گروه شهری: رئیس شورای عالی استانها در چهل و یکمین و آخرین جلسه دوردوم این شورا که در وزارت کشور برگزار شد، با گرامیداشت نهم اردیبهشت (روز ملی شوراها)، ابراز امیدواری کرد که سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با همکاری و همفکری مسئولان کشور و حمایت‌های مردمی به نتایج بهتری دست یابد.

مهدی چمران،  نهم اردیبهشت را روز  به کار گیری مردم در همه امور شهری و روستایی دانست و گفت: اگر بینش امام(ره) نسبت به بحث شوراها به موقع انجام می‌شد و استمرار می‌یافت امروز در شرایط بهتری بودیم و ظرفیت‌های شوراها برای اداره امور بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت و بدنه دولت نیز اینقدر متورم نمی‌شد.

وی افزود:‌‌ در زمان شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی هم عده‌ای از مسئولان بلند پایه کشور، موافق شکل‌گیری مجلس نبوده و نگران می‌شدند، پس این نگرانی در مورد شوراها چندان دور از ذهن نیست، اما مطمئناً شوراها جهش بلندی خواهند داشت و خیلی زودتر به جایگاه خود می‌رسند.

چمران در پاسخ به سؤالی در این باره با بیان اینکه در دوره‌های گذشته نیز طیف‌های مختلف با عقاید و سلایق متنوع وجود داشته‌اند افزود: اتفاقاً اختلاف سلیقه‌ها در بررسی مصوبات و نشست‌ها بسیار کارساز بوده است و اگر همه دارای عقاید یکسان باشند و تبادل نظر نباشد، معلوم نیست که طرحی با نتایج مثبتی مواجه شود.

رئیس شورای عالی استانها همچنین با انتقاد از اصلاحیه اخیر قانون شوراها و  بیان این که شورای نگهبان علاوه بر اشکالات و حذفیات مطرح شده توسط مجلس، بر اصلاحیه قانون شوراها ایرادات جدیدی را مطرح کرده است، گفت: حذف تصویب دریافت و پرداخت وام شهرداری‌ها در شوراها از جمله ایرادات شورای نگهبان به اصلاحیه بود. با وجود آن که 3 جلسه با اعضای شورای نگهبان با حضور حقوقدانان شورای شهر و شهرداری تهران برای توضیح مفاد حذفی، برگزار شده است اما مقرر شده است که نشستی دیگر با شورای نگهبان داشته باشیم تا اعضای شورای نگهبان با دریافت مجدد اصلاحیه قانون شوراها تاییدات مجلس را رد نکند.

چمران گفت: وقتی بودجه شهرداریها را شوراها بررسی و حسابرسی می‌کنند، قاعدتاً دریافت و پرداخت وام به آنها نیز، جزیی از بودجه است که شوراها باید انجام دهند، اما شورای نگهبان این مسئله را رد کرده و مغایر با قانون اساسی دانسته است.