تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۵

کارشناسان معتقدند که ورزش شنا تأثیرات بسیار مثبتی بر سلامت انسان دارد.

افزایش بازده و استقامت قلب، تقویت عضلات، کنترل وزن و تناسب اندام، تسکین دردهای مفاصل، کاهش اضطراب و راحتی و نشاط تنها بخشی از فوایدی است که این ورزش مفرح برای شناگران دارد. از سوی دیگر، این ورزش در فصل تابستان علاقه‌مندان بیشتری پـیدا‌مـی‌کندکه این امر نه‌تنها سبب شلوغی برخی از استخرها می‌شود که درصورت رعایت‌نکردن موارد بهداشتی باعث بروز انواع بیماری‌ها و خطرات احتمالی نیز می‌شود. برای آگاهی از نکات بهداشتی و ایمنی مربوط به شنا، با دکتر
شهرام سهرابی، رئیس اداره سلامت اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران، گفت‌وگویی کوتاه کرده‌ایم.

  • ابتدا بفرمایید که برای تصفیه و میکروب‌زدایی آب استخرها از چه موادی به‌طور مشخص استفاده می‌شود؟

برای تصفیه و میکروب‌زدایی آب استخرها از کلر استفاده می‌شود که میزان آن از نظر بهداشتی، استاندارد مشخصی دارد؛ به‌طوری که استفاده از آن به میزان کم باعث ازدیاد میکروب‌ها و قارچ‌ها و استفاده بیش از حد از آن باعث ایجاد آلرژی در افراد می‌شود.

  • علائم آلرژی‌هایی که به‌دلیل استفاده بیش از حد کلر بروز می‌یابند، چیست؟

این آلرژی‌ها معمولا به‌صورت چشمی و پوستی و تنفسی بروز پیدا می‌کنند. علائم آلرژی‌های چشمی، قرمزی، خارش، ریزش اشک‌و سوزش چشم، علائم آلرژی‌های پوستی، خشکی، خارش، اگزما و سوختگی و علائم آلرژی‌های تنفسی، عطسه، آبریزش بینی، سرفه، خس‌خس و تنگی نفس است. این علائم ممکن است زمانی که فرد درآب است یا حتی چند ساعت بعد از تماس با آب بروز کنند یا تشدید شوند.

  • سوختگی پوست یکی دیگر از مشکلاتی است که اغلب برای افرادی که از استخرهای روباز استفاده می‌کنند، به‌وجود می‌آید، در این باره افراد باید به چه نکاتی توجه کنند؟

بله، بیشتر افرادی که در فصل تابستان از استخرهای روباز استفاده می‌کنند، از سوختگی پوست رنج می‌برند بنابراین، افرادی که برای شنا از استخرهای روباز استفاده می‌کنند باید مراقبت‌های خاصی را انجام دهند چرا که آفتاب‌سوختگی در درازمدت می‌تواند سبب تغییر رنگ پوست، ایجاد کک و مک و درنهایت ابتلا به سرطان پوست شود. بنابراین افرادی که به‌مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند باید حتما 15دقیقه قبل از ورود به آب و آفتاب، از ضد‌آفتاب‌های ضد‌آب استفاده کنند و نقاطی که در معرض آفتاب قرارمی‌گیرند را آغشته به ضد‌آفتاب مناسب کنند البته ذکر این نکته ضروری است که آفتاب به مقدار خیلی کم و برای چند دقیقه به اندازه‌ای که منجر به قرمزی پوست نشود، مفید است.

  • به‌طور کلی شناگران چه مواردی را در استخرها باید رعایت کنند؟

شناگران قبل از ورود به استخر باید بدن خود را با یک شوینده مناسب شست‌و‌شو دهند.
قبل از ورود به استخر، پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهند.
از تف‌کردن و خارج‌کردن ترشحات بینی در آب خودداری کنند.
قبل از ورود به استخر مثانه خود را تخلیه کنند.
اگر مبتلا به بیماری‌های قارچی یا ویروسی پوست هستند از شنا در استخرهای عمومی پرهیز کنند.
اگر آب استخر سبب مشکلات حساسیتی برای آنها می‌شود درموارد خفیف قبل از شنا از داروهای ضد‌حساسیت استفاده کنند و در موارد شدید شنا نکنند.
اگر مبتلابه به بیماری‌های عفونی تنفسی هستند، بهتر است که شنا نکنند.

  • از موارد مهم که در هنگام شنا باید به آن توجه شود، بحث ایمنی شناگران است؛ در این باره به چه نکاتی باید توجه شود؟

نکات ایمنی باید در سالن استخر با نصب هشدارها و پیام‌های نوشته‌شده به اطلاع عموم برسد.از دویدن، بازی و شوخی‌های خطرناک در محیط استخر باید خودداری کرد.
متناسب با توانایی شناکردن، باید در عمق مناسب شنا کرد.درصورت امکان از وسایل شنا از قبیل عینک، گوشی و دماغی استفاده شود.در هنگام خستگی و گرفتگی عضلانی از شنا کردن در قسمت‌های عمیق خودداری شود.