چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی، نبود نظام منطقی ارجاع در کشور را از علل مهم ازدحام بیمار در برخی بیمارستان‌های دولتی عنوان کرد

و استفاده از ظرفیت پزشکان تمام وقت جغرافیایی را از جمله اقدامات مؤثر در کاهش این ازدحام دانست و گفت: این در حالی است که بسیاری از اعضای تمام وقت جغرافیایی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از وضعیت معیشتی، مسکن، کارانه و غیره به‌شدت ناراضی هستند و همین امر سبب کاهش انگیزه برای فعالیت آنها می‌شود.

دکتر زالی در گفت‌وگو با ایسنا، نوبت دهی‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی را ناشی از علل متفاوتی دانست و با بیان اینکه تنها برخی از بیمارستان‌های دولتی از نوبت‌دهی‌های طولانی برخوردارند، افزود: نوبت‌دهی‌های طولانی در مورد همه بیمارستان‌های آموزشی صدق نمی‌کند؛ چرا که اکنون درصد اشغال تخت در مجموعه بیمارستان‌های دولتی کشور به‌طور متوسط حدود 60 درصد است و تخمین زده می‌شود که حدود 40 درصد تخت‌های دولتی و آموزشی کشور خالی باشد.

وی در این باره ادامه داد: اقبال و توجه بیش از حد مردم به برخی بیمارستان‌های دولتی دلایل ویژه‌ای دارد که به‌خود آن مراکز بازمی‌گردد؛ از جمله دلایل، آن است که مرکز درمانی مربوطه از افراد متخصص خوشنام برخوردار باشد. همچنین ممکن است آن مرکز یک مرکز ارجاعی در کشور باشد و مراکز مختلف استان‌ها به دلایل مختلف تخصصی و فوق تخصصی بیماران‌شان را به آن بیمارستان خاص ارجاع دهند.

زالی ادامه داد: همچنین ممکن است یک خدمت فوق تخصصی در یک بیمارستان آموزشی به‌طور خاص ارائه شود که این خدمت در سایر مراکز استان‌ها در دسترس نباشد. در مجموع تا زمانی که این خدمات گسترش کافی نیابند، ازدحام در این بیمارستان‌ها پابرجاست.

وی با اشاره به مطالعه‌ای در سال 85 در تهران بزرگ ادامه داد: براساس این مطالعه میدانی، مشخص شد که بالغ بر 65 درصد از مراجعات به بیمارستان‌های آموزشی برخی از نواحی تهران بزرگ، از مراکز استان‌های دیگر و شهرستان‌ها بوده است.

وی توسعه خدمات سرپایی در کشور را در کاهش ازدحام بیمار در برخی بیمارستان‌های دولتی مؤثر دانست و گفت: بسیاری از خدمات حتی خدمات تخصصی و فوق تخصصی قابلیت آن را دارند که به‌صورت سرپایی و بدون نیاز به اقامت در بیمارستان ارائه شوند.

زالی افزود: همچنین از آنجا که بیشتر بیمارستان‌های تهران بیمارستان‌های عمومی هستند می‌توان به این سمت حرکت کرد که در آینده با تقسیم نیروهای انسانی تخصصی برخی از ظرفیت‌های بیمارستان‌های عمومی تهران به‌ویژه بیمارستان‌های بزرگ آموزشی را به سمت تخصصی شدن پیش برد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد اکنون نیاز زیادی به بیمارستان‌های عمومی در سطح تهران نداریم و بیشتر به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی نیاز است.قائم مقام سازمان نظام پزشکی راه‌اندازی درمانگاه‌های چند تخصصی در زمینه بیماری‌های مزمن در مراکز درمانی دانشگاهی را از دیگر عوامل مؤثر در کاهش ازدحام بیمار در بیمارستان‌های دولتی عنوان کرد و به ایسنا گفت: این امر با توجه به گسترش تخصص‌ها و فوق تخصص‌ها ازدحام را به‌طور منطقی کم می‌کند و از طرف دیگر مشارکت جمعی پزشکی را فراهم می‌آورد.

وی با بسیار پایین خواندن تعرفه‌های درمان بخش دولتی، خاطرنشان کرد: این امر واقعیت تلخی است که وجود دارد و هیچ‌گونه جذابیت اقتصادی به‌ویژه برای متخصصان و فوق‌تخصص‌ها ندارد.

علاوه بر پایین بودن تعرفه‌های درمان، یک عضو هیأت علمی برای انجام جراحی در یک بیمارستان آموزشی تنها 30 درصد از تعرفه را دریافت می‌کند و 70 درصد تعرفه به متخصص مربوط تعلق نمی‌گیرد. علاوه بر آن، این 30درصد هم با حدود 12 ماه تاخیر به وی پرداخت می‌شود.

کد خبر 109325

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز