- سطح خدمات نظام بانکداری الکترونیک کشور در تطابق با نیازهای مردم تا چه حد مطلوب است؟
بهطور کلی میتوان این وضعیت را مطلوب ارزیابی کرد. البته در قیاس با برخی کشورها جلوتر هم هستیم بهنحوی که این جایگاه قابل عرضه در مجامع بینالمللی و حتی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است. اکنون 90درصد خدمات بانکی مورد نیاز مردم، به وسیله بانکداری الکترونیک قابل انجام است ولی با وجود این برای بهرهگیری از همه این ظرفیت نیازمند آشنایی مردم با این خدمات هستیم؛ گرچه در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما کافی نبوده و باید مردم بیشتر با این خدمات آشنا شوند. از سوی دیگر باید سازمانها و دستگاههای دولتی بیشتر به سمت استفاده از خدمات بانکی الکترونیک سوق داده شوند.
- سهم کنونی نظام بانکداری الکترونیک در انجام مبادلات بانکی تا چه اندازه است؟
نمیتوان درصد مشخصی در این زمینه اعلام کرد چرا که این سهم در بخشهای مختلف متفاوت است؛ مثلا بین 60 تا 70 درصد پرداخت قبضهای مختلف که سالانه بیش از یک میلیارد قبض را شامل میشود و همه مردم با آن سرو کار دارند از طریق بانکداری الکترونیک صورت میگیرد. در پرداخت الکترونیک از طریق دستگاههای «پوز» فروشگاهی نیز بین 40 تا 50 درصد پرداختها به شکل الکترونیک صورت میگیرد.
- آیا نظام بانکداری الکترونیک به دریافت و پرداخت وجه خلاصه میشود و این رویکرد تا چه حد با کارکرد نظام بانکی الکترونیک در سطح جهان مطابقت دارد؟
اغلب خدمات بانکی مورد نیاز مردم شامل دریافت و پرداخت است اما وقتی از پرداخت صحبت میکنیم این امر منحصر به پرداخت وجه در مقابل خرید کالا یا خدمات نیست بلکه اموری مانند ارسال حواله بانکی و... را نیز در بر میگیرد. با این رویه میتوان اغلب خدمات مورد نیاز مردم را دریافت و پرداخت دانست. اکنون حدود 50درصد خدمات مورد نیاز مردم از طریق بانکداری الکترونیک صورت میگیرد و درصورتی که استفاده از سیستم الکترونیک در دستگاههای دولتی نیز فراگیر شود سهم این سیستم در ارائه خدمات بانکی به مردم نیز افزایش خواهد یافت.
- فناوری دستگاههای خودپرداز موجود تا چه حد با فناوری روز دنیا مطابق بوده و علت فراوانی تراکنشهای ناموفق و خطا در این شبکه چیست؟
در زمینه فناوری دستگاههای خودپرداز ضعفی وجود نداشته و مشکلاتی نیز که مردم در استفاده از اینگونه دستگاههای دارند در مقایسه با حجم تراکنشهای انجام شده بسیار کم و طبیعی بوده، در همه کشورهای دنیا نیز وجود این اشکالات غیرعادی نیست. ممکن است بخشی از این خطاها از شبکه مخابراتی کشور ناشی شود اما در مقایسه با حجم تراکنشهای انجام شده چندان نگرانکننده نیست. با این وجود درصورتی که بسترهای مخابراتی مطمئن و با کیفیت بالای 95 درصد و قطعی خیلی کم باشد کیفیت خدمات ارائه شده در بانکداری الکترونیک نیز بسیار بالاتر خواهد بود.
- باید چه اقدامی برای رسیدن نظام بانکداری الکترونیک کشور به سطح خدمات ارائه شده توسط سایر کشورهای منطقه صورت گیرد؟
علاوه بر ضرورت بهبود شبکه مخابراتی کشور بهنظر میرسد فراگیر شدن استفاده از این سیستم در دستگاههای دولتی بهگونهای که دریافت و پرداخت مردم با این دستگاهها به روش الکترونیک انجام شود، امری ضروری است؛ چرا که اکنون بسترها و امکانات بهکارگیری این سیستم در بسیاری از دستگاههای دولتی وجود دارد اما دیوانسالاری داخلی حاکم بر این سازمانها مانع فراگیر شدن بانکداری الکترونیک در دستگاههای دولتی شده است.