تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷

گروه سیاسی: امروز 9اردیبهشت، سومین دوره شوراهای شهر و روستا با حضور وکلای مردم که در عین نمایندگی آنان، نماینده طیف‌های مختلف سیاسی کشور نیز می‌باشند، افتتاح می‌شود و در این میان نگاه‌ها بیش از پیش متوجه برنامه‌ها و عملکردهای آتی شورای سوم شهر تهران است.

همین موضوع باعث شده تا کارشناسان، نمایندگان دوره پیشین شورای شهر تهران و همچنین نمایندگان دوره سوم در گفتگو با خبرگزاری مهر به بررسی بایدها و نباید‌های عملکرد شورای سوم تهران بپردازند.

عملکرد مثبت شورای دوم

مهنوش معتمدی آذر، عضو شورای دوم شهر تهران عملکرد شورای دوم را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: حفظ شورا از حسن‌هایی بود که شورای دوم شهر آن را رعایت کرد و امیدواریم شاهد ارتقای این امر در شورای سوم شهر باشیم.

معتمدی آذر با بیان اینکه اعضای شورای دوم شهر تهران رویکرد اخذ درآمد از مردم را نداشتند، تصریح کرد: گرچه شهر باید با درآمد مردم اداره شود اما ما معتقد بودیم که این درآمد باید از اقشار پردرآمد جامعه تامین شود و امیدواریم این سیاست در شورای سوم شهر ادامه یابد.

افزایش اختیارات شوراها

حمزه شکیب، عضو شورای دوم و سوم شهر تهران نیز با بیان اینکه شورای دوم توفیق خوبی داشته، می‌گوید: لازم است اختیارات شوراها درحد مدیریت شهری و نه درحد مدیریت شهرداری، ارتقاء یابد.

شکیب با بیان این مطلب، اظهار می‌دارد: متاسفانه اکنون شوراها اختیارات کامل ندارند و شاید مردم انتظار داشته باشند، مواردی مانند حل معضل ترافیک که به شهرداری بازمی‌گردد را شورای شهر سامان دهد.

به گفته وی حل این موضوع اکنون در دست سازمان‌هایی است که شورای شهر بر آنها هیچ گونه نظارتی ندارد.

این عضو شورای سوم شهر تهران همچنین نظارت بر بازسازی بافت‌های فرسوده و ساخت و سازهایی که در سطح شهر انجام می‌شود را یکی دیگر از مواردی دانست که شورای شهر اکنون به طور جدی بر آنها نظارت و کنترلی ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: ما به طور قطع از دولت خواسته و می‌خواهیم که اختیاراتی به نحو مطلوب را به شوراهای شهر ارائه کنند.

تجربه خوب

لطف‌الله فروزنده، قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم با بیان اینکه عملکرد شوراهای دوم، الگو و تجربه‌ای خوب و مناسب برای دوره سوم شوراهاست، می‌گوید: شورای دوم مبنای کار خود را بر انجام کارها و فعالیت‌های شهری متمرکز کرد.

فروزنده همچنین تصریح می‌کند: شورای دوم شهر، شهردار منتخب خود را بر اساس کارآمدی انتخاب کرد.

وی عملکرد شورای دوم شهر تهران را در مجموع موفق ارزیابی کرده و می‌افزاید: اعضای شورای دوم شهر مسائل شهری را به صورت برنامه‌ای و زیربنایی پیش بردند و از مسائل جناحی و سیاسی پرهیز کردند.

به گفته فروزنده، عملکرد شوراهای دوم شهر می‌تواند تجربه و الگوی مناسبی برای شوراهای سوم شهر باشد.

موفقیت‌های بزرگ

معصومه آباد، عضو شورای سوم شهر تهران با بیان اینکه شورای دوم شهر تهران موفقیت‌های بزرگی را به دست آورد، معتقد است شورای دوم درحقیقت کار خود را از صفر آغاز کرد ولی توانست شأن و جایگاه بالای شوراها را به مردم نشان دهد.

وی می‌گوید: شورای دوم شأن و جایگاه بالای شوراها را به مردم نشان داد و مردم با استقبال بیشتری در انتخابات سوم شوراها شرکت  کرده و حضور خود را در مدیریت شهری قانونمند ساختند.

به گفته آباد، شورای دوم شهر تا آنجا که می‌توانست نهایت تلاش و کوشش خود را در کلیه امور به خرج داد و در همین راستا موفقیت‌های بزرگی را به دست آورد.

این عضو شورای سوم شهر تهران با تاکید بر اینکه شوراها دارای پایگاه مردمی هستند، تصریح می‌کند‌: برخی از مشکلات مردم به سمت شوراهای شهر سرازیر شده و دولت می‌تواند با واگذاری اختیارات بیشتر به شوراها قدری از بار مسئولیتی خود بکاهد.

معصومه آباد تأکید می‌کند: قطعا شهر تهران با کلیه بحران‌ها و معضلاتی که متفاوت از کلانشهرهای دیگر دارد، نیازمند مدیریتی توانمند و کارآمد است تا همه زوایای شهر را از ابعاد گوناگون شناسایی و سپس مشکلات موجود در شهر را با پشتوانه‌های علمی و ساماندهی مدیریت شهری متعادل کند.