همشهری آنلاین: رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: قرآن مدرک اصلی دین اسلام است و در حقیقت بزرگترین کتاب خدا در بین بشریت قرآن عزیز است از این روی هرگونه ترویج، ترقیب، تشویق و توسعه‌ای قرآنی انجام شود می‌توان گفت کم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد یزدی در پاسخ به این سئوال که نظرشما در مورد فعالیت‌های معارفی و قرآنی رادیویی رسانه ملی چیست و چگونه می‌شود این فعالیت‌ها را ارتقاء داد، گفت: هر اقدامی در جهت ترویج قرآن کریم بشود باز هم کم است. به این دلیل که بالاخره قرآن مدرک اصلی دین اسلام است و در حقیقت بزرگترین کتاب خدا در بین بشریت قرآن عزیز است از این روی هرگونه ترویج، ترقیب، تشویق و توسعه‌ای قرآنی انجام شود می‌توان گفت کم است. همانطور که ذات الهی نامتنها است؛ کتاب الهی نیز نامتنها است و هرگونه بهره‌برداری از این دریای بی‌کران بجا و به موقع است.

وی تصریح کرد: رادیو و مسئولان آن با جامعه امروز ارتباط دارند. روخوانی و ترویج قرآن از نظر موضوع بندی، قصص، احکام، متشابهات و بعضی بحث‌های قرآنی که در رادیو قرآن بطور جداگانه تولید می‌شود، خوب است. منتها من شخصا نظر خاصی دارم که هرچه امکان دارد مردم را به معانی قرآن، با اهداف قرآن و با غرض‌های اصلی قرآن کریم آشنا کنیم و مردم را با قرآن نزدیک کنیم، کاملا به جا و مناسب است.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه افزود: به عبارت دیگر اگر کسی تمام قرآن را به بهترین وجه حفظ کند و یا تمام کلمات را با مخارج صحیح و بهترین تجوید بخواند اما وقتی از او سئوال شود که مثلا فلان بحث درباره نماز و روزه قرآن چه تعبیری دارد و نتواند پاسخ دهد این چه جور آشنایی با قرآن است.

آیت الله یزدی افزود: باید برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که جهت‌گیری به تدریج به این سمت و سو برود که علاقمندان با اغراض قرآن آشنا شوند و معانی قرآن را بفهمند. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ترجمه‌های گوناگونی توسط شخصیت‌های برجسته کشور انجام گرفته است. حداقل 8-9 تا از این ترجمه‌ها را من سراغ دارم. باید مردم را به خواندن ترجمه‌ها هم ترغیب کرد. با موضوع بندی‌ها گاهی کارهای قرآنی بر اساس موضوع بندی انجام گرفته است و آیات قرآن را مربوط به آن موضوع بیان شده است.

وی ضمن اظهار تاسف افزود: اخیرا از یک دانشگاه که اسم نمی‌برم کتابی می‌خواندم درباره حضرت سلیمان. به قدری متاثر شدم و گفتم: درحالی که در قرآن کریم از سلیمان نبی حداقل 17بار نام برده شده و داستان‌های بسیار خاص و عظیمی ذکر شده این چگونه کتابی است که دانشگاه برای دانشجویان نوشته است اما اسمی از قرآن کریم و آیات مربوط به حضرت سلیمان در آن ذکر نشده است. در عوض یک سری چیزهای عجیب و غریب از فلان پروفسور، فلان دانشمند و فلان شرق شناس ذکر شده ولی از قرآن چیزی ذکر نشده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: هر نوع کار ترویجی برای قرآن به جا و به موقع است و پیشنهاد کرد جهت‌گیری فعالیت‌ها به ترویج مفاهیم و معنای قرآن کریم هدایت شود تا مردم با روح قرآن بیش از پیش آشنا شوند قطعا قداست و ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین