اسماعیل مؤمنثانی، سرپرست گروه تواشیح بینالمللی طه و حافظ کل قرآن در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با ارائه راهکارهایی برای ارتقاء حفظ قرآن توسط مؤسسات قرآنی در جامعه گفت: برای نتیجهگیری بهتر در زمینه تربیت حافظان قرآن نیاز به برنامهریزی درست و ارائه آمار دقیق از سوی مؤسسات قرآنی و مراکز آموزشی مرتبط است؛ در این زمینه باید فعالیتها مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس با سنجشی صحیح و اصولی چالشهای موجود مشخص شده و جهت رفع آن برنامهریزی شود.
وی تربیت حافظان قرآن در مؤسسات قرآنی را را از عوامل مؤثر در توسعه فرهنگسازی انس با قرآن در جامعه عنوان کرد و افزود: اگر هدف از اجرای این طرح، ایجاد یک جامعه قرآنی است باید به اجزاء آن پرداخته شود؛ باید یک مرکز هماهنگی، متشکل از سازمانها و نهادهای قرآنی باشد که با چالشها آشنا بوده و یک برنامه مشخص که حداقل سه ساله تعیینشده باشد، تدوین گردد تا در ادامه راه با حمایت و پشتیبانی از مؤسسات قرآنی چالشهای پیش روی این هدف برداشته شود.
این قاری قرآن با اشاره به این که تربیت 10 میلیون حافظ قرآن به زیرساختهایی نیاز دارد، در رابطه با این که آیا میتوان به دورههای کنونی حفظ و کارآمدی آنها در مؤسسات قرآنی و مراکز آموزشی مردمی مرتبط به عنوان یکی از این زیرساختها اتکا داشت، بیان کرد: مؤسسات قرآنی نیز باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا از صرف بیهوده بیتالمال جلوگیری شود و با توجه به حمایتهای اخیر میتوان انتظار داشت که افراد بیشتری به حفظ قرآن روی بیاورند و برای توسعه این امر بهتر است از خانوادهها شروع کنیم.
وی با اشاره به نقش مؤسسات قرآنی در ایجاد جذابیت دورههای حفظ برای تحقق منویات رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، درباره این که مؤسسات قرآنی چه ساز و کار انگیزشی برای جلب مشارکت عمومی جهت شرکت در این طرح در نظر گرفتهاند، عنوان کرد: باید در محلههای مختلف خانههای قرآن راهاندازی کنیم؛ فرقی نمیکند که در چه زمینهای از دورههای عمومی و تخصصی قرآن به فعالیت میپردازند.
مؤمنثانی تأکید کرد: این مراکز میتوانند در رشتههای روخوانی، حفظ و مفاهیم قرآن کلاسهای آموزشی برگزار کنند، مهم این است که این فعالیتها آغاز شود و به این ترتیب در یک مدت زمان و بازه تعریف شده سه تا 5 ساله میتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.
سرپرست گروه بینالمللی تواشیح طه در مورد این که جامعه باید چه تدابیری برای حافظان قرآن پس از اتمام دوره تخصصی حفظ بیاندیشد و چه برنامههایی باید برای آنها در نظر گرفته شود، تصریح کرد: شهرداریها نیز میتوانند کمک شایستهای به مؤسسات قرآنی در زمینه برگزاری کلاسهای آموزش حفظ قرآن کنند، در حال حاضر بعید است محلهای خالی از استاد قرآن باشد و معمولاً محلهها از نظر نیروی انسانی غنی هستند و نیاز به ساماندهی دارند.
وی در رابطه با این که در کنار حفظ آیات توجه به چه اموری میتواند راهگشا باشد و در تثبیت محفوظات حفاظ را یاری کند، اظهار کرد: حفظ قرآن اگر همراه با ترجمه و تفسیر باشد به طور طبیعی میتواند تأثیرگذار باشد؛ در این راستا میتوانیم از آیههای قرآنی در بر طرف کردن معضلات و مشکلات روزمره استفاده کنیم و جامعهای که با قرآن همراه باشد با مشکلی مواجه نخواهد شد.
مؤمنثانی در پایان استفاده از کتابها و نرمافزارهای طراحی شده را از عوامل مؤثر در پیشرفت حافظان قرآن عنوان و خاطرنشان کرد: کتابها و نرمافزارهای خوبی تاکنون در این زمینه طراحی شده است که باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و چون این فعالیت هزینهبر است نیازمند حمایت مسئولان است.