به دنبال انتشار خبری درباره بروز سیلاب در مترو در پی بارندگی در تاریخ 30فروردین‌ماه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران توضیحاتی ارسال کرد که متن کامل آن در پی می‌آید:

موضوع بهبود شرایط زیست‌محیطی و ارتقای ایمنی شهر تهران با توجه به تراکم جمعیت و اهمیت حفاظت از جان و مال مردم، همواره یکی از مباحثی است که دستگاه‌های متولی بایستی آن را مد نظر قرار دهند. به همین جهت انجام مطالعات آبخیزداری توسط مشاورین ذیصلاح از سال 1370 در شمال شهر تهران شروع گردید که محدوده‌ای بالغ بر 78000هکتار در حد فاصل منطقه سرخه‌حصار (شرقی‌ترین نقطه) تا منطقه وردیج - واریش (در غربی‌ترین نقطه) را شامل می‌‌گردد و متعاقب انجام مطالعات، عملیات مکانیک آبخیزداری در حوزه‌های مطالعه‌شده از قبیل دربند، گلابدره، درکه، کن و... اجرا گردید و عملیات جنگلکاری نیز در مناطقی همچون دارآباد، سوهانک، گلابدره و... از سال‌های گذشته در دستور کار عملیات اجرایی قرار گرفته و متناسب با اعتبارات تخصیصی در حال ادامه می‌باشد؛ به‌طوری‌که اجرای این عملیات در سالیان متمادی توفیقات لازم را به‌دست آورده، به‌گونه‌ای که کمتر شاهد خسارات ناشی از سیلاب‌ها بوده‌ایم حال آنکه برخی اقدامات ناشی از تشدید ساخت‌وساز در ارتفاعات شمال تهران خصوصا در حریم و حاشیه رودخانه‌ها و آبراهه‌های اصلی و فرعی موجب گردیده تا برخی از آنها مسدود و باعث بروز سیلاب‌های ناخواسته گردد و آن به‌دلیل عدم توجه لازم به مدیریت آبخیز شهری در برنامه‌ریزی‌ می‌باشد.

با شرح فوق مشاهده می‌فرمایید این اداره‌کل به نمایندگی از دولت محترم در انجام وظایف خود اقدامات بموقعی انجام داده و حتی در برخی موارد فراتر از وظایف خود، نسبت به اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست شهر تهران اقدام نموده است و چنانچه مدیریت محترم شهرداری سعی در ایجاد امنیت بیشتر در تاسیسات و ابنیه موجود اعم از خدماتی، صنعتی، مسکونی و... را دارد این اداره کل آمادگی لازم جهت تحقق این مهم را به لحاظ تعاملات کارشناسی و فنی خواهد داشت کما اینکه این تعاملات را در بخش‌های مختلف شهرداری محترم در توسعه فضای سبز و سایر نیازهای شهری چندین بار به اثبات رسانده است.

منبع: همشهری آنلاین