همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک آزمون سریع ساده که در کنار زمین ورزش قابل انجام است، می‌تواند به طور دقیق ضربه مغزی در ورزشکاران را شناسایی کند.

به گزارش هلث‌ دی پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند این آزمون غربالگری (بیماریابی) - به نام تست کینگ- دویک (King-Devick test) - نسبت به آزمایش‌های فعلی که نمی‌توانند طیف وسیعی از کارکردهای مغزی را ارزیابی کنند، ارجحیت دارد.

برای انجام این آزمایش، از ورزشکاران خواسته می‌شود که شماره‌های تک رقمی را روی کارت‌هایی به اندازه انگشت اشاره نوشته شده‌اند، بخوانند. در حالت طبیعی خواندن این ارقام یک دقیقه به طول می‌انجامد. هر میزان افزایشی در زمان مورد نیاز برای کامل کردن این آزمایش بیانگر آن است که ورزشکار دچار ضربه مغزی شده است، به خصوص اگر این تاخیر نسبت به زمان پایه‌ای این آزمایش در ورزشکاران، بیش از 5 ثانیه باشد.

پژوهشگران می‌گویند این آزمایش می‌تواند اختلال در حرکات چشم،‌ تمرکز، زبان و سایر علائم ضربه مغزی را شناسایی کند.

این پژوهشگران در بررسی 30 مشت‌زن با این آزمایش نشان دادند که نتایج آزمایش برای ورزشکارانی که ضربه مغزی نشده بودند، به طور میانگین یک ثانیه بهبود پیدا کرد، اما ورزشکارانی که ضربه مغزی شده بودند، به طور میانگین آزمایش را با 11.1 ثانیه تاخیر انجام دادند و افرادی که ناک اوت شده بودند، تاخیر در تکمیل آزمایش 18 ثانیه بود.

نتایج این بررسی در نسخه آنلاین ژورنال Neurology منتشر شده است.

دکتر لورا بالسر، استاد بیماری‌‌اعصاب، بیماری‌های چشم و همه‌گیرشناسی در دانشگاه پنسلیوانیا در این باره گفت: "این آزمایش غربالگری شیوه موثری برای شناسایی نشانه‌های ابتدایی ضربه مغزی است و می‌تواند پیامدهای این عارضه را بهبود بخشد و احتمالا از ضربه‌های مغزی مکرر پیشگیری کند."

او افزود: "اگر بررسی‌های آینده ارزش این آزمایش را ثابت کند، این آزمایش بالقوه می‌تواند به آزمایش استاندارد کنار زمین برای ورزشکاران بدل شود."

    علائم ضربه مغزی

برچسب‌ها