ارومیه - خبرنگار همشهری: آثار حجمی در فضای شهری سهم بسزایی در ارتقای کیفیت این فضاها دارد و شهرداری با توجه به این مسأله تندیس‌هایی در شهر نصب می‌کند.

تندیس‌ها و مجسمه‌هایی که با تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان ساخته می‌شود، با تخریب بی‌منطق جوانان هزینه سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه را 10 تا 15درصد افزایش می‌دهد. در این باره با «فرخ عبدی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه گفتگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

  • چه عواملی سبب تخریب آثار حجمی و مجسمه‌های نصب شده در ارومیه می‌شود؟

عواملی چون نبود فرهنگ‌سازی مناسب، ناکامی رفتاری ناشی از سرخوردگی اجتماعی و دقت نکردن برخی شهروندان در مواجهه با آثار سبب تخریب آثار حجمی و مجسمه های نصب شده در شهر می‌شود.

  • در سال جاری چند اثر حجمی و مجسمه در ارومیه نصب و چند اثر تخریب شده است؟

حدود 50 اثر حجمی و مجسمه در ارومیه نصب شده و در تلاش هستیم تعداد آن‌ها را هر ساله افزایش دهیم و از این تعداد آثار حجمی و مجسمه نصب شده در ارومیه حدود 10درصد تخریب شده‌اند که در حال بازسازی هستند.

  • تخریب این آثار نسبت به سال‌های گذشته چگونه است؟

شاهد کاهش تخریب آثار در ارومیه هستیم و دلیل اصلی آن شهروندان ارومیه‌ای هستند که خود به عنوان حافظ آثار اقدام می‌کنند و برخی اوقات در مقابل تخریبگرها مقاومت کرده و با شهرداری تماس می‌گیرند.

  • این تخریب‌ها به شهرداری ارومیه چقدر ضرر می‌زند؟

سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه در تلاش است آثار با کیفیت بالا و ماندگاری بیشتری تولید کند اما متأسفانه این تخریب‌ها 10 تا 15درصد به هزینه های سربار سازمان می‌افزاید.

  • درباره نظارت بر این آثار چه اقداماتی انجام شده است؟

گشت‌های منظم 24 ساعته برای نگهداری و تعمیر خسارت‌های احتمالی، فرهنگ‌سازی مناسب برخورد با آثار هنری و ایجاد سامانه 137 شهرداری ارومیه برای گزارش موارد تخریب از سوی شهروندان از اقدامات سازمان زیباسازی ارومیه برای کاهش تخریب آثار است.

  • شهروندان در هنگام روبه‌رو شدن با تخریب اموال عمومی چه همکاری‌هایی می‌توانند بکنند؟

سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه با نصب بنر در معابر مختلف شهر، پخش تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون‌های بزرگ شهری و بیلبوردها و همچنین از طریق رسانه‌های گروهی این آگاهی را به مردم داده است و از مردم تقاضا می‌کنیم در صورت دیدن این تخریب‌ها با روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه تماس بگیرند.