جمعه ۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

گروه سلامت: طی هفته گذشته از جمعه 86/2/28 تا انتهای روز پنج‌شنبه 3/3/ 68 تعداد کل تماس‌ها با اورژانس 115 تهران، 88 هزار و 678 مورد بود که از این تعداد، تماسهای مفید درمانی 23 هزار و 641 مورد گزارش شد.

همچنین تعداد موارد اعزام تیم امدادی 5هزار و 375 مورد بود. موارد انتقال به بیمارستان 285 مورد بود و بقیه به صورت سرپایی مداوا شدند. تعداد کل تصادفات در این هفته 995 مورد، موارد قلبی 765 و موارد تنفسی 413 مورد گزارش شده است. همچنین در این هفته 14 مورد امداد هوایی صورت گرفت.

یکی از جالب‌ترین حوادث این هفته، مسومیت تصادفی یک پدر به دست دخترش بود. هنگامی‌که دختر دبیرستانی برای کمک به پدر تب‌دار خود یخچال خانه را بررسی می‌کند، چشمش به شیشه سرماخوردگی درون یخچال می‌افتد و دو قاشق از آن را به پدر می‌دهد.

اما او نمی‌دانسته که مادر خانواده از دو روز قبل باقیمانده سم باغبانی را درون آن شیشه ریخته و در یخچال منزل قرار داده است. بعد از چند دقیقه با وخیم‌ شدن حال پدر، دختر خانواده با دستپاچگی با مادر تماس می‌گیرد و وقتی موضوع برای آنها روشن می‌شود، سراسیمه با اورژانس 115 تماس می‌گیرند و با کمک ماموران، پدر به اغما رفته بلافاصله به بیمارستان لقمان (که اصلی‌ترین مرکز رسیدگی به مسمومیت‌ها در شهر تهران است) منتقل می‌شود.

به گفته متخصصان مسمومین، همه ما روزانه از مواد شیمیایی مختلف مثل انواع شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها، حشره‌کش‌ها، رنگ‌برها و... استفاده می‌کنیم، اما این نکته مهم است که روش صحیح مصرف و نگهداری از آنها را بدانیم و بکار بگیریم.

بررسی آمارهای اورژانس تهران در حدود 185 مورد مسمومیت را در طی هفته اخیر نشان می‌دهد. اگر آمار مسمومیتهایی که بدون مراجعه به 115 به مراکز درمانی منتقل شده‌اند را هم به این عدد اضافه کنیم، طبیعتا آمار بالایی از موارد بروز مسمومیت در کلان‌شهر تهران به دست می‌آید.

توصیه متخصصان برای پیشگیری از مسمومیت‌ها این است: همین امروز تصمیم بگیرید و به سراغ تک‌تک اتاق‌ها،‌ قفسه‌ها و کمد‌ها بروید و تمام داروها و مواد شیمیایی را که برای روز مبادا نگه‌داشته‌اید را بررسی کنید. اگر می‌توانید برچسب روی آنها را باد دقت بخوانید.

اطلاعات درج شده روز بعضی از آنها شاید باعث تعجب شما شود. به تاریخ مصرف، ترکیب، نکات مهم حین مصرف و اقدامات اولیه توصیه شده برای موارد مصرف نابجای این مواد دقت کنید. چنانچه اطلاعات روی ظرف دارو یا ماده شیمیایی پاک شده و شما نسبت به نوع محتوای درون ظرف تردید دارید، از نگهداری و مصرف آن خودداری کنید.

نکته مهم دیگر این است که مواد شیمیایی و سمی‌را به اندازه مصرف تهیه کنید و چنانچه مجبور به نگهداری باقیمانده آن هستید، حتما آن را در ظرف مخصوص و مشخص آن هم در جای مناسب و دور از دسترس کودکان قرار دهید. بخصوص قرار دادن باقیمانده این مواد در ظرف داروی دیگر یا ظروف غذا و نوشیدنی و... بسیار خطرناک است.

مخلوط کردن غیر اصولی مواد شیمیایی با هم نیز صحیح نیست چراکه اغلب در اثر مخلوط کردن برخی از این مواد، گازهای سمی‌در محیط پیرامون متصاعد می‌شود.

کد خبر 22863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز