همشهری آنلاین: بان کی مو موافقت‌نامه صلح جمهوری دموکراتیک کنگو را رویدادی مهم خواند.

 موافقت‌نامه صلح جمهوری‌دموکراتیک کنگو در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و مقر اتحادیه‌آفریقا امضا شد.
مارتین نسیرکی، سخنگوی بان‌کی‌مون ،دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد در تماسی تلفنی از ابوظبی در امارات عربی متحده گفت :« دبیرکل‌سازمان‌ملل‌متحد حس می‌کند که امضای چارچوب صلح، امنیت و همکاری برای جمهوری‌دموکراتیک‌کنگو و منطقه تحولی بسیار مهم است ».
دبیر کل سازمان ملل متحد در حال حاضر در سفری دوره‌ای به چند کشور آفریقایی و اروپایی در امارات به سر می‌برد.
نسیرکی خاطر نشان کرد :« دبیرکل‌سازمان ملل‌متحد تایید می‌کند که امضای آن یک آغاز است و تمرکز او هم اکنون بر اجرای تعهدات داده‌شده‌خواهدبود ».
او افزود :« این چارچوب که روز یکشنبه در آدیس آبابا امضا شد، مورد استقبال شورای‌امنیت سازمان‌ملل‌متحد، کمیسیون اروپا و دیگران قرار گرفت ».
این موافقت‌نامه صلح را که 11 کشور منطقه امضا کردند، برای برقراری ثبات در جمهوری دموکراتیک کنگو طرح‌ریزی شده‌است.
درگیری‌ها بین جنگ‌جویان جنبش 23 مارس و ارتش ملی جمهوری دموکراتیک کنگو به آواره‌شدن تقریبا یک میلیون نفر در استان کیووی شمالی واقع در شرق این کشور منجر شده است.
سازمان ملل متحد برای بهبود و افزایش محافظت از غیر نظامیان در استان‌های کیووی شمالی و کیووی جنوبی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را برای جمع‌آوری اطلاعات برای فرماندهی نیروی سازمان ملل متحد و افزایش بازدارندگی پیشنهاد کرده است.
نسیرکی گفت در این موافقت‌نامه همچنین از انتصاب سریع یک فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حمایت، هماهنگی و بررسی تلاش‌های ملی و منطقه‌ای به منظور اجرای این چارچوب صحبت شده‌است.
 او همچنین اعلام کرد بان‌کی‌مون اوایل هفته آینده شورای امنیت را از تحولات در جمهوری دموکراتیک کنگو آگاه خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها