گروه شهری: رئیس شورای‌اسلامی شهرتهران در مورد بودجه 1391شهرداری تهران گفت: حدود دوسال است که نحوه تنظیم بودجه شهرداری با احتساب درآمدهای نقدی و غیرنقدی صورت‌می‌پذیرد. درصورتی‌که قبلاً اینچنین نبوده و حساب و کتاب مشخص و درستی موجود نبوده که بتوان به‌آن رسیدگی کرد.

کمااینکه حسابرسی‌های صورت‌گرفته در مورد بودجه شهرداری تا سال 82مورد پذیرش حسابرسان واقع‌نمی‌شد اما امروز درآمدهای نقدی و غیرنقدی تماماً به‌عنوان بودجه شهرداری حساب‌شده و بودجه اعلام‌شده واقعی‌است.مهدی چمران گفت: این توهم که بودجه شهرداری زیاد بوده و نیاز پرداخت یارانه وکمک‌های دیگر به آن نیست، اشتباه‌ است حتی می‌توان‌گفت بودجه شهرداری پایتخت به ‌نسبت نیازمندی‌های کلانشهر تهران و باتوجه به وسعت و جمعیت آن، درمقایسه با شهرهای دیگر نه‌تنها بالانیست بلکه کم‌ نیز به‌نظر می‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از سال پیش مبلغ بودجه ‌نقدی و غیرنقدی سال 1391شهرداری تهران 11هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی ‌شده ‌بود اما شورای شهر با این پیش‌فرض که شاید این میزان بودجه محقق‌نشود آن را به 9هزارو صدمیلیارد تومان رساند. به گفته وی پس‌از گذشت هشت‌‌ماه از سال‌جاری و ارائه بیلان‌کار شهرداری، مشخص‌شد که همان میزان بودجه‌ای که از ابتدا پیش‌بینی شده‌بود برای رتق‌و‌فتق امور لازم‌است و به این جهت در قالب متمم‌بودجه و برای تکمیل پروژه‌های عمرانی، درآمد اضافی به بودجه شهرداری اضافه‌شود و این امر باتوجه به افزایش نرخ مصالح‌ و خدمات‌، منطقی به‌نظر‌ می‌رسد.

چمران همچنین گفت: باید به‌این نکته توجه‌کرد که شهرداری تهران یکی‌از بدهکارترین شهرداری‌ها درسطح کشور بوده و بابت تملک‌املاکی که از دهه‌هفتاد صورت‌گرفته و هنوز بدهی مالکان آنها به‌صورت کامل پرداخت‌نشده، مبلغ قابل‌توجهی به مردم و همچنین پیمانکاران بدهکاراست. وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های شهرداری طوری تنظیم ‌شده تا پایان‌ امسال حداقل 1800تا دوهزار میلیاردتومان از بدهی‌های معوقه به‌صورت نقدی و غیرنقدی پرداخت شود.

رئیس شورای‌اسلامی شهرتهران در بخش دیگری از سخنان خود درمورد برخی صحبت‌ها که راجع به هزینه پروژه صدر- نیایش مطرح‌می‌شود، گفت: تونل‌نیایش و بزرگراه‌طبقاتی صدر یکی‌از پروژه‌های فنی و تکنیکال قابل‌توجه کشور است که تجربیات به‌دست‌آمده درجریان انجام آن دارای ارزش‌علمی بالایی بوده و قابل‌ارائه در نشست‌های تخصصی است. به‌طور مثال دوراهی‌های درنظر گرفته‌شده در تونل‌نیایش و ضخامت مناسب پوشش بتن دراین تونل که باعث صرفه‌جویی قابل‌توجه هزینه‌ها شده‌، ازجمله مواردی است که جای تأمل و تقدیر دارد.

به گفته وی برای پروژه صدر-‌نیایش 28گزینه به شورا ارائه ‌شد که پس‌از دو سال بحث و بررسی، درنهایت طرح فعلی به‌تصویب رسید. درواقع از آنجا ‌که بزرگراه‌صدر تحمل هیچ‌گونه بار اضافه را‌ نداشت و ازطرفی ایجاد تونل زیر بزرگراه صدر نیز باعث راهبندان‌های شدید در داخل تونل می‌شد، نتیجتاً طرح طبقاتی‌‌کردن بزرگراه و احداث تونل‌نیایش مورد‌قبول واقع‌شد.

وی در مورد مخارج پروژه صدر- نیایش نیز گفت: باید تا پایان پروژه صبرکرد و سپس به برآورد‌ نهایی هزینه‌ها پرداخت اما آنچه مسلم‌است آنکه تا به ‌امروز مبلغ 1400 تا هزارو 1500میلیارد‌تومان برای پروژه درنظر گرفته‌شده که به این رقم باید ضرایب تعدیل و نیازمندی‌های آتی این پروژه که از قرارداد خارج‌است را افزود. وی همچنین گفت: به‌ این ترتیب به‌نظرمی‌رسد همان مبلغ یک‌میلیارد دلاری که براساس قیمت روز محاسبه‌ شده‌بود، برای پروژه کفایت‌کرده و ان‌شاءالله درهمین چهارچوب‌ مالی، پروژه به سرانجام خواهدرسید.

چمران در ادامه تصریح کرد: تمام این مخارج باتوجه به آنکه در این پروژه برخی تکنولوژی‌ها در ایران برای اولین‌بار به‌کار برده‌می‌شود، قابل‌قبول و ارزنده است. به‌طورمثال جرثقیل‌‌هایی که کار نصب قطعات‌بتنی عرشه را برعهده‌دارند برای نخستین‌بار در کشور مورداستفاده قرارگرفته و جزو فناوری‌های مدرن صنعت پل‌سازی به‌حساب‌می‌آید.

کد خبر 196532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز