همشهری آنلاین - زهره بانی: با توجه به نوسان دایم قیمت‌ها و عدم ثبات در بازار، ایده تاسیس سازمان میادین میوه و تره بار، یکی از اقدامات مناسبی بود که برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه اجرایی شد

سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده‌های کشاورزی بر اساس مصوبه شورای انقلاب در بهمن ماه ۱۳۵۸ زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شد اما اساسنامه سازمان در سال ۱۳۷۰ به تصویب وزارت کشور رسید.

بر اساس اساسنامه این سازمان، سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده‌های کشاورزی، سازمانی وابسته به شهرداری تهران است اما شخصیت حقوقی مستقل است و استقلال مالی و اداری دارد و بر اساس اصول بازرگانی اداره می‌شود.

وظایف و اهداف سازمان

بر اساس اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی، هدف از تشکیل این سازمان ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی است. این تسهیلات در جهت حمایت از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد تا مسیر حرکت محصولات از تولید به توزیع با اصول صحیح هدایت شود. برای نیل به اهداف فوق، در اساسنامه وظایفی در اساسنامه در نظر گرفته شده است:

  • احداث میدان مرکزی میوه و تره بار به منظور تأمین تسهیلات لازم جهت معاملات میوه و تره بار و تغذیه بازارهای روز
  •  ایجاد سردخانه ها و انبارهای مورد نیاز در مجاورت میدان
  •  ایجاد و توسعه بازارهای روز میوه و تره بار، ایجاد بازارهای فروش موقتی و جایگاه‌های موقت و نیز گسترش میدان مرکزی و بازارهای روز میوه و تره بار
  •   مطالعه و بررسی در مورد ایجاد صنایع و تأسیسات جنبی میدان مرکزی مانند کارخانجات تولید جعبه و بسته بندی و ...
  • جلب نظر واحدهای دولتی، بخش خصوصی و بانک‌ها و همچنین همکاری با تعاونی‌های مربوطه در امر تهیه و توزیع محصولات
  • حفظ، نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها، تأسیسات و تجهیزات میادین بر اساس آیین نامه مالی سازمان
  • تعیین سیاست‌های کلی و تنظیم برنامه‌ها از طریق اخذ آمار و اطلاعات مربوط به ورود و خروج محصولات
  •   توجه به میزان عرضه محصولات و نرخ گذاری آنها از طریق کمیته نرخ گذاری
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها