تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶

کامران محمدی: 1-هرچند ماجرای محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران، تنها در ایام برگزاری این همه مورد توجه قرار می‌گیرد اما به‌هرحال در همین اندازه‌اش هم غنیمت است و شاید به نتیجه برسد؛ به‌ویژه اینکه همواره نمایندگان مجلس هم یک پای این ماجرا هستند و درباره‌اش اظهارنظر می‌کنند.

از جمله اینکه روز گذشته چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه بازدید کردند و نکات جالبی در همین باره گفتند. جواد آرین‌منش عضو کمیسیون فرهنگی گفت: قطعا باید برای معرفی و انتخاب چیتگر همه ملاحظات درنظر گرفته شود. باید مطالعات کارشناسی صورت گیرد؛ گاهی هم البته سخن از شهر آفتاب مطرح می‌شود و معتقدم این منطقه مناسب‌تر است. مراکز فرهنگی شهر در اطراف شهر آفتاب وجود دارد، این منطقه با مطالعات فراوان برگزیده شده پس می‌تواند محل مناسبی باشد.

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر، عضو سابق کمیسیون فرهنگی و عضو فعلی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که در شهر آفتاب آماده شده و برای جلوگیری از هزینه‌های متعدد و مکرر و به سبب دسترسی بهتر اگر نظر شهرداری را بپذیریم بهتر است. محاسن شهر آفتاب نسبت به چیتگر بیشتر است این وضعیت فعلی مسلما مطلوب نیست چرا که مصلی و کیفیت ساختمان آن و اینکه احترام این مکان به‌عنوان مسجد باید حفظ شود، هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد از این‌رو باید سریعا جابه‌جایی صورت گرفته اما این عزم هنوز ایجاد نشده است.

سیدعلی حسینی نماینده نیشابور و فیروزه عضو کمیسیون فرهنگی و هیأت امنای کتابخانه‌های کشور هم نظر دیگران را تایید کرده است. او می‌گوید: زمین وسیعی باید برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفته شود و این زمین باید تمامی امکانات رفاهی را در خود جای دهد. حال چه چیتگر باشد چه شهر آفتاب. البته هزینه‌های مصروفه در شهر آفتاب با انتخاب چیتگر به هدر می‌رود. اما غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که خود در سال 87 به‌عنوان رئیس مجلس، کلنگ احداث شهر آفتاب را در کنار شهردار تهران به زمین زد تا محلی دائمی و مناسب برای نمایشگاه کتاب فراهم شود، می‌گوید: دولت باید گام نخست را بردارد و محلی را برای نمایشگاه دائمی کتاب تهران انتخاب کند. ما هم همکاری خواهیم کرد. نمی‌شود درحالی‌که کار کارشناسی صورت نگرفته است، مجلس رأسا در این‌باره اقدام کند.

2-اما برای اینکه ضرورت انتقال سریع نمایشگاه به محل تازه‌اش، کاملا معلوم شود، یکشنبه شب باد و باران شدیدی درگرفت و نشان داد مصلی از ابتدا مناسب برگزاری نمایشگاه نبوده و حالا هم البته نیست. باد و باران اوضاع ناشران دانشگاهی را که در محوطه باز و زیر چادر غرفه‌شان را علم کرده‌اند به کلی به هم ریخت و تقریبا مثل هر سال به آنها خسارت قابل توجهی وارد کرد. علی‌اکبر تورانیان مدیر ستاد اجرایی ناشران دانشگاهی در این مورد گفت: این امر همان مسئله‌ای است که ما دائما آن را مطرح می‌کنیم چرا که مصلی محلی مناسب برای نمایشگاه بین‌المللی نیست. اعتقاد ما این است این محل و برگزاری نمایشگاه کتاب بدین شکل در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست چرا که ایران کشوری مقتدر است و نمایشگاه هم باید در این شأن برگزار شود. طی بارش باران دیشب و امروز به بخشی از همکاران بنده و آثارشان خسارت‌هایی وارد شد که خسارت‌های ناشی از باد و باران در حال برآورد است.

3-تا حالا فکر می‌کردیم علت غیاب عربستان در نمایشگاه امسال، حضورش در بحرین و همراهی‌اش با خاندان آل خلیفه است. یعنی حتی اگر هم می‌خواست بیاید، ما نمی‌گذاشتیم. اما دیروز معلوم شد همان طور که ناشران انگلیسی آمده‌اند و حضور فعالانه هم دارند، عربستانی‌ها هم اگر می‌خواستند می‌آمدند و موضوع تنها تأخیر در ثبت ‌نام بوده است. این نکته را احسان‌الله حجتی، قائم‌مقام بهمن دری گفت؛ «امسال هم به‌دلیل تأخیر در اعلام حضور از سوی عربستان، غرفه‌ای برای این کشور در سالن بین‌الملل درنظر گرفته نشده است.» جالب اینکه حجتی گفت: شرکت نکردن عربستان در نمایشگاه کتاب به معنای شرکت نکردن ناشران این کشور نیست و ناشرانی از عربستان سعودی در نمایشگاه حضور دارند.