همشهری آنلاین: مدیرکل تبلیغات اسلامی‌ کرمانشاه‌ با بیان اینکه از آنجا که رسیدن به امامت امام جواد(ع) در خردسالی با عقل ظاهربین گروهی از مردم قابل توجیه نبود، گفت: ایشان با پاسخ‌های روشن هرگونه تردید را در مورد امامت خود از بین بردند و اصل امامت را تثبیت کردند.

حجت‌الاسلام اسماعیل قبادی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه کرمانشاه، با اشاره به این‌که امام جواد(ع) اصل امامت را تثبیت کردند، گفت: از آنجایی که رسیدن به مقام امامت در سن خردسالی با عقل ظاهربین عده‌ای قابل توجیه نبود برخی پرسش‌هایی پیچیده مطرح می‌کردند تا به خیال خام خود، حضرت امام جواد(ع) را در میدان رقابت علمی شکست دهند اما امام جواد(ع) با پاسخ‌های روشن از این آزمون‌ها سربلند بیرون آمدند و هرگونه تردید را در مورد امامت خود از بین بردند و اصل امامت را تثبیت کردند.

وی افزود: از این رو در زمان امام هادی(ع) این موضوع مشکلی ایجاد نکرد؛ زیرا برای همه روشن شده بود که در برخورداری از این منصب الهی، خردسالی تأثیری ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: می‏‌دانیم که یکی از ابعاد بزرگ زندگی ائمه(ع)، بُعد فرهنگی است این پیشوایان بزرگ هر کدام در عصر خود فعالیت فرهنگی داشته در مکتب خویش شاگردانی تربیت می‏‌کردند و علوم و دانش‌های خود را توسط آنان در جامعه منتشر می‏‌کردند، اما شرایط اجتماعی و سیاسی زمان آنان یکسان نبوده است، مثلاً در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شرایط اجتماعی مساعد بود و به همین جهت تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق(ع) بالغ بر چهار هزار نفر می‏‌شد، ولی از دوره امام جواد(ع) تا امام عسکری(ع) به دلیل فشارهای سیاسی و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و از این‏ نظر تعداد راویان و پرورش‌یافتگان مکتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق(ع) کاهش بسیار چشمگیری را نشان می‌‏دهد.

حجت‌الاسلام قبادی تصریح کرد: بر همین اساس اگر می‏‌خوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جواد(ع) قریب 110 نفر بوده‏‌اند و جمعاً 250 حدیث از آن حضرت نقل شده نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیداً تحت مراقبت و کنترل سیاسی بوده‌اند و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نکردند.

وی افزود: در عین حال، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‌‏های درخشان و شخصیت‌های برجسته‏‌ای مانند علی بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازی، احمد بن محمد بن خالد برقی بودند که هر کدام در صحنه علمی و فقهی وزنه خاصی به‌شمار می‏‌رفتند، و برخی دارای تألیفات متعدد بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه اظهار کرد: از طرف دیگر، روایان احادیث امام جواد(ع) تنها در محدثان شیعه خلاصه نمی‏‌شوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقی از اسلام را از آن حضرت نقل کرده‌‏اند به‌عنوان نمونه «خطیب بغدادی‏» احادیثی با سند خود از آن حضرت نقل کرده است.

حجت‌الاسلام قبادی گفت: امامان پاک، همچون پیامبر گرامی(ص) پیوسته در تعلیم و تربیت مردم می‌کوشیدند، آنان در تمامی اوقات ملتزم به راهنمایی و تربیت مردم بودند رفتار، گفتار، معاشرت و حتی هر گوشه از زندگی روزمره آنان، آموزشگر کسانی بود که با آنان تماس داشتند؛ هر کس در هر وقت با آنان می‌نشست برایش ممکن بود که از اخلاق و دانش آنان بهره‌مند شود و اگر سؤالی داشت، می‌توانست مطرح کند و پاسخ آن را بشنود.

وی در پایان تصریح کرد: اما از آنجایی که حکومت می‌کوشید مردم با امام جواد(ع) به‌طور آزاد تماس نداشته باشند، اصحاب و شاگردان و راویان امام جواد(ع) بسیار محدود بودند به‌عنوان نمونه، اصحاب و شاگردان و راویان قریب 120 نفر هستند و این گویای آن است که در زمان آن گرامی تماس مردم با ایشان تا چه اندازه محدود بوده است ولی در عین حال در میان همین افراد معدود، چهره‌های درخشانی همچون علی بن مهزیار، زکریا بن آدم و محمد بن اسماعیل وجود داشتند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها