همشهری آنلاین: زارعیان کارشناس ارتباطات و روزنامه‌نگاری با اشاره به اینکه فضای فعلی اطلاع‌رسانی در کشور کافی نیست، بیان کرد: اگر در عرصه انتخابات، اطلاعات به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند فضایی برای شایعه باقی نمی‌ماند.

داوود زارعیان، کارشناس ارتباطات و روزنامه‌نگاری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات گفت: در شرایط فعلی در بحث انتخابات مجلس به دلیل تعدد کاندیداها و تنوع سلایق، دیدگاه‌ها و گرایش کاندیداها بهترین ابزاری که می‌تواند مردم را به مشارکت بیشتر تشویق کند، رسانه است.

وی با اشاره به اینکه در قانون مطبوعات محدودیت‌هایی از نظر تبلیغات پیش‌بینی شده‌است که موجب می‌شود مردم نتوانند به خوبی کاندیداها را بشناسند، ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند گذشته از آنکه در مشارکت مردم سهیم باشند در شناخت آنها از کاندیداها نیز تاثیرگذار باشند.

نویسنده کتاب «مبانی کلی ارتباطات جمعی» تصریح کرد: البته در کشورما جایگاه رسانه‌های نوین مانند اینترنت در حوزه‌های مربوط به اطلاع‌رسانی کافی نیست و درصد مراجعه‌کننده‌ها به این دست از رسانه‌ها کم است، ولی باید فضا را برای شکل‌گیری این نگاه و حضور رسانه‌ها فراهم کنیم. البته پیامک‌ها و سایت‌ها نیز می‌توانند در این فضا نقش کمک‌رسان را ایفا کنند.

این پژوهشگر رسانه درباره شکل‌گیری گسترده سایت‌ها در ایام انتخابات و برخی شایعه‌ پراکنی‌ها در آنها توضیح داد: در ماهیت انتخابات برخی از این اتفاقات طبیعی است. البته اگر به ریشه شایعه نیز برگردیم می‌بینیم که شایعات از کمبود اطلاعات حاصل می‌شوند. در حقیقت اگر در عرصه انتخابات، اطلاعات به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند فضایی برای شایعه باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه فضای اطلاع‌رسانی در کشور کافی نیست، ادامه داد: زمانیکه فضای اطلاع‌رسانی در کشور کافی باشد جایی برای شایعه وجود نخواهد داشت.

زارعیان با بیان اینکه حتی شایعه‌ نیز دلیل مناسبی برای خطرناک دانستن گستردگی سایت‌های مجازی نیست، تصریح کرد: ایجاد قوانین مرتبط، با توجه به ورود رسانه‌های جدید امری اجتناب‌ناپذیر است و باید در این مورد اقدام شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به این امر نیز توجه داشته باشیم که ما تا پیش از انتخابات ستاد تبلیغاتی، پوسترهای خیابانی خیلی چیزهای دیگر هم در جامعه نداریم که در فضای انتخابات به صورت گسترده‌ای شکل می‌گیرند. سایت‌های مجازی نیز در همین فضا رشد می‌کنند.

این استاد روزنامه‌نگاری درباره نبود فضای کافی برای اطلاع‌رسانی و واگذاری این فضا به برخی رسانه‌های بیگانه نیز گفت: در حوزه رسانه دچار خودسانسوری و محافظه‌کاری شده‌ایم و این امر نیز به دلیل آسیب‌های بسیاری است که در طول‌ سال‌های متمادی به رسانه‌های کشور وارد شده‌است.

وی با تأکید بر این امر که محافظه‌کاری بیش از حد موجب رویکرد غیرحرفه‌‌ای در این بخش می‌شود، اضافه کرد: مخاطب به دنبال پاسخ سئوالات خود است و اگر رسانه داخلی قادر به پاسخگویی نباشد به سراغ رسانه بیگانه می‌رود.

وی به دادگاه اخیر متهمان جرایم اقصادی اشاره کرد و افزود: اعلام می‌کنیم که این دادگاه علنی است اما در عمل تصویر متهمان را سانسور و اسامی آنها را به صورت مخفف اعلام می‌کنیم. مخاطب نیز برای از بین بردن حس کنجکاوی خود به دنبال رسانه‌های خارجی می‌رود که اسم‌های مخفف ما را به صورت کامل اعلام می‌کند. به این ترتیب مخاطب اعتماد خود را نسبت به رسانه داخلی از دست می‌دهد.

زارعیان درباره تبعات این روند به ویِژه در ایام انتخابات گفت: در ایام انتخابات عطش مردم برای دریافت اطلاعات از هر زمان دیگری بیشتر است و به همین دلیل نیز مخاطب برای ارضای نیاز خود به هر چیزی روی می‌آورد و طبیعی است که اگر رسانه‌های داخلی قادر به انجام وظیفه نباشند، مخاطب منابع دیگر را به رسانه‌های داخلی ترجیح می‌دهد که تبعات این امر نیز کاملا روشن است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها