گروه سیاسی: با آغاز تبلیغات رسمی نامزدهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز 4اسفندماه، فضای کشور انتخاباتی شده است.

انتخابات - رای گیری

در این بین مسئولان اجرایی و نظارت نیز که در تکاپوی برگزاری انتخابات هستند توصیه‌هایی برای نامزدها دارند. دیروز، وزیر کشور گفت که در این دوره از انتخابات حدود ۷۰ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند و از همه سلایق در انتخابات حضور دارند. برای کسب هر کرسی مجلس نزدیک به ۱۲ نفر رقابت می‌کنند و وزارت‌ کشور و شورای ‌نگهبان حافظ رأی مردم هستند. مصطفی محمدنجار با اشاره به اینکه برنامه‌های وزارت کشور از ۳ خرداد سال ۹۰ با تشکیل و فعالیت ستاد انتخابات کشور و استان‌ها آغاز شده است، یادآور شد: ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس نهم و تشکیل هیأت‌های اجرایی از ۳ دی به‌مدت ۷ روز آغاز شد و ما تا‌کنون توانسته‌ایم از ۲۵ فرایندی که انتخابات دارد، ۱۶ فرایند را انجام دهیم. وزیر کشور ابراز داشت: ۸۵۰هزار نفر در امر برگزاری انتخابات مجلس نهم مشارکت دارند و این یک مانور ملی است. محمدنجار همچنین متذکر شد: برگزاری انتخاباتی قانونمند، سالم، رقابتی و با حضور حداکثری مردم در دستورکار وزارت کشور و شورای نگهبان قرار دارد.

مصادیق تبلیغات غیرمجاز

رئیس ستاد انتخابات کشور هم گفت که شخصیت‌ها نیز طبق قانون انتخابات منوط به اینکه از عناوین حقوقی‌شان استفاده نکنند می‌توانند برای داوطلبان تبلیغ کنند یا اعلامیه و اطلاعیه دهند. ‌سیدصولت مرتضوی درباره ستادهای انتخاباتی نامزدها گفت: ستادهای انتخاباتی نامزدها می‌تواند در مراکز شهرستان‌ها، مراکز بخش‌ها و شهرها باشد. در کلانشهرها و شهرهایی که چند منطقه شهرداری دارند به ازای هر منطقه شهرداری یک ستاد می‌تواند موجود باشد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا چسباندن تراکت‌ها روی بالن و بادکنک و به هوا فرستادن آن اشکالی دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع در قانون تصریح نشده است و به هر ترتیب، برخی داوطلبان از شگردهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند و اگر این نوع تبلیغاتشان آسیبی نرساند و زحمتی برای کسی ایجاد نکند، ما محدودیتی ایجاد نخواهیم کرد؛ منوط به اینکه در چارچوب قانون باشد. وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر نوع استفاده نامزدها از اینترنت و سی‌دی‌های تبلیغاتی گفت: استفاده از ابزار روز هیچ‌گونه ممنوعیتی ندارد. هم ما بر این فضا نظارت می‌کنیم، هم هیات‌های اجرایی و هم هیات‌های نظارت. وی تاکید کرد: روزنامه‌های دولتی همچون جام‌جم، ایران و کیهان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند حتی به‌عنوان رپرتاژ آگهی برای نامزدها تبلیغ کنند اما روزنامه‌های بخش خصوصی هیچ محدودیتی ندارند و در قانون آمده است که می‌توانند تبلیغ داشته باشند. رسانه‌های عمومی نیز باید در راستای مشارکت حداکثری اهتمام جدی را به عمل بیاورند.

پرهیز از تخریب

خطیب نماز جمعه تهران نیز روز گذشته، تخریب نامزدهای انتخابات از سوی کاندیداها و هواداران آنها را شرعا و قانونا حرام دانست و گفت: نامزدهایی که در مراحل مختلف به‌ویژه در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفته‌اند، نباید از سوی کسی تخریب شوند. وی افزود: رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی از توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات بوده و لازم است مردم خود در این زمینه آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و اینگونه نباشد که برخی بگویند هدف ما مقدس است. در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.امام جمعه موقت تهران فریب و وعده‌های دروغ دادن، تصرف در اموال عمومی برای استفاده در تبلیغات انتخاباتی، خرید آرا و دادن هدایایی که بوی رشوه می‌دهد، احیای تعصبات ناسیونالیستی و تفرقه‌آمیز، حیف و میل‌ها و تهمت‌ها و افشاگری‌های حرام را از دیگر منکرات انتخاباتی عنوان کرد.

نظارت بر تبلیغات کاندیداها

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر نظارت دقیق این نهاد به روند تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم گفت: اگر کسی در دوران تبلیغات مرتکب تخلف شود، شورای نگهبان بار دیگر صلاحیت وی را مورد بررسی قرار خواهد داد. عباسعلی کدخدایی افزود: براساس قانون، تخلفات تبلیغات به دو صورت ممکن است رخ دهد که در هر دو صورت شورای نگهبان تدابیری درخصوص آن اتخاذ کرده است. کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در تمام مراحل اجرایی انتخابات ناظر دارد، گفت: از زمان چاپ و توزیع تعرفه‌ها تا پایان، ناظران شورای نگهبان 24 ساعته حضور فعال دارند و در واقع بر تمامی مراحل انتخابات نظارت کامل، دقیق و جامع خواهند داشت.

کد خبر 161553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز