تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۴

گروه سیاسی: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دوشنبه ۲۲ مهرعازم ژنو می‌شود. این نخستین آزمون جدی وزارت امورخارجه پس از تحویل گرفتن پرونده هسته‌ای از شورای امنیت ملی خواهد بود؛ هرچند پیش از این وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو۱+۵ در نیویورک نشستی را برگزار کردند که از آن به‌عنوان مقدمه مذاکرات ژنو یاد می‌شود.

قرار است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو شام مهمان ظریف شود تا این امکان برای دوطرف فراهم باشد که بر سر میز شام به گفت‌‌وگو و رایزنی پیرامون موضوع هسته‌ای کشورمان بپردازند. با این حال مذاکرات ساعت9:30 صبح فردا سه‌شنبه به وقت ژنو (11 به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود. ظریف را در این نشست سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌الملل وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی همراهی می‌کنند.

یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در این‌باره گفت که مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و سپس در سطح معاونان ادامه می‌یابد که سیدعباس عراقچی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد به همراه تیم ایرانی مذاکرات را ادامه خواهد داد.

تیم ایران در این دور از مذاکرات با جدیت و اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و قرار است طرح پیشنهادی جدید و مکتوب خود که مبتنی بر رویکردهای واقع‌بینانه است را به 1+5 ارائه کند. مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌اند که وارد هیچ مذاکره‌ای که هدف آن مشخص نباشد، نخواهند شد و به‌دنبال مذاکره برای مذاکره نیستند و آماده رفع نگرانی‌های معقول طرف مقابل هستند.

بهترین فضا

از آن سو نیز کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص مذاکرات ژنو گفته است: «من مایلم با بهترین فضای موجود به ژنو بروم. کسانی که در اینجا [آمریکا] قانونگذارند یا در آنجا کنترل مذاکرات را از طرف آمریکا به‌دست دارند، جان کری (وزیر امور خارجه آمریکا) و اعضای تیمش باید به این فکر کنند که چگونه می‌توان از بهترین فضای ممکن اطمینان حاصل پیدا کرد».

همزمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور امروز و فردا برای دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستاده سازمان ملل در پرونده سوریه عازم لندن خواهد شد. همچنین مشاور رئیس‌جمهور چین در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد و از رویکرد سازنده ایران در این زمینه تمجید کرد.

با این حال سران رژیم صهیونیستی همه توان خود را برای جلوگیری از هرگونه توافق ایران و غرب درخصوص برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفته‌اند. در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه1+5 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌هایش برای متقاعد کردن طرف‌های غربی جهت خودداری از رسیدن به هرگونه توافق با ایران، مدعی شد: رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است. از سوی دیگر، فرانسه و انگلیس که در مذاکرات روزهای آینده گروه1+5 با ایران شرکت دارند، هیأت‌هایی را برای گفت‌وگو با سران رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی فلسطین فرستاده‌اند.

خط قرمز

اما رویترز دیروز گزارش داد که هیأت آمریکایی در مذاکرات هسته‎ای ژنو شامل یکی از متخصصان ارشد تحریم دولت واشنگتن است.
رویترز ضمن درج خبر فوق، آن را نشانه‌ای دانست که آمریکا در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش تحریم ‎ها علیه ایران است. هرچند که برخی از اعضای1+5 خواستار توقف غنی‌سازی‌ و خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران در ازای کاهش تحریم‌ها شده‌اند. موضوعی که ایران آن را خط قرمز خود در مذاکرات می‌داند.

عباس عراقچی، خط قرمز ایران در این مذاکرات را غنی‌سازی‌ و حفظ حقوق مردم خواند و گفت: از هر آنچه مردم ایران براساس معاهدات بین‌المللی برخوردارند ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد. وی افزود: البته درباره شکل، اندازه و سطوح مختلف غنی‌سازی‌ مذاکره خواهیم کرد اما خروج مواد از کشور خط قرمز ماست.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه بار دیگر تأکید کرد که در مذاکرات ژنو به‌دنبال مذاکرات هدفمند و واقعی هستیم نه برای نمایش و اتلاف وقت و گفت‌وگو برای گفت‌وگو. وی با اشاره به شام خصوصی امشب میان آقای ظریف و خانم اشتون گفت:‌ این زمان فرصتی برای مرور مسائلی است که در 2روز پس از آن رخ خواهد داد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به طرح مکتوب ایران برای مذاکرات ژنو افزود: ‌با کمال جدیت و مصمم به این مذاکرات می‌رویم و برای دستیابی به هدفی مشخص که مورد قبول طرفین مذاکره باشد اقدام خواهیم کرد. اما یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران دیروز درخصوص جزئیات طرح ایران گفت که این طرح مبتنی بر رویکردهای کاملا منطقی و واقع‌بینانه و شامل 3‌بخش است. به گفته این فرد مطلع در این طرح گام‌های اول و آخر مشخص شده و دارای چارچوب زمانی است. به‌نظر می‌رسد طرح ایران یک طرح باز و قابل انعطاف است که در آن گام‌های میانی در طول مذاکرات و بعد از برداشته شدن گام اول تعیین خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین