با وجود وضع نامناسب استان از نظر امکانات درمانی و کمبود بیمارستان پیشرفت‌کاری ساخت بیمارستان 200 تختخوابی بسیار ضعیف است.»

از آنجا که کارفرمای ساخت بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج وزارت مسکن و شهرسازی است، علی نیکزاد، وزیر مسکن، سال گذشته از این طرح بازدید کرد و دستور داد که اجرای بخش اول آن تا اسفند ماه تمام شود، اما سال 88 تمام شد و حتی ساختمان اولیه این بیمارستان نیز آماده نشد. علی حیدری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، درباره دلایل توقف ساخت بیمارستان می‌گوید: «در سفر وزیر مسکن به این استان قرار شد که یک میلیارد تومان به شرطی که 100 میلیون تومان برای بیمارستان شهر لیکک واقع در مرکز شهرستان بهمئی اختصاص دهیم، به اعتبارات امسال این بیمارستان اضافه شود که ما 100 میلیون تومان را اختصاص دادیم، اما تاکنون اعتبار یک میلیارد تومانی به ‌دستمان نرسیده است.»

به گفته این مقام مسئول در استانداری، درصورتی که 1/5 میلیارد تومان اعتبار امسال برای بیمارستان 200 تختخوابی تأمین شود، مرحله سفت کاری آن تمام و نازک‌کاری آغاز می‌شود. او اضافه می‌کند: «اگر اعتبارات این بیمارستان به‌طور کامل تأمین شود، حداقل در سال 91 به بهره‌برداری می‌رسد.» براساس اخبار منتشر شده ساخت بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج تا‌کنون تنها 40 درصد پیش رفته است. دکتر حسام‌الدین نبوی‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، می‌گوید: «هزینه تکمیل بیمارستان 200تختخوابی یاسوج هرقدر به تأخیر بیفتد و دیرتر به اتمام برسد، برای دولت بیشتر می‌شود.» او امیدوار است که ساخت این بیمارستان در دولت دهم به اتمام برسد و از وزیر بهداشت قول گرفته است که برای تامین اعتبار آن با وزیر مسکن رایزنی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در حالی از امیدواری برای تامین بودجه بیمارستان 200 تختخوابی سخن می‌گوید که این دانشگاه به تازگی بحران تملک زمین‌های خود را پشت سر گذاشته است. مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصمیم گرفته بودند که برای ساخت قسمتی از آپارتمان‌های مسکن مهر در استان، بخشی از زمین‌های دانشگاه علوم پزشکی را به این طرح اختصاص دهند و حتی استاندار کلنگ ساخت این مجموعه را در زمین‌های دانشگاه بر زمین زده بود، اما هنگامی که بنا شد ساخت آپارتمان‌های مسکن مهر آغاز شود، کارکنان و استادان دانشگاه علوم پزشکی تجمعاتی را در اعتراض به ساخت و ساز در زمین‌های دانشگاه شروع کردند که با حمایت وزیر بهداشت و درمان نیز همراه شد. سرانجام اعتراض‌ها به نتیجه رسید و استانداری کهگیلویه و بویراحمد در طرح خود تجدید‌نظر کرد.

با این‌حال هنوز مشخص نیست که در این زمین‌ چه بنایی ساخته خواهد شد. از یک‌سو، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرده که در بخشی از این زمین آزمایشگاه مرجع و مرکز شبکه بهداشت در حال ساخت است و از سوی دیگر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار می‌گوید که در قسمتی از این مکان مسکن مهر برای متخصصان بهداشت و درمان استان ساخته خواهد شد و قسمت دیگری نیز به ساخت مراکز بهداشتی درمانی اختصاص خواهد یافت.