گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف پیش‌بینی‌هایش در انتخابات پارلمانی این رژیم متحمل ضربه‌ای غیرمنتظره شد تا با وجود پیروزی دشوار نسبی، به‌خاطر موضعگیری‌های افراطی خود از سوی رای‌دهندگان تنبیه شده و ائتلاف تحت رهبری او یک‌چهارم کرسی‌‌هایش را از دست بدهد.

ٰنتانیاهو که پس از بروز اختلاف در دولت ائتلافی و اعلام انتخابات زودهنگام تصور می‌کرد با حمله به نوار غزه، تهدید و ادعای مقابله با ایران و تأکید بر گسترش شهرک‌سازی‌‌ها می‌تواند آرای بیشتری به‌دست آورد اکنون مجبور است دست به دامان احزاب دیگر شود و به آنها برای حضور در دولت ائتلافی امتیاز بدهد.

شمارش آرای انتخابات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ائتلاف لیکود- اسرائیل بیتنا به رهبری نخست‌وزیر این رژیم توانسته ۳۱ کرسی از مجموع از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. هرچند تعداد کرسی‌‌های این ائتلاف همچنان از دیگر احزاب شرکت‌کننده در انتخابات بیشتر است اما متحدان راستگرای نتانیاهو با یک عقبگرد ۱۱ کرسی را نسبت به دوره قبل از دست داده‌اند. حزب میانه‌رو و سکولار یش‌آتید در یک موفقیت غیرمنتظره توانست با به‌دست آوردن ۱۹ کرسی در جایگاه دوم قرار بگیرد و حزب کارگر هم ۱۱ کرسی به‌دست آورد.

۳۲ حزب در این انتخابات شرکت داشتند و نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که فاصله احزاب چپ میانه با احزاب راستگرا بسیار کم شده و هرکدام از این دو گروه توانسته‌اند به‌صورت تقریبی ۶۰ کرسی را به‌دست آورند. اختلاف اندک ائتلاف تحت رهبری نتانیاهو باعث می‌شود تا او برای تشکیل دولت جدید مجبور به توافق با احزاب دیگر شود. با توجه به سیاست‌ها و رویکردهای نتانیاهو پیش‌بینی می‌شود که او از حزب حبایت‌هایهودی که ۱۲ کرسی به‌دست آورده بخواهد به ائتلاف او بپیوندد. این حزب، از احزاب تندرو و مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطینی است. نتانیاهو برای تشکیل کابینه و باقی‌ماندن در پست نخست‌وزیری باید بتواند ائتلافی که حداقل ۶۱کرسی پارلمان را در اختیار داشته باشد تشکیل دهد. احتمال دیگر ائتلاف با حزب یش‌آتید است. یائرلاپید، رهبر این حزب که از چهره‌های جدید در صحنه سیاست اسرائیل به‌حساب می‌آید اعلام کرده که تنها درصورت تعهد نتانیاهو بر تلاش بیشتر برای صلح با فلسطینی‌ها حاضر به حضور در ائتلاف است.

پافشاری نتانیاهو بر اولویت‌هایش

بنیامین نتانیاهو که در شرایط کنونی حتی احتمال دارد پست نخست‌وزیری را از دست بدهد پس از مشخص شدن نتایج غیررسمی انتخابات در جمع هوادارانش اعلام کرد که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان نخستین اولویت در میان پنج اولویت اصلی اوست. نتانیاهو با اعلام اینکه «فردا یک روز تازه است» تأکید کرده که حتی‌الامکان با حضور شرکای بیشتر، دولت جدید اسرائیل را تشکیل خواهد داد.

