دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

مدیرعامل بورس تهران عملکرد بازار سرمایه را طی هفت‌ماه گذشته تشریح و دلایل رشد تاریخی شاخص بورس را اعلام کرد.

بورس

حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: شاخص بورس تهران از مرز 30هزار واحد گذشت و ارزش بازار سرمایه نیز به 137هزار میلیارد تومان رسید. او افزود: شاخص بورس در ابتدای امسال25هزار و 900واحد بود که رشد 16.6درصدی پیدا کرد؛ این روند حاکی از آن است که مردم به بازار سرمایه اعتماد کرده‌اند و بازار سرمایه به‌دلیل وجود قانون، ابزارهای جدید و نهادهای سرمایه‌گذاری و نیز حضور شرکت‌های اصل 44قانون اساسی متحول شده و حضور پررنگ شرکت‌ها و صنایع بزرگ موجب رونق دوباره بورس شده است.

قالیباف‌اصل با تأکید براینکه نوسان در ذات بازار سرمایه است، افزود: بازار سرمایه به‌دلیل نوسانات بعضی روزها روند صعودی داشته و در برخی مواقع روند نزولی پیدا کرده ولی خوشبختانه بازار سرمایه در طول هفت‌ماه عملکرد مثبتی از خود بر جای گذاشته است. او تأکید کرد: در بورس تهران 37صنعت و 326شرکت حضور فعال دارند و صنایع بزرگ تأثیر بسزایی در رشد شاخص‌ها دارند و رشد روزهای اخیر بیانگر پیشرو‌بودن صنایع در بازار سرمایه است.

او یاد‌آور شد: در بازار سرمایه شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و فولادی سهم بیشتری را در رشد شاخص‌های بورس دارند و همچنین بانک‌ها، مخابرات، سیمان و صنایع پایه‌ای و مادر در بورس، اهمیت دارند.

متغیرهای غیراقتصادی

مدیرعامل بورس تهران گفت: اگر به‌عنوان یک کارشناس بخواهیم وزن شرکت‌ها را بسنجیم باید به عملکرد آنها نگاه کنیم زیرا متغیرهای غیراقتصادی در شرکت‌ها تأثیرگذارند. به‌عنوان مثال یک خبر منفی در بازار اثر روانی به‌دنبال دارد؛ این در حالی است که اثرات منفی زود‌گذرند و کسانی ضرر می‌کنند که از خبرهای منفی تأثیر می‌پذیرند.

او با توصیه به اینکه سهامداران با اطلاعات دقیق وارد بازار سرمایه شوند، تأکید کرد: صنایعی در بورس وجود دارند که شاید در خارج از بورس نتوانند موقعیت خوب سود‌دهی داشته باشند، به‌طوری که سال گذشته بودجه‌ای که شرکت‌ها اعلام کردند 20هزار میلیارد تومان بود و در عمل به 22هزار میلیارد تومان رسید و امسال بودجه شرکت‌ها 23هزار و 500میلیارد تومان اعلام شده است که ارائه عملکرد سه‌ماهه و شش ماهه شرکت‌ها بیانگر عملکرد مطلوب آنهاست. او با اشاره به اینکه ویژگی مهم در بازار سرمایه نوآوری است، افزود:

اتفاقی که امسال در بورس افتاد عرضه اوراق اختیار فروش تبعی بود که برای نخستین‌بار صورت گرفت و سرمایه‌گذاران برای مدیریت ریسک از آن استفاده کردند. او ادامه داد: قیمت سهام تابع انتظارات است و این انتظارات از عوامل مختلف تأثیر می‌پذیرد به‌طوری که شاخص بورس به‌دلیل برخی اتفاق‌ها و انتشار برخی خبرها طی پنج‌ماه نوسان داشت و در حال حاضر به روند عادی خود برگشته است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قالیباف اصل گفت: بازار سرمایه مکانی است که افراد با پول ریز و درشت می‌توانند وارد آن شده و سرمایه آنها در فعالیت‌های مولد اقتصادی سرمایه‌گذاری شود زیرا فعالیت بازار سرمایه فعالیتی تخصصی است و امکان دارد افراد دانش و مطالعه در این خصوص نداشته باشند ولی خوشبختانه نهادها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ای ایجاد شده‌اند که افراد علاقه‌مند می‌توانند از آنها استفاده کنند.

او تأکید کرد:بیش از 80صندوق سرمایه‌گذاری با مجوز سازمان بورس و تحت نظر مدیران حرفه‌ای وجود دارد که دارای اوراق مشارکت با درآمد ثابت و متغیر است که اوراق مشارکت با درآمد ثابت ریسک کمتری دارد و اشخاص می‌توانند با مطالعه و تحقیق از سبد متنوع صندوق استفاده کنند.

قالیباف‌اصل اعلام کرد: یکی از وظایف بازار سرمایه تأمین منابع است زیرا اقتصاد کشور بانک‌محور بوده و از زمانی که اصل 44اجرا شده است، بانک‌ها نمی‌توانند به تنهایی ابزاری را در اختیار بخش خصوصی بازار سرمایه قرار دهند. او اضافه کرد:به این ترتیب در سال 88میزان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هزار میلیارد تومان بود که در سال 89به سه هزار و 800میلیارد تومان و در سال 90به هفت هزار و 500میلیارد تومان رسید بنابراین بورس در آینده می‌تواند نقش بیشتری را در تأمین مالی ایفا کند.او تأکید کرد: بازار سرمایه زمانی متعادل می‌شود که صف خرید و فروش نداشته باشد چرا که اگر افراد منتظر صف‌های خرید و فروش باشند ضرر می‌کنند و باید با اطلاعات دقیق وارد بازار سرمایه شوند.

کد خبر 188680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز