گروه بورس: وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی عجیب و ناپخته، بورس کالا را به‌عنوان یکی از دو متولی اصلی گرانی‌های اخیر اعلام کرد ، در عین حال مدیرعامل بورس کالا هم در پاسخ به سخنان وی گفت:

کلید کنترل گرانی در برخی محصولات بورس کالا در دستان خود وزیر است.

به گزارش همشهری، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در سخنانی عجیب و غیرمسئولانه مسئولیت گرانی‌های اخیر را به گردن بورس کالا انداخت و با هشدار به متولیان بورس کالا به‌دلیل گرانفروشی گفت: خودتان این وضعیت را کنترل کنید؛ اگرنه اقدام قانونی خود را انجام می‌دهیم.

حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران هم در پاسخ به سخنان وزیر گفت: راه‌حل و کلید معضل گرانی محصولات پتروشیمی و فولادی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و کلید آن در دستان وزیر است. به گزارش خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و شاتا مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت ، دو ریشه گرانی را بیان کرد و با هشدار به متولیان بورس کالا به‌دلیل گرانفروشی گفت: گرانفروشی تخلف صنفی است و به‌شدت با آن برخورد می‌کنیم، اما گرانی ریشه‌های متعددی دارد که نوسانات و افزایش قیمت ارز و رفتار نامناسب بورس کالا دو ریشه آن محسوب می‌شوند.

کلید گرانی در دست وزیر صنعت است

در همین رابطه حسین پناهیان در گفت‌وگو با همشهری، در پاسخ به گفته‌های مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی و فولادی مسائل این بازارها را باید به دو بخش تقسیم کرد، اول اینکه در بخش تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت سایتی را به نام بهین‌یاب طراحی کرده و تمامی خریداران محصولات پتروشیمی از طریق این سایت به بورس کالا معرفی می‌شوند که شامل افرادی هستند که دارای پروانه بهره‌برداری می‌شوند.

وی گفت: این سایت بالغ بر یک سال است که فعال شده و تمامی خریداران محصولات پتروشیمی از طریق وزارت مذکور به بورس کالا معرفی می‌شود؛ بنابر این انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متعادل‌کردن بخش تقاضا در بازار، نظارت و کنترل بیشتر و دقیق‌تری بر متقاضیان ورود به این سایت داشته باشد.

کمبود عرضه

مدیرعامل بورس کالای ایران بخش دوم موضوع را سمت عرضه بازار دانست و گفت: در سمت عرضه نیز با عنایت به مصوبه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها تمامی شرکت‌های پتروشیمی دولتی و خصوصی موظف به عرضه همه تولیدات خود در بورس کالا هستند که اگر این اتفاق تاکنون رخ داده بود با افزایش حجم عرضه و فراوانی آن شاهد تعادل در بازار و کشف قیمت‌های واقعی‌تر و دقیق‌تر می‌بودیم.

وی گفت: اما برخلاف مصوبه مذکور عمده شرکت‌های پتروشیمی محصولات خود را به‌صورت کامل در بورس کالا عرضه نکرده‌اند که این موضوع بر التهاب بازار در سمت عرضه افزوده است به‌گونه‌ای که به‌طور متوسط حدود 30درصد از محصولات شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا عرضه شده است. پناهیان افزود: بنابر مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف به واردات کالاهایی که در کشور برای آنها کمبود وجود دارد بوده است تا بتواند محدودیت‌های بخش عرضه را برای ایجاد تعادل در بازار و کنترل قیمت‌ها برطرف کند اما این موضوع اتفاق نیفتاده و خود مزید بر علت شده است.

بازار فولاد

مدیرعامل بورس کالای ایران سپس به بازار فولاد اشاره کرد و گفت: تمامی تصمیمات مربوط به بازار محصولات فولادی توسط ستاد فولاد کشور که متولی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است گرفته شده است. به گفته وی، علاوه بر اینکه بورس کالا به‌عنوان یکی از اعضای آن ستاد در جلسات حضور داشته است لذا درصورتی که درخصوص عرضه و تقاضای محصولات فولادی نقطه‌نظراتی وجود دارد وزارت مذکور به شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فولادی که عمدتا تحت مدیریت آن وزارتخانه هستند می‌تواند تکلیف کند که کالاهای خود را با قیمت پایه پایین‌تر و حتی ارزان‌تر بفروشند زیرا قیمت پایه در تمامی محصولات اعم از پتروشیمی و فولادی توسط عرضه‌کنندگان تعیین می‌شود و در بسیاری از موارد عرضه‌کنندگان با افزایش عرضه مانع افزایش قیمت شده‌اند؛ در عین حال بورس کالا آمادگی خود را برای همکاری بیشتر درخصوص موارد ذکر شده اعلام می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین