گروه بورس: مدیر نظارت بر بازارهای بورس انرژی از عرضه نفت‌خام در آذرماه خبر داد.

به گزارش همشهری، بیش از یک دهه از ارائه طرح‌های اولیه تشکیل بورس نفت می‌گذرد، اما این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است. زمزمه‌های فروش نفت از طریق بورس در سال1379 مطرح شد، سال‌ها گذشت و طرح راه‌اندازی بورس نفت تبدیل به تاسیس بورس انرژی شد. این بورس اکنون 2سال است فعالیتش را آغاز کرده بر همین اساس به‌نظر می‌رسد اکنون پس از یک دهه مقدمات عرضه نفت از طریق بورس انرژی فراهم شده است و به‌زودی قفل عرضه نفت‌خام در بورس شکسته خواهد شد به‌طوری که تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد نفت‌خام به‌زودی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

در همین رابطه، بابک باقری، مدیر نظارت بر بازار‌های بورس انرژی از عرضه نفت‌خام حداکثر تا آذر‌ماه امسال در بورس انرژی خبر دادو گفت: توافق‌های لازم انجام شده و با همکاری شرکت ملی نفت ایران، نفت‌خام از آذر‌ماه در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه می‌شود. وی افزود: براساس توافق‌های انجام‌شده قرار است برای شروع روزانه 5هزار بشکه نفت‌خام در بورس انرژی و در رینگ داخلی عرضه شود و خریداران نیز پالایشگاه‌های بخش خصوصی هستند.

باقری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی نفت‌خام در رینگ صادراتی عرضه خواهد شد، گفت: این موضوع در حیطه سیاستگذاری شرکت ملی نفت است.او در پاسخ به این پرسش که آیا پالایشگاه‌های بزرگ نیز از این پس خوراک مورد نیاز خود را ازطریق بورس انرژی تأمین می‌کنند؟ گفت: سیاستگذاری این موضوع به شرکت ملی نفت بستگی دارد، همه‌‌چیز در بورس انرژی مهیاست و هیچ مشکلی برای انجام معاملات در هیچ سطحی وجود ندارد.

به گفته باقری، نماد معاملاتی نفت‌خام در بورس انرژی ایجاد شده و مقررات مربوط به معاملات نفت‌خام هم تهیه شده است.
مدیر نظارت بر بازار‌های بورس انرژی در ادامه تصریح کرد: همچنین هفته آینده نخستین محموله میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام به میزان 3هزار بشکه عرضه می‌شود.

او تأکید کرد:براساس توافق‌های انجام شده قرار است روزانه 10هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی عرضه شود.
کارشناسان معتقدند انجام معاملات نفت از طریق بورس انرژی، نفت را از حالت سیاسی خارج می‌کند. بورس انرژی یک ابزار بسیار کارآمد در دست وزارت نفت برای حل مشکلات بخش نفت به‌ویژه دور زدن تحریم‌هاست چرا که ساختاری را ایجاد می‌کند که اعمال تحریم‌های جدید علیه نفت ایران را غیرممکن می‌کند.

انجام معاملات در بورس انرژی ساختار معاملات نفت را که تاکنون به‌صورت سنتی بوده از بین می‌برد و معاملات را جزئی‌تر می‌کند، این جزئی‌تر شدن معاملات امکان دنبال کردن معاملات نفت را برای اعمال تحریم‌های جدید از بین می‌برد، ضمن اینکه این کار از طریق شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و این شرکت‌ها به راحتی قابلیت تغییر ساختار برای رفع تحریم‌ها را دارند.

منبع: همشهری آنلاین