گروه بورس: مدیرعامل بورس انرژی از عزم جدی وزارت نفت برای عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، هرچند بورس انرژی 2سال است که فعالیتش را آغاز کرده، عمر ایده فروش نفت خام از طریق بورس به یک دهه قبل برمی‌گردد. در طول این سال‌ها راه‌های زیادی برای تحقق این‌رؤیا امتحان شده است اما هنوز امکان عملی فروش نفت از طریق بورس محقق نشده، به‌نظر می‌رسد با آغاز به‌کار دولت یازدهم و بازگشت بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت آفتاب امید طلوع کرده و قرار است پس از یک دهه تلاش برای نخستین بار نفت خام از طریق بورس انرژی به بازار‌های داخلی و سپس جهانی راه‌یابد. کارشناسان معتقدند وزیر نفت نقش کلیدی در عرضه نفت خام از طریق بورس انرژی دارد.

در تازه‌ترین رویداد در نشست مشترکی که بین وزیر نفت و بورس انرژی برگزار شده، وزیر نفت قول هرگونه همکاری را برای عرضه نفت در بورس انرژی به مسئولان بازار سرمایه داده و حتی زنگنه دستور‌های لازم را در این خصوص صادر کرده است. سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات نشست مشترکش با وزیر نفت و امکان عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: در نشست مشترکی که با آقای زنگنه برگزار شد، خوشبختانه به‌دلیل اشراف و نگاه دقیق و حرفه‌ای ایشان به صنعت نفت و حوزه انرژی، تعامل بسیار مثبتی ایجاد شد و آقای زنگنه خیلی قاطعانه از فروش نفت از طریق بورس انرژی حمایت و دستور‌های لازم را برای انجام این کار صادر کرد.

او تأکید کرد: براساس توافق انجام‌شده قرار است در گام اول روزانه 5هزار بشکه نفت خام و 10هزار بشکه میعانات گازی برای فروش داخلی در بورس انرژی عرضه شود بر همین اساس پس از نشست با وزارت نفت ما هم در جلسات مدام با معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت موضوع عرضه نفت را از طریق بورس انرژی پیگیری کرده‌ایم. حسینی تأکید کرد: امیدواریم با تلاش‌های انجام شده حداکثر تا یک‌ماه آینده عرضه میعانات گازی و سپس نفت خام در بورس انرژی آغاز شود.

مدیرعامل بورس انرژی تأکید کرد: فعالیت‌های اجرایی طرح از طریق معاونت امور بین‌الملل در حال انجام است و خوشبختانه در مراحل پایانی است و هماهنگی‌های لازم از طریق بورس انرژی باقی مانده که قرار است در گام‌های بعدی هماهنگی‌های لازم با کارگزاران و سپس شناسایی خریداران انجام شود و پس از آن معاملات نفت و میعانات گازی از طریق بورس انرژی آغاز شود. به گفته او قرار است در گام نخست این دو محصول در بازار‌های داخلی فروخته شود و سپس در گام‌های بعدی زمینه فروش نفت خام و میعانات گازی در بازار‌های جهانی فراهم شود.

او درباره عرضه بنزین در بورس انرژی گفت: وزارت نفت به‌دلیل سیاستگذاری‌هایی که در این بخش دارد برنامه‌ای در حال حاضر برای عرضه بنزین ندارد اما قرار است بنزین ال. ال100 که مصارف خاصی دارد از طریق بورس انرژی فروخته شود. که این کار از طریق همکارانمان در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به سرانجام خواهد رسید.

کد خبر 236720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز