تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲

بنا به اعلام اورژانس 115 تهران، از روز جمعه گذشته (14/2/86 ) تا پایان روز پنج‌شنبه (20/2/86 ) تعداد کل تماس‌ها به اورژانس 86 هزار و 204 مورد گزارش شد که از این میان کل تماسهای مفید درمانی 23 هزار و 881 مورد بوده است.

همچنین تعداد موارد اعزام آمبولانس 5 هزار و 481 مورد و تعداد موارد انتقال به بیمارستان 2 هزار و 201 مورد گزارش شد. تعداد موارد درمان سرپایی 2 هزار و 371 مورد بوده است و همچنین 854 مورد قلبی و 380 مورد تنفسی نیز گزارش شد. تعداد کل تصادفات در این مدت هزار و 33 مورد و تعداد موارد امداد هوایی 10 مورد بوده است.

یکی از دلخراش‌ترین حوادث اورژانس در هفته‌ای که گذشت، یک حادثه خانگی بود. در این هفته مردی 38 ساله که در حال نصب یک تابلو بر روی دیوار بود ناگهان بر روی آکواریوم شیشه‌ای منزل افتاد و تکه‌ای از شیشه آکواریوم به داخل قفسه سینه وی فرو رفت. اهل خانه و سپس همسایه‌ها برای کمک حاضر شدند و یکی از حاضران تکه شیشه که از جدار قفسه سینه بیرون زده بود را از سینه مصدوم بیرون کشید.

پس از تماس با 115 هنگامی‌که تیم اورژانس به بالین فرد رسید، درمانگران ابتدا فورا شکاف ایجاد شده بر روی قفسه سینه را مسدود کردند و همزمان ضمن دادن اکسیژن و انجام سایر اقدامات امدادی اولیه بلافاصله مصدوم را به نزدیک‌ترین واحد درمانی که امکانات جراحی داشت، منتقل نمودند.

علت بروز مشکلات تنفسی در این فرد آن بود که با بیرون آوردن قطعه شیشه راه برای ورود هوا به داخل قفسه سینه باز شده و بدین ترتیب فشار منفی اطراف ریه به تدریج کاهش یافته بود برای همین ریه‌های مصدوم برای باز شدن محدودیت داشتند و فرد به سرعت دچار تنگی نفس شد که اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد،‌ پس از چند دقیقه دیگر امکان نفس کشیدن نداشت.

بسیار اتفاق می‌افتد که یک جسم خارجی برنده مانند میخ‌، شیشه، سوزن یا تکه‌های سنگ، آهن و... در قسمت‌های مختلف بدن فرو رفته و در زخم باقی می‌مانند.

در چنین مواردی افرادی که مهارت ندارند،‌ در خارج از محیطهای درمانی نباید اقدام به بیرون آوردن آن کنند چرا که احتمال زیادی وجود دارد که به این ترتیب آسیب بیشتری به رگ‌ها، اعصاب و سایر بافتهای بدن مصدوم وارد گردد.

بخصوص آنکه همانطور که گفته شد در قسمت‌هایی مانند قفسه سینه بیرون‌ آوردن شیء خارجی در شرایط غیر اصولی حتی می‌تواند منجر به مرگ زود‌هنگام مصدوم گردد.

از این رو لازم است در چنین مواردی تا پیش از رسیدن به مراکز درمانی جسم خارجی توسط پانسمان یا بانداژ مناسب در جای خود ثابت نگه‌داشته شود تا بی‌حرکت مانده و آسیب بیشتری به بدن فرد وارد نسازد.

برای ثابت کردن شی‌ء داخل زخم که قسمتی از آن در بیرون بدن قرار دارد، راه‌های مختلفی وجود دارد: مثلا می‌توان با استفاده از قیچی از کنار چند گاز استریل (یا پارچه تمیز) شکافی ایجاد کرد تا موقع قرار دادن گازهای روی زخم شیء مذکور از قسمت شکاف خورده بیرون بماند (همانند قرار گرفتن یک مداد بین انگشت سوم و چهارم).

سپس با بانداژ مناسب یا با استفاده از چسب‌های پهن شی‌ء باید در محل خود ثابت نگه‌داشته شود.