گروه شهری: متمم بودجه 1850میلیارد تومانی شهرداری تهران به همراه دو تبصره در آمدی دیگر یعنی تبصره 38 و تبصره مرتبط با ال‌سی‌های صدر- نیایش، مترو و بزرگراه امام علی(ع) دیروز به تصویب شورای شهر تهران رسید.

شورای شهر

اگرچه جلسه روز گذشته شورای شهر با بحث‌های داغی درباره متمم بودجه و اصلاحات آن همراه بود اما با همدلی‌های صورت گرفته از سوی شورای اسلامی شهر به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران تا پایان امسال با مشکل مالی در اجرای طرح‌های عمران شهری مواجه نباشد.

به گزارش همشهری، تورم و گرانی مصالح ساختمانی باعث شد تا برآوردهای اولیه شهرداری تهران دراجرای طرح‌های عمرانی با افزایش چشمگیری مواجه شود. از سوی دیگر عدم‌پایبندی دولت به پرداخت سهم خود در اداره شهر، شهرداری تهران را مجبور ساخت تا ارقام جدیدی به‌عنوان متمم بودجه برای تصویب به شورای شهر تقدیم کند، این درحالی است که شهرداری تهران با توجه به افزایش منابع درآمدی رأسا متمم بودجه‌اش را تأمین کرده است. دیروز معاونین شهردار تهران درحوزه مالی اداری و توسعه و برنامه‌ریزی به اعضای شورای شهر تهران اطمینان دادند که بودجه سالانه شهرداری تهران براساس برنامه پنج‌ساله نوشته و متمم آن نیز براساس برنامه عملیاتی تدوین شده و بندبند آن از نظر علمی کاملا قابل دفاع است.

دیروز رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هنگام بررسی لایحه متمم بودجه تأکیدکرد: به غیراز یک تعداد پروژه محدود که مربوط به ساخت مساجد می‌شود و اعتباراتی که قرار است به بنیاد شهید اختصاص یابد متمم بودجه صرف هیچ پروژه جدیدی نخواهد شد بلکه صرف طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و جبران افزایش نرخ‌ها در طرح‌های جاری و نگهداشت و تأمین هزینه‌های بودجه سرمایه‌ای خواهد شد.

بنابراین گزارش، دیروز در جریان تصویب متمم بودجه شهرداری تهران حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر به طرح سؤالاتی درباره نحوه تأمین منابع درآمدی شهرداری پرداخت که مثلا منابع اصلی این درآمدها از کجا تأمین می‌شود؟ آیا تغییر کاربری متوقف شده ؟ آیا خارج از طرح تفصیلی تراکمی داده می‌شود؟ به همین مناسبت از پورزرندی، معاون مالی اداری شهردار تهران دعوت شد تا با قرارگرفتن پشت تریبون شورای شهر پاسخ لازم را درباره چگونگی افزایش درآمد شهرداری تهران ارائه دهد. وی در این‌باره گفت: امسال شهرداری تهران برای نخستین‌بار در قالب یک طرح ابتکاری، ابزار نوین مالی‌ای را طراحی کرد که به افزایش درآمدش انجامید.
وی در توضیح این نحوه افزایش درآمد گفت: قبلا سبد مالی شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری بانک‌ها، سهام بود.

بعد از اینکه ارزش سهام‌ افت کرد آنها ترجیح دادند که مسکن و ملک را در سبد خود قرار دهند، شهرداری تهران نیز از این فرصت استفاده کرد و ملک و بارگذاری ساختمان را به آنها پیشنهاد کرد، به این نحو که ازشرکت‌های عمرانی بانک‌ها که غیرفعال بودند دعوت کردیم بیایند و برای ما پل و خیابان و بزرگراه بسازند؛ مثل صدر- نیایش و در عوض بانک از طریق خزانه‌اش پول شرکت عمرانی خودش را بپردازد.

از دیگر عوامل افزایش درآمدهای شهرداری از نظر پورزرندی بحث فاینانس خط چهار، تحقق درآمدهای پایدار اعم از ارزش افزوده و عوارض نوسازی، کمک‌های غیرنقدی در قالب مجتمع‌های ایستگاهی به مترو و دیگری چهار هزار میلیارد تومان قرار داد مشارکتی ازسوی سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی است. پس از آن سیدمناف هاشمی، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهردار تهران نیز در دفاع از متمم بودجه‌ای که برای تصویب تقدیم شورای شهر تهران شده بود خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: بودجه شهرداری تهران با دستگاه‌های دولتی متفاوت است زیرا شهرداری‌ها کاملا خودگردان هستند.

به گفته مناف هاشمی مسئولان مالی شهرداری تهران هنگام تهیه بودجه سال 91جانب احتیاط را رعایت کردند اما هرگز تصور نمی‌کردیم تورم به 100درصد برسد. وی با اشاره به اینکه شهرداری برای تأمین درآمدهای خود منابع مشخصی دارد که یکی از آنها تعهدات قانونی دولت در قبال توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، گفت: تخصیص‌های دولت امسال زیر20درصد بود. معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهردار تهران به اعضای شورای شهر اطمینان داد که تحقق درآمد شهرداری براساس روش علمی بوده است و با برنامه و دیدگاه‌های شورای شهر یک سر سوزن هم از برنامه مصوب انحراف نداشتیم. به همین دلیل چنانچه اعضای شورای شهر درباره هر کدام از کدهای درآمدی ابهام یا سؤالی داشته باشند آن را پاسخ خواهیم داد.

دیروز اما حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر از شهرداری تهران خواست تا بدهکاری‌ها نیز در درآمد و هزینه‌ها دیده شود در واقع بیادی می‌خواست تا بدهکاری‌ها هم حساب شود تا شهرداران بعدی با معضل مواجه نشوند. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در عین حالی‌که از شهرداری تهران بابت به جریان انداختن بودجه غیرنقدی قدردانی کرد اما معتقد بود که درآمدهای حاصل از بودجه غیرنقدی در واقع سرمایه ارزشمندی است که باید سال‌های سال منبع ارتزاق شهر باشد نه اینکه یکباره همه را صرف کرد.رسول خادم نیز ضمن تأیید سخنان بیادی و دانشجو، برنامه‌محوربودن هزینه‌کرد شهرداری را دغدغه اصلی اعضای شورای شهر اعلام کرد.

چمران، رئیس شورای شهر نیز معتقد بود که گرچه بودجه برنامه‌ای هنوز صددرصد محقق نشده اما به سوی برنامه‌ای‌‌شدن حرکت می‌کند. تأکید چمران بر این بود که چنانچه پروژه‌ای بدون برنامه شروع شود حتی یک ریال نیز نباید برای آن اعتبار تصویب شود. معصومه ابتکار نیز خواستار آینده‌نگری در مسائل مالی شهرداری شد.

کد خبر 194093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز