گروه شهری: جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری فرصت مناسبی را فراهم کرد تا مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر از تصمیم جداسازی ری و شمیران از تهران به‌عنوان نشانه نبود فرهنگ بهره‌برداری از پژوهش یاد کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جشنواره تأکید کرد که شهر موجودی زنده است و همانطور که نمی‌توان تکه‌های بدن یک موجود زنده را جدا کرد و درعین حال امیدوار به زنده ماندن او ماند، این کار را با شهر نیز نمی‌توان انجام داد. نبود فرهنگ استفاده از پژوهش و اینکه اساسا برخی اعتقادی به آن ندارند از نظر مهدی چمران باعث‌شده تا بسیاری از طرح‌هایی که روی آن مطالعات زیادی با صرف پول و انرژی فراوانی صورت‌گرفته مورد بی‌توجهی قرار گیرد. یکی از این طرح‌ها، طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است که به گفته رئیس شورای شهر سال‌های سال (از سال49) کار مطالعاتی روی آن انجام شد تا اینکه در سال90 بالاخره این طرح به تصویب رسید.

چمران گفت: این طرح با همکاری حدود 26مهندس مشاور عالی‌مرتبه تهیه شد و بیش از 30جلسه در شورای شهر و بیش از 20جلسه در شورای‌عالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و حتی در سه جلسه آن نیز چند وزیر و شخص رئیس‌جمهور مستقیما حضور داشتند تا در نهایت به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه براساس این طرح، شهر تهران به‌صورت منسجم با ستون فقراتی که از شمیران تا ری ادامه دارد تعریف شده است، گفت:‌ متأسفانه سال اول اجرای این طرح می‌گویند ری و شمیران از تهران جدا شود و این یعنی عدم‌اعتماد و نبود فرهنگ پژوهش که منجر به به‌هم‌ریخته شدن تمام مطالعات شهرسازان، دانشمندان و متخصصان و صفرشدن نتیجه مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر تهران شد. چمران با ابراز تأسف از این مسئله گفت: خیلی زجرآور و ناهنجار است که نتیجه همه این تلاش‌ها با چند کلام دور ریخته شود و کسی نیز پاسخگو نباشد. چمران در توضیح ارزش پژوهش به ساخت تونل نیایش اشاره کرد و گفت: برای ساخت این تونل 26نمونه مختلف طراحی و ارائه شد تا به نتیجه رسید و امروز همه به تونل نیایش به‌عنوان کاری خوب و ارزشمند که دارای مبنای تحقیقاتی و مطالعاتی است نگاه می‌کنند.

تأکید بر رویکرد محله محوری در امر پژوهش

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز دیروز در همایش بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، بر ضرورت رویکرد محله محوری در امر پژوهش در مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: در ذات فعال مدیریت شهری چه به لحاظ نظری، چه به استناد قانون اساسی و چه به لحاظ تجربه جهانی، پژوهش یکی از ارکان پذیرفته شده است.
به گفته مسجد جامعی، در ذیل اصل سوم قانون اساسی افزایش مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت و بالابردن آگاهی‌های عمومی تأکید شده که نشان از ارتباط مستقیم میان مشارکت فراگیر، پژوهش و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در نگاه قانونگذار جمهوری اسلامی ایران دارد. وی اظهار کرد: پژوهش‌هایی در مورد شهر دانایی‌محور، مصرف کالای فرهنگی در تهران و عدالت در شهر با همکاری شورایاران انجام شد که از نتایج آن بهره‌مند شده‌ایم.

جدیت در عملیاتی‌کردن پروژه‌های پژوهشی

یکی از سخنرانان اصلی همایش بین‌المللی برترین‌های پژوهش در مدیریت شهری محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود. از نظر محمدباقر قالیباف علم و دانش و پژوهش است که بدون زمان و مکان به انسان کمک می‌کند. وی تأکید کرد: باید عدالت، امنیت و آزادی را با علم تلفیق کرد تا شهری پویا و علم‌محور با خرد جمعی داشته باشیم.

قالیباف گفت: همیشه به همکارانم در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در هر فرصتی که پیش‌آید متذکر می‌شوم که امروز کشور در حوزه علم و پژوهش، شرایط قابل‌قبولی دارد، بنا براین اگر بگوییم در مرزهای دانش قدم نگذاشته‌ایم، یاوه گفته‌ایم. اما در عین حال از نظر شهردار تهران چالش آنجاست که برای پیاده‌سازی‌ این علم و دانش دچار مشکل جدی هستیم، چراکه شرایط خوبی نداریم و در صحنه عمل و اجرا به‌شدت آسیب‌پذیر هستیم به همین دلیل نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید از دانش موجود در کشور استفاده بهینه داشته باشیم.

وی ضمن اینکه از همکاران خود در مدیریت شهری خواهش کرد تا همه با همکاری یکدیگر و خرد جمعی با محوریت علم حرکت کنند، افزود: تمام تلاش ما این است که در شهرداری تهران در کارهای خود بیشتر دقت کنیم و عملیاتی‌کردن پروژه‌های پژوهشی نیز با جدیت پیگیری می‌شود اما حتما این کار باید با یک عقلانیت محقق شود و باید به خطاهایمان اعتراف کنیم. از نظر قالیباف با استفاده از خرد جمعی و مشورت با اندیشمندان و پژوهشگران خلاق هزینه‌ها کاهش می‌یابد و کیفیت شهر و زندگی شهری بالا می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین