همشهری‌آنلاین: اظهارات روز چهارشنبه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ،بی‌پاسخ نماند. وزیر ارشاد گفت که منتظر پول و زمین است تا ساخت نمایشگاه را شروع کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، سیدمحمد حسینی اشنبه ـ 17 اردیبهشت ماه ـ در حاشیه‌ی نمایشگاه کتاب تهران، طرح مساله احداث محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از طریق دولت را ناشی از تعلل شهرداری تهران در راه‌اندازی شهر آفتاب دانست و تاکید کرد: هر سال به سال بعد وعده می‌دهند و محل نمایشگاه آماده نمی‌شود.

سیدمحمد حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی روزهای گذشته شما نامه‌ای را به رییس‌جمهور درباره محل دائمی نمایشگاه نوشته‌اید، این نامه به کجا انجامید و در آن نامه چه مطرح شده بود، اظهار کرد: در روز افتتاحیه نمایشگاه، مساله محل دائمی نمایشگاه را رییس‌جمهور مطرح کردند و می‌دانیم که مصلا پاسخگوی نیاز برگزاری نمایشگاه نیست و ضرورت دارد برای سالهای آینده فکری بکنیم. از آنجایی که شهرداری مطرح کرده بود مکانی را برای برپایی نمایشگاه کتاب در دست احداث و آماده‌سازی دارد ما تصمیم نداشتیم کار جدیدی صورت بگیرد؛ اما هر سال تکرار می‌شود که سال آینده این مکان به بهره‌برداری می‌رسد و نتیجه‌ای عاید نشده است.

وی در عین حال گفت:اینکه شهرداری مکانی را برای احداث نمایشگاه‌ها در تهران در نظر بگیرد، منافاتی با این موضوع ندارد که ما بخواهیم مکانی را برای برپایی نمایشگاه دائمی تهران احداث کنیم. به هرحال تنها نمایشگاه کتاب نیست، هر ساله نمایشگاه‌های قرآن کریم، مطبوعات و رسانه‌های دیجیتال را داریم که نیازمند داشتن مکانی برای برپایی این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها هستیم.

وی یادآور شد: در نامه‌ای که به رییس‌جمهور ارایه شد، اشاره شد که ما نیازمند یک زمین و همچنین اعتبار اولیه برای شروع کار هستیم و این مساله پیچیده‌ای نیست، ضمن اینکه احداث نمایشگاه چندان دشوار نیست، تعدادی سوله می‌خواهد.

وزیر ارشاد متذکر شد: مکان‌های مختلفی مطرح شده و مهم این است مکانی باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد و حداقل فضایی را که ما برای آن در نظر گرفته‌ایم 50 هکتار است که با مشکل پارکینگ روبرو نشویم.

حسینی خاطرنشان کرد:اکنون در این مرحله برای ما مهم این است که زمینی را در اختیار داشته باشیم که اگر بدون ساخت و ساز هم باشد می‌توانیم با همین سازه‌های فلزی موقت، نمایشگاه را برگزار کنیم و اگر این مشکل حل شود به طور قطع سال آینده نمایشگاه را در مکان جدید دایر خواهیم کرد و هم‌اکنون پیگیر این مساله هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اظهار شد مسئولین شهرداری تهران نسبت به دایر کردن نمایشگاه در چیتگر مخالفت کردند، تصریح کرد: چیتگر یک منطقه است که محدود به پارک نمی‌شود، گمانم مسئولین شهرداری شتاب زده پاسخ دادند و ما به دنبال قطع درخت و صدمه زدن به محیط زیست نیستیم.

 more  پاسخ شهرداری به نامه وزیر ارشاد به رئیس‌جمهور درباره نمایشگاه کتاب

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا مخالفت مطرح شده از سوی شهرداری در راستای تقابل‌ها و اختلافهای شهرداری تهران و دولت نیست، پاسخ داد: ما چند سال منتظر ماندیم و هر سال به ما می‌گویند که محل نمایشگاه سال آینده افتتاح می‌شود و دولت چندین سال است منتظر مانده، اما این مکان آماده نمی‌شود و نمی‌توانیم بیشتر از این منتظر بمانیم. ضمن اینکه کلان شهری مانند تهران به نمایشگاه‌های متعددی نیاز دارد، بنابراین احداث نمایشگاه از طرف آنها منافاتی با کاری که ما می‌کنیم ندارد و البته نمی‌خواهیم موازی کاری و تکرار صورت بگیرد اما چون این کار از سوی شهرداری انجام نشده است ما به فکر احداث محلی برای نمایشگاه افتادیم.

وزیر ارشاد متذکر شد: هم‌اکنون وزارت بازرگانی نیز در شهر پرند، نمایشگاهی را در دست احداث دارد. شاید آنجا هم در نظر گرفته شود، البته یک مقدار فاصله‌اش نسبت به شهر تهران زیاد است اما مترو دارد و به فرودگاه بین‌المللی هم نزدیک است. به هر حال این پیشنهادها در کارگروه کتاب دولت مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و به یک جمع‌بندی نهایی می‌رسیم.

حسینی در واکنش به این ادعا که سرنوشت نمایشگاه دائمی کتاب تهران به متروی تهران دچار نشود، گفت: اصلا اینطور نیست. این کار را از ابتدا تا انتها خودمان پیش می‌بریم و هیچ دوگانگی نیست.

وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای شروع فعالیت وزارت ارشاد در این باره منتظر دستور رییس‌جمهور است، اظهار کرد: ما هم‌اکنون پیگیر این کار هستیم و نیاز به ارجاع به کمیسیون فرهنگی دولت هم نیست، البته می‌تواند آنجا هم مطرح شود. مساله اصلی این است که زمین و پول می‌خواهیم تا کار را شروع کنیم.

کد خبر 134314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز