یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: این روزها روزهای خانه‌تکانی و برو و بیا کارگر نظافتچی و قالیشویی و شست‌وشوی مبل و پرده در خانه‌هاست.

خانه تکانی

زنگ در را می‌زنند و می‌آیند قالی می‌برند، پرده‌های شسته‌شده را پس می‌آورند، دیوارها را می‌سابند، شیشه‌ها را برق می‌اندازند تا خانه و خانواده به استقبال سال نو بروند. در همین گیرو دار رفت‌وآمدها و شلوغی‌ها گاهی سرقت از منازل هم گزارش شده و آمار سرقت‌ها را بالا برده است. حیف است که شور و هیجان آخر سال با سرقت فرش یا پرده یا سرقت طلا از خانه‌ها به کام همه خانواده تلخ شود. شاید بهتر باشد که با کمی دقت در انتخاب افرادی که به‌عنوان کارگر نظافتچی و قالیشویی به خانه رفت‌وآمد می‌کنند، مزه‌ ملس عید و بهار را در کام خانواده نگاه داشت.

به آگهی‌دیوارها اعتماد نکنید

آگهی‌های زیادی این روزها بر دیوارهای شهر نصب شده است. متن این آگهی‌ها از قالیشویی تا نظافت راه‌پله و خانه‌تکانی و شست‌وشوی پارکینگ با قیمت مناسب را نوید داده است. برخی از این آگهی‌ها قیمت‌های خدماتشان را هم منتشر کرده‌اند مثلا برای 8ساعت کار یک کارگر 15هزار تومان یا شست‌وشوی قالی با کمترین قیمت یک شماره تلفن هم برای تماس در زیر این آگهