سازه بزرگراه طبقاتی صدر سازه‌ای معظم و بزرگ است. بسیاری از کارشناسان این پروژه را یک مگاپروژه می‌دانند.

 وزن هر سگمنت (قطعه پیش ساخته بتنی) به طور متوسط 65 تن است. در واقع در هر دهنه بیش از 700 تن بر روی پل سازه سگمنت نصب شده است. این به معنای آن است که پل طبقاتی صدر وزنی بسیار سنگین دارد. با حسابی سر انگشتی می‌توان گفت که وزن پل طبقاتی صدر 5برابر فیل‌های کره زمین است. این رقم نجومی 880640تن در بخش‌های بتنی و فلزی و معادل با وزن حدود 150هزار فیل 6تنی است. وزن متوسط هر قطعه سگمنت نیز 10برابر وزن یک فیل است که حدود 5هزار قطعه از آن در پروژه به‌کارگیری شده تا این پل را به نجومی‌ترین پل خاورمیانه تبدیل کند. بزرگراه طبقاتی صدر پس از گذشت 800 روز بالاخره به پایان راه رسید و هم اکنون در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است. اگر روزی از فراز بزرگراه صدر حرکت کردید کافی است فکر کنید که 150هزار فیل در زیر چرخ خودرویتان، شما را روی شانه‌های خود دارند.

48هزار کیلومترمربع پیاده‌روسازی

عملیات پیاده‌رو‌سازی‌ یکی از بخش‌های این پروژه است که در دوطرف پل‌های طبقاتی، 48هزار کیلومترمربع پیاده‌رو برای مواقع حساس ساخته شده است. این پیاده‌رو‌ها می‌تواند در مواقع لازم به کمک نیروهای امدادی بیاید.

کابل‌ها به اندازه 117برابر قله دماوند

طول کل کابل‌های استفاده‌شده برای اتصال قطعات پل‌صدر به‌طور تقریبی117 برابر ارتفاع قله دماوند است. کابل‌های پروژه که در قطعات سگمنتی به‌کار رفته و آنها را به یکدیگر دوخته است، 680 کیلومتر (معادل دوبرابرفاصله تهران تا نظنز) است.

3844کیلومترمکعب اجرای ستون

یکی از عناصر اصلی پل صدر 236پایه آن است که برای ساخت آن به‌طور میانگین 20100 مترمکعب در 724مرحله، بتون ریزی صورت گرفته است. ستون‌ها امروز نگه‌دارنده اصلی پل محسوب می‌شوند اما جز آنها، 202مترمربع تیرهای دروازه‌ای شکل نیز وجود دارند که در تقاطع‌ها و نقاط خاص به‌کار گرفته شده‌اند.

سیستم هوشمند کنترل ترافیک

سیستم هوشمند کنترل ترافیک پروژه شامل 17سازه نگه‌دارنده است که تجهیزات مختلف جمعا به تعداد 321 قطعه روی آنها نصب شده است. مجموعه علائم ثابت ترافیکی این طرح شامل 63سازه و 113عدد تابلوی ترافیکی معادل 1122مترمربع تابلو است. در بخش اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی نیز سیستم روشنایی پل طبقاتی شامل 10پست تغذیه و تعداد 621پایه روشنایی بر بالای پل نصب شده است.

تونل انتقال کابل

تونل خدمات شهری نخستین‌بار در تهران، زیر بزرگراه طبقاتی صدر به بهره‌برداری ‌رسید تا مبدأ تغییری بزرگ برای خدمات شهری واحد باشد. برای این تونل 4012متر حفاری صورت گرفته است. حجم آرماتوربندی آن 4122تن و حجم بتن‌ریزی‌اش 11222مترمکعب است و داخل آن 33222متر کابل‌کشی شده است.

31هزار مترمکعب حجم شمع‌گذاری

پــل‌هـای طبقـــاتی صـدر روی 46کیلومتر شمع و 1400متر شفت بنا شده است. شمع‌های به‌کار رفته در این طرح 1705عدد و شفت‌های به‌کار رفته 35حلقه است. همچنین 15730مترمربع عملیات اجرای شمع در ارتفاع 2متری زمین در این پروژه عملی شده است.

24650مترمکعب سرستون

سرستون‌های پــروژه شامــل 798قطعه است که حجمی معادل 24650مترمکعب را بر فراز ستون‌ها به نمایش گذاشته‌اند و عرشه اصلی پل روی آن استوار است.

بزرگراهی 25برابر برج میلاد

طول کل پروژه با احتساب پل اصلی و رمپ‌های دسترسی حدود 11کیلومتر است که این رقم معادل 25برابرارتفاع برج میلاد است. این بزرگراه نخستین بزرگراه طبقاتی تک‌پایه کشور محسوب می‌شود که توانسته است نگاه بسیاری از کارشناسان را به‌خود جلب کند.

برچسب‌ها