گروه شهری: عدد «سه هزار میلیارد تومان» بار دیگر خبرساز شده است.

شباهت اعداد این بار البته درباره اختلاف رقم پرداختی دولت به شهرداری تهران است که در موضعگیری اخیر رئیس‌جمهور در مورد پایتخت وجود داشت. پس از ماجرای «درختانی که ظرف یک روز در بلواری قطع شدند» این‌بار گوشه‌ای دیگر از سخنان وی مورد سؤال است. رئیس‌جمهور گفته بود: «در طول هفت سال گذشته دولت 4500میلیارد تومان به‌طور نقدی به تهران کمک کرده است»، اما مقامی بلندپایه در شهرداری تهران، عدد را 1400میلیارد تومان می‌داند. اختلاف بیش‌از سه هزار میلیارد تومان است.

محمدحسین پورزرندی، معاون مالی و اداری شهردار تهران در این‌باره از مسئولان اجرایی کشور این پرسش را مطرح کرده که کل پولی که دولت از سال 84 تا امروز به شهرداری تهران پرداخت کرده، 1400میلیارد تومان بوده است و اینکه می‌گویند 4500میلیارد تومان داده‌اند را نمی‌دانیم چگونه محاسبه کرده‌اند.

وی با اشاره به عدم پرداخت بدهی‌های دولت در بخش‌های مختلف به‌ویژه حمل‌ونقل گفت: در اطلاعاتی که کسب کردیم ریال به ریال سهم دولت و شهرداری حساب شده و حتی برای صحت اطمینان تیمی به مترو ارسال شد تا حق کسی ضایع نشود. پورزرندی تصریح کرد: در تأمین مالی پروژه‌ها برای تونل صدر - نیایش 230میلیون یورو فاینانس تأمین شد و 205میلیون یورو دیگر نیز در شرف تأمین است؛ ‌ضمن آنکه در بزرگراه امام علی 1200میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته و 235میلیون تومان نیز فاینانس دارد که در حال انجام است.

پورزرندی خاطرنشان کرد: با اهمیتی که بر نظم و انضباط مالی وجود دارد موفق به دریافت اظهارنظر مطلوب در صورت‌های مالی شهرداری شده‌ایم و این در حالی است که تا‌کنون هیچ‌یک از شهرداری‌های کشور حتی شهرهای کوچک موفق به این کار نشده‌اند و شهرداری تهران که حجم آن برابر چهار وزارتخانه است برای سال87 گزارش مطلوب گرفت که امیدواریم این گزارش برای سال90 تبدیل به گزارش تمیز(کلین) شود. در زمینه مقابله با فساد اداری نیز براساس گزارش سه سازمان نظارتی کشور در سال 89شهرداری تهران به‌عنوان شهرداری برتر شناخته شد.

شهرداری سه برابر دولت به مترو کمک کرده

مقایسه کمک دولت‌های نهم و دهم با دولت‌های قبل نشان می‌دهد که روند توسعه مترو بعد از سال84 شتاب مضاعفی یافته و آمار به وضوح نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر کمک شهرداری به مترو سه‌برابر بیشتر از دولت بوده و در واقع کسری دولت در پرداخت‌ها از سوی شهرداری جبران شده است.

مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه‌ریزی و کنترل عملکرد معاونت ترافیک شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: باید کمک‌های دولت را در قیاس با کمک‌های شهرداری تهران مقایسه کنیم نه با کمک دولت‌های قبل، زیرا توجه به حمل‌ونقل عمومی در حال حاضر، بالاخص پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از سال 1384 تا پایان سال‌جاری حدود 90کیلومتر مسیر مترو احداث شده و از این مقدار 60کیلومتر مسیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. با توجه به افزایش تورم، قیمت تمام‌شده یک کیلومتر مسیر مترو با احتساب تجهیزات ثابت و متحرک از 300میلیارد ریال به 700میلیارد ریال افزایش یافته است که به‌طور متوسط می‌توان قیمت تمام‌شده یک کیلومتر مسیر مترو را 500میلیارد ریال برآورد کرد که با یک حساب سرانگشتی ساده فقط احداث 90کیلومتر مسیر و بهره‌برداری از 60کیلومتر از خطوط مترو، مبلغی در حدود 50هزار میلیارد ریال هزینه خواهد داشت.

از طرفی مطابق قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت می‌بایست تا 50درصد از هزینه‌های ایجاد مترو را پرداخت کند که در دولت‌های نهم و دهم تنها مبلغ 12.630میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت شده است که این رقم تنها 25درصد از هزینه‌های متروی تهران را پوشش می‌دهد نه 50درصد.

رنجبریان با بیان اینکه در این میان باید دید که شهرداری تهران چه مبلغی را به متروی تهران پرداخت کرده گفت: شهرداری تهران در سال‌های 84 تا 91 مبلغ 38.156میلیارد ریال در وجه شرکت متروی تهران کارسازی کرده است که عملاً مشاهده می‌شود کمک شهرداری در مقایسه، سه برابر بیشتر از دولت بوده و 75درصد از هزینه‌های ساخت مترو را پوشش داده و در واقع کسری دولت در پرداخت‌ها از سوی شهرداری تهران جبران شده است.

یارانه بلیت مترو نیز معضل دیگر دادوستد اقتصادی دولت و شهرداری تهران است. در ابتدای سال 84تنها 79کیلومتر و 36ایستگاه از مسیرهای مترو مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و تعداد سفرهای انجام شده با سامانه مترو 214میلیون سفر بوده، اما هم‌اکنون با بیش از 140کیلومتر مسیر و 80 ایستگاه دردست بهره‌برداری، تعداد سفرهای انجام شده با مترو به 578میلیون سفر افزایش یافته و دولت می‌بایست یک سوم هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری خطوط، ایستگاه‌ها و ناوگان را بپردازد، اما در سال‌های گذشته هیچ‌گاه دولت سهم خود را به‌طور کامل پرداخت نکرده است.

منبع: همشهری آنلاین