شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه سلامت: طی هفته گذشته تعداد کل تماس با مرکز اورژانس 115 تهران 88 هزار و 292 مورد گزارش شد که از این تعداد 22 هزار و 574 مورد تماس مفید درمانی بود.

تعداد کل ماموریت‌ها 5 هزار و 752مورد و تعداد موارد درمان سرپایی 2 هزار و 582مورد بود. همچنین یک هزار و 46 مورد تصادف، 764 مورد موارد قلبی و 470 مورد نیز موارد تنفسی به اورژانس 115 تهران گزارش شد.

یکی از حوادث تلخ و قابل توجه در طی هفته‌ای که گذشت، در یکی از مناطق جنوب غرب تهران بود که طی آن کودکی یک ساله در اثر غفلت والدین در حین بازی کودکانه خود پس از بیرون کشیدن انتهای سیم برق از پشت یک دستگاه رادیو ضبط قدیمی که بر روی زمین قرار داشت (و البته سر دیگر سیم به پریز برق متصل بود) آن را به دهان خود برد که به دنبال تماس آب دهان او با جریان برق کودک دچار برق‌گرفتگی شد.

ناراحت‌کننده‌تر آن‌که خواهر 4 ساله او که برای کمک به وی اقدام کرده‌ بود نیز دچار حادثه شد و تلاش چند ساعته تیم‌های امدادی و پزشکی نیز ثمری نداشت و جریان برق جان هر دو کودک را گرفت.

به همین خاطر کارشناسان اورژانس، ضمن یادآوری این نکته مهم که نظارت مستقیم بر اعمال کودکان به هیچ عنوان نباید از سوی والدین و مربیان مورد غفلت قرار گیرد، نکاتی پیرامون برق‌گرفتگی و عوارض ناشی از آن را بیان می‌کنند:

برق‌گرفتگی به معنای تماس مستقیم یا غیر مستقیم یک فرد با جریان برق است که می‌تواند منجر به سوختگی و آسیب موضعی، بروز اختلالات قلبی و یا حتی ایجاد آسیب ثانوی در اثر پرت شدن مصدوم (به دلیل تحریک عضلات بدن با جریان برق) گردد. کودکان اغلب به دنبال بازی با وسایل برقی یا گاز گرفتن سیم برق و یا فرو بردن یک جسم رسانا در داخل پریز برق دچار برق‌گرفتگی می‌شوند.

بی‌توجهی به نکات ایمنی در محیط کار و منزل و یا بی‌توجهی به علائم هشدار در فضاهای عمومی و اماکن تفریحی از علل مهم برق‌گرفتگی است. گاهی سیم برق بر روی یک اتومبیل می‌افتد که در اینصورت افراد داخل ماشین تا زمانی که نیروهای آموزش‌دیده جریان برق را قطع نکرده‌اند، نباید  از ماشین خارج شوند. به طور کلی اولین و مهمترین کار در برخورد با موارد برق‌گرفتگی قطع جریان اصلی برق است.

اگر قصد دارید بدون قطع جریان برق صرفاً سیم برق را از مصدوم جدا کنید، باید اولاً از یک وسیله کاملاً غیر‌رسانا و خشک مثل چوب خشک یا پارچه خشکی که به دور اندام‌های مصدوم قلاب شود، استفاده نمایید و ضمناً مراقب باشید که بدن شما با بدن مصدوم تماس پیدا نکند.

همچنین زیر پای خود جسم عایقی مثل تکه لاستیک یا چوب خشک قرار دهید. ثانیاً به هیچ‌عنوان در مورد برق فشار‌قوی به این کار اقدام نکنید بلکه تا حد امکان از سیم برق فاصله بگیرید (حداقل 30 متر) و با فراخوانی نیروهای امدادی جهت قطع جریان اصلی برق اقدام نمایید. در مرحله بعد زخم ناشی از سوختگی الکتریکی را با گاز استریل خشک یا پارچه تمیز بدون پرز بپوشانید. سپس مصدوم را بدون فوت وقت برای بررسی وضعیت عملکرد قلب و وضعیت بافت‌های آسیب‌دیده به یکی از مراکز درمانی مناسب منتقل نمایید یا با اورژانس تماس بگیرید.

اگر در اثر پرت شدن امکان آسیب‌ به استخوان‌ها و ستون فقرات فرد وجود دارد، آتل‌بندی و بی‌حرکت نگه‌داشتن عضو را فراموش نکنید ضمن آنکه در صورت توقف تنفس یا ضربان قلب اقدامات احیای قلبی – تنفسی را آغاز کنید. توجه داشته باشید که گاهی ظاهر بیرونی زخم الکتریکی کوچک و محدود است اما در قسمت‌های زیرین زخم غالباً سطح وسیعی از بافت‌های بدن دچار آسیب می‌شود.

همچنین جریان برق عبوری از بدن، عملکرد عضلانی و الکتریکی قلب را نیز مختل می‌نماید و مصدوم ممکن است دچار اختلال یا حتی توقف در ضربان قلب شود. بخصوص اگر جریان برق از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود که در این صورت جریان برق عبوری از قلب بیشتر و مخرب‌تر است.

کد خبر 24447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز