همشهری آنلاین: فرودگاه ارومیه که به عنوان یکی از فرودگاههای مهم شمالغرب می باشد در استان آذربایجان غربی واقع گردیده که این استان از نظر همسایه بودن با سه کشور خارجی دارای موقعیت خاص و استراتژیک می باشد.

فرودگاه بین‌المللی ارومیه

این فرودگاه که به عنوان مرز هوایی محسوب می گردد قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر (متناسب با CAT ایمنی زمینی فرودگاه) و هواپیماهای متوسط و هواپیماهای بدنه باریک و هواپیماهای سبک و انواع هلی کوپتر را دارد.

این فرودگاه با هماهنگی قبلی به صورت ۲۴ ساعته برای کلیه پروازهای داخلی و خارجی عملیاتی می باشد.

باند ۳۲۵۰ متری این فرودگاه با عرض ۴۵ متر مجهز به چراغهای آستانه و کناره باند جهت استفاده در ساعات شب و یا شرایط دید کم است. جهت فرود مناسب پروازها باند فرودگاه دارای چراغهای نشان دهنده شیب فرود (PAPI) و سیستم پیشرفته ILS همراه با ۹۰۰ متر چراغ نشان دهنده سمت باند می باشد. سیستم پیشرفته ILS سیستمی است که جهت فرود ایمن هواپیماها در شرایط عادی و یا شرایط دید کم در این فرودگاه نصب گردیده است.

باند فرودگاه ارومیه توسط دو مسیر ارتباطی که مسیر خزش (TAXIWAY) نامیده می شود به پارکینگ ۸۶۰۰۰ متر مربعی متصل می گردد. این پارکینگ گنجایش پارک همزمان ۸ هواپیما (دو فروند پهن پیکر، دو فروند بدنه متوسط و چهار فروند بدنه باریک) را دارد.

با توجه به دستگاههای ناوبری مناسب و چراغهای استانداردی که در این فرودگاه نصب گردیده هواپیماها با حداقل دید۸۰۰ متر می توانند در این فرودگاه فرود نمایند.

محدود کنترل پروازی این فرودگاه به شعاع ۴۰ کیلومتر می باشد و برج مراقبت پرواز فرودگاه نیز مجهز به دستگاه AMD است که پرسنل مراقبت پرواز توسط این دستگاه کلیه تحرکات هواپیماها را در این محدوده زیر نظر دارند. دستگاه AMD اطلاعات خود را از رادارهای منطقه شمالغرب کشور گرفته و در اختیار پرسنل مراقبت پرواز قرار می دهد.

سیستمهای ارتباطی فرودگاه ارومیه اعم از مکالماتی و اطلاعاتی عبارتند از یک فرکانس هوایی، یک فرکانس زمینی و یک فرکانس اضطراری و سیستم ATLS (سیستم خودکار ارائه اطلاعات ضروری از قبیل اطلاعات هواشناسی و طرحهای پروازی و اطلاعات فرودگاهی به هواپیماهای اطراف) و سیستم AFTN که کلیه اطلاعات فرودگاهی و هوانوردی را به صورت خودکار با ۸ کانال دو طرفه تبادل می نماید.

زیر ساختهای ارتباطی این فرودگاه جهت سرعت بیشتر و مطمئن تر بر پایه فیبرهای نوری برقرار گردیده است.

فرودگاه ارومیه دارای دو ترمینال داخلی به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع و ترمینال خارجی به مساحت ۴۴۰۰ متر مربع می باشد و هر دو ترمینال مجهز به دستگاههای تفتیش بار و مسافر هستند.

جهت رفاه مسافرین ترمینالها مجهز به دستگاههای خودپرداز بانکی و شعبه بانک ملی و غرفه های اغذیه فروشی است و مرکز تلفن به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات مردم است.

به صورت کلی فرودگاه ارومیه با دارا بودن باند و پارکینگ و دستگاههای ناوبری و موقعیت مناسب می تواند گزینه ایمنی برای هواپیماهای سوختگیری و مسافری و جاری باشد.

کد خبر 203354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز