همشهری آنلاین: یک متخصص ریه توصیه کرد: زنان خانه دار از مخلوط سفید کننده و جوهر نمک پرهیز کرده و هنگام کار با مواد شوینده، تهویه هوا را روشن کرده و از استفاده از مواد پاک کننده در محیط‌های بسته جدا خودداری کنند.

دکتر فرید رشیدی در گفت وگو با ایسنا منطقه کرمانشاه، درباره استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی اظهار داشت: استفاده از این مواد در افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ریوی هستند موجب تشدید علائم بیماری شده و برای سایر افراد نیز عوارضی را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از مواد پاک کننده مانند سفید کننده‌ها موجب تشدید علائم آسم در افراد مبتلا می‌شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: ترکیب برخی مواد پاک کننده با یکدیگر مانند ترکیب جوهر نمک و سفید کننده موجب تولید گازهای سمی خواهد شد که می تواند بسیار خطرناک باشد، به ویژه اگر ترکیب این دو در محیط بسته استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار دادن دستمال بر روی راه‌های تنفسی مانع تاثیر سوء این مواد بر روی مجاری تنفسی نخواهد شد و تهویه هوا هم در این زمینه تاثیری نخواهد داشت.

این متخصص ریه با تاکید بر اینکه یک لحظه مواجهه با این مواد نیز خطرناک است، عنوان کرد: ترکیب جوهر نمک و سفید کننده می تواند گازی سمی تولید کند که موجب تحریک مجاری هوایی شود.

وی تصریح کرد: استفاده از این مواد می‌تواند موجب عکس العمل دستگاه تنفس شده و اسپاسم موقتی در مجاری هوایی افراد ایجاد کند و کار آنها را به بستری شدن در بیمارستان بکشاند.

به گفته این متخصص ریه، عوارض این مواد امکان دارد تا هفته‌ها بر روی افراد باقی بماند و در افرادی نیز که دارای بیماری‌های زمینه‌ای ریوی مانند آسم هستند موجب تشدید علائم تا مدت‌ها خواهد شد.

رشیدی در پایان توصیه کرد: خانم‌های خانه دار از مخلوط سفید کننده و جوهر نمک جدا پرهیز کرده و از تهویه هوا به هنگام کار با مواد پاک کننده استفاده کنند. همچنین از استفاده از مواد پاک کننده در محیطهای بسته جدا خودداری کنند.

منبع: همشهری آنلاین