هرچند نتانیاهو تلاش کرد در آستانه انتخابات با مانور و تکیه بر شهرک‌سازی و مسئله ایران آرای بیشتری به‌دست بیاورد اما در این رای‌گیری از روز روشن‌تر بود که مسائل اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه‌ رای‌دهندگان را تشکیل می‌داد. ضعف عملکرد اقتصادی دولت نتانیاهو باعث شد تا این رژیم در ماه‌های اخیر با اعتراض‌ها بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تلاش خود را تنها به مرتبط کردن وضعیت بد اقتصادی با بحران جهانی متمرکز کرده بود. مقام‌های حزب یش‌آتید که حالا به جدی‌ترین رقیب ائتلاف نتانیاهو تبدیل شده‌اند در مقابل، رسیدگی به مشکلات اقتصادی و مسائل داخلی، این رژیم را به‌عنوان اولویت‌های اصلی درنظر گرفته بودند. احزاب راستگرا امیدوار بودند با تکیه بر اولویت‌هایی که تصور می‌کردند برای آنها آرای بیشتری به همراه دارد به یک پیروزی گسترده دست‌پیدا کنند اما به عقیده کارشناسان نتایج این رای‌گیری نشان می‌دهد که رای دهندگان با سیاست‌های افراطی نتانیاهو به سمت احزاب چپ‌میانه متمایل شده‌اند.

چه‌کسی نخست‌وزیر می‌شود؟

پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات رئیس رژیم صهیونیستی باید پس از رایزنی با احزاب از یکی نمایندگان که به‌نظر او می‌تواند دولت ائتلافی را تشکیل دهد بخواهد کابینه را تشکیل دهد. معمولاً این مسئولیت به رهبر حزبی که بیشترین کرسی‌ها را به‌دست آورده داده می‌شود. نتایج رسمی انتخابات قرار است چهارشنبه هفته آینده اعلام شود و به‌نظر می‌رسد با شرایط موجود شیمون پرز بار دیگر نتانیاهو را مسئول تشکیل کابینه کند اما وی برای ائتلاف، مسیر همواری را پیش‌رو نخواهد داشت. نتانیاهو پس از شروع به رایزنی‌ها ۲۸ روز(با امکان ۱۴ روز تمدید مهلت) فرصت دارد که کابینه خود را طی ائتلاف با دیگر احزاب تشکیل دهد.

درصورتی که کابینه وی بتواند در کنست رای لازم را بیاورد او نخست‌وزیر خواهد شد. در غیراین صورت رئیس رژیم صهیونیستی باید فرد دیگری را برای تشکیل کابینه مشخص کند. معمولاً بیشتر وزیران کابینه از نمایندگان کنست هستند؛ هر چند نماینده بودن تنها برای نخست‌وزیر اجباری است. به‌نظر می‌رسد نتانیاهو چاره‌ای به جز ائتلاف با حزب یش‌آتید ندارد اما رهبر این حزب خواستار لغو امتیازهای ویژه تندروهای مذهبی است. درصورتی که نتانیاهو دست به ائتلاف با حزب یش آتید بزند یائرلاپید، رهبر این حزب به‌احتمال زیاد وزیر امور خارجه یا اقتصاد خواهد شد. کسری بودجه رژیم صهیونیستی به حدود ۴۰ میلیارد شِکل (10.5میلیارد دلار) رسیده است و به همین‌خاطر وضعیت اقتصادی این رژیم در حال نزدیک شدن به مرز بحران است. گفته می‌شود یائر لابید با نتانیاهو تماس تلفنی داشته و نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی برای همکاری ابراز امیدواری کرده است.

مجری سابق، سیاستمدار فعلی

یائر لاپید که اکنون حزبش به مهره دولت‌ساز تبدیل شده مجری سابق تلویزیون بوده و در صحنه سیاسی اسرائیل چهره‌ای جدید به‌حساب می‌آید. او که حزب یش‌آتید را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کرده طرفدار طرح تشکیل دو کشور مستقل براساس گفت‌وگو با فلسطینی‌هاست. او راه پدرش را طی کرده که از دنیای روزنامه‌نگاری پا به عرصه سیاست گذاشت. یائر لاپید فعالیت مطبوعاتی خود را به‌عنوان خبرنگار ارتش شروع کرد و پس از آن به روزنامه معاریو پیوست. از اواسط دهه ۱۹۹۰ پایش به تلویزیون به‌عنوان گوینده اخبار و مجری باز شد و توانست مشهور شود. پیش‌بینی می‌شد حزب او که تنها ۹‌ماه قبل تأسیس شده حداکثر بتواند یک‌سوم کرسی‌های فعلی را به‌دست آورد و به همین‌خاطر موفقیت حزب او باعث شگفتی شده است.

منبع: همشهری آنلاین