جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

گروه سلامت: طی هفته گذشته از جمعه 86/2/21 تا پنج‌شنبه 86/2/27 تعداد کل تماس‌ها با اورژانس 115 تهران 93 هزار و 116 مورد و تعداد تماس مفید درمانی 25 هزار و 47 مورد گزارش شد.

تعداد کل موارد اعزام آمبولانس، موتور سیکلت و امداد هوایی 6 هزار و 113 مورد بود که از این تعداد، تعداد موارد انتقال به بیمارستان 2 هزار و 398 مورد گزارش شده است.

همچنین بنا به گزارش روابط عمومی اورژانس تهران تعداد موارد درمان سرپایی 2 هزار و 578 مورد،‌ تعداد موارد  تصادف 10 هزار و 76 مورد، تعداد موارد قلبی 931 مورد و تعداد موارد تنفسی 468 مورد بود.

در این هفته تندبادی که در تهران وزید، بیش از همه دردسر ساز شد. در یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران با شروع تند‌باد مردی 48 ساله که برای جلوگیری از خیس شدن وسایلش قصد داشت با عجله از طریق یک نردبان چوبی به پشت‌بام منزل برود سقوط کرد و اهل خانه و همسایه‌ها با شنیدن سرو صدا به حیات منزل شتافتند و او را افتاده در وسط حیاط دیدند.

او که هنوز قادر به صحبت کردن بود می‌گفت اصلا نمی‌تواند حرکت کند. سپس با راهنمایی یکی از حاضران فورا لنگه درب چوبی را از جای بیرون آوردند و بعد یک پارچه بزرگ را از زیر بدن مصدوم رد کردند.

در ادامه از چندین نقطه پارچه را گرفتند و با کمترین جابجایی مصدوم را روی لنگه درب چوبی قرار دادند و به این ترتیب با این وسیله او را از حیاط بیرون آوردند و به داخل راهروی کوچک منزل انتقال دادند و همزمان از اورژانس 115 درخواست کمک کردند که در نهایت مصدوم با کمک درمانگران به بیمارستان منتقل شد.

در این حادثه دو نکته بسیار مهم و طلایی در امر امداد‌رسانی که همواره مورد تاکید کارشناسان فوریت‌های پزشکی قرار دارد به چشم می‌خورد.

یکی آنکه هنگام کمک به مصدوم یا بیمار تا رسیدن به مراکز درمانی باید به گونه‌ای عمل شود که وضعیت وی از آنچه که هست بدتر نشود و دیگر آنکه در امر امداد رسانی همواره باید با به‌کار‌گیری قوه خلاقیت از حداقل امکانات موجود بهترین استفاده را کرد.

به گفته کارشناسان بسیار اتفاق افتاده که افرادی که واقعا قصد کمک به بیمار را داشتند ولی با انجام اقدامات غیر اصولی و غیر علمی باعث صدمه بیشتر به فرد نیازمند شدند.

مثلاً موقع بروز حادثه عده‌ای بدون توجه به امکان شکستگی استخوانها و ستون فقرات برای انتقال فرد به مرکز درمانی اقدام می‌کنند و یا هنگامی که یک شی‌ء خارجی مجرای تنفسی فردی را مسدود کرده قبل از بکار‌گیری روشهای صحیح بیرون‌آوردن آن (که شاید می‌توانست بهبودی را به طور کامل به فرد بازگرداند) تنها با فریاد و شیون این فرصت طلایی را از دست می‌دهند.

برای همین مثلا مهم است بدانیم برای یک بیمار قلبی که دچار درد قفسه سینه یا حمله قلبی شده ایجاد هیجان و اضطراب و حتی وادار کردن وی به راه رفتن و لباس پوشیدن چقدر خطرناک است و می‌تواند موجب تشدید بیماری وی شود و یا خیلی مهم است که بدانیم فردی که دچار افت فشار خون شده و روی زمین می‌افتد را نباید به اصرار سرپا نگه داریم و باید با بالا آوردن پاهای وی در حالت خوابیده به بهبود وضعیت فرد کمک کنیم.

کد خبر 22324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز