همشهری آنلاین: عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه آموزش قرآن به کودکان استثنایی، وجود موازی‌کاری در این حوزه را از جمله آسیب‌های موجود دانست و گفت: وظیفه مجلس است که این مشکل را برطرف کند.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده مردم شهرهای تفت و میبد و عضو فراکسیون قرآن و عترت در مجلس نهم با اشاره به ضرورت قرآن‌آموزی به کودکان استثنایی گفت: یکی از برنامه‌های فرهنگی چند سال گذشته نظام، موضوع نهضت قرآن‌‌آموزی است که از سوی بسیاری از بزرگان دینی تأکید شده است. همچنین تخصیص بودجه نیم‌درصدی به موضوعات قرآنی و اختصاص 200 میلیارد تومان به قرآن‌آموزی بیانگر اهتمام مسئولان و مجریان به این امر است.

وی بر ضرروت برنامه‌ریزی در آموزش قرآن به کودکان استثنایی تأکید و عنوان کرد: البته نهضت قرآن‌آموزی را نباید منحصر به قشر، سن و استعداد خاصی کرد؛ بلکه باید با توجه به زمینه و علاقه فراوانی که در توده‌های مردم و خانواده‌های مذهبی در این زمینه وجود دارد، همه را بهره‌مند از این خوان قرآنی کرد. هم باید افراد و استعدادهای درخشان از این سرمایه الهی بهره‌‌مند شوند و هم افرادی که نسبت به دیگران توانایی کمتری دارند.

نماینده مردم میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه کودکان استثنایی از برخی جهات ناتوان هستند، اما بنا بر نظر روانشناسان تربیت‌پذیراند. موضوع قرآن‌آموزی به این کودکان را می‌توان از دو منظر تعیلم و تأثیرگذاری در روحیه آنها دنبال کرد و مورد بررسی قرار داد.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیار از خانواده‌های کودکان استثنایی بر این باوراند که فراگیری قرآن می‌تواند جبران‌کننده بخشی از نیازهای روانی و جسمی این کودکان باشد، یادآور شد: تجربه نشان داده که آموزش صحیح و علمی در حوزه قرآن به این کودکان می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؛ فقط باید در این راه استعدادهای کودکان بنا بر توانایی آنها در حوزه‌های مختلف قرآنی کشف و سپس در این راستا برنامه‌ریزی شود.

به گفته نماینده مردم میبد در مجلس شورای اسلامی، فعالیت در حوزه آموزش قرآن و بعد از آن ایجاد زمینه برای انس بیشتر با این کتاب آسمانی و رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآنی، امری است که نیازمند برنامه‌ریزی و فعالیت بیشتر است. اگر بخواهیم در حوزه‌های مختلف قرآنی به ویژه آموزش قرآن به کودکان استثنایی موفق عمل کنیم، باید بودجه درنظر گرفته شده را بیشتر تخصیص دهیم و مدیریت در این عرصه‌ها را ساماندهی کنیم.

نیازهای قرآن‌آموزی کودکان استثنایی در بستر اجتماعی به فراموشی سپرده شده است

یحیی‌زاده به روش‌های آموزش قرآن به این کودکان را یکی از موضوعات مهم و اساسی در این مسیر دانست و عنوان کرد: تأکید بر آموزش قرآن با روش‌های سنتی نباید ما را از به کار بردن روش‌های جدید بازدارد. همچنین دیدگاه دیگری نیز در این عرصه وجود دارد و آن تأکید بر روش‌های جدید با استفاده از ابزارهای نوین است، اما باید دقت داشت که این ابزارها به طور کامل پاسخگوی نیاز کودکان در عرصه آموزش قرآن نیست.

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه نیازهای کودکان استثنایی در آموزش قرآن در بستر اجتماع به فراموشی سپرده شده است، یادآور شد: از جمله موضوعات اساسی که مانع از موفقیت در این حوزه می‌شود، موازی‌کاری سازمان‌های قرآنی است. از چند سال پیش بارها در مجلس شورای اسلامی در خصوص موازی‌کاری نهادها و سازمان‌های این‌چنینی بحث شده است، اما با وجود این، هنوز نتیجه قطعی‌ای در این زمینه نرسیده‌ایم.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم، با بیان اینکه راه علاج بسیاری از دردها و مشکلات موجود در این حوزه با سامان‌دهی فعالیت سازمان‌ها محقق می‌شود، ادامه داد: اگرچه فعالیت همزمان چند نهاد و مرکز در این حوزه مشکل‌آفرین نیست، اما سبب شده تا فعالیت‌ها پراکنده بوده و ضعف سازمان‌ها مشخص نشود.

وی در پایان تأکید کرد: از جمله موضوعات مهم در خصوص سازمان‌های فعال در عرصه قرآن‌آموزی به کودکان استثنایی، عدم وضعیت روشن و تبیین وظایف این سازمان‌ها است. همین امر سبب می‌شود تا نقاط ضعف عملکرد این سازمان‌ها مشخص نشود و فعالیت‌های این سازمان‌ها تکراری باشد. در اینجا وظیفه مجلس شورای اسلامی است که وظایف سازمان‌ها را مشخص و تبیین کند تا نقاط ضعف و قوت نهادها و مراکز متولی شناسایی شده و عملکرد آنها در طول سال ارزیابی شود.

کد خبر 184335
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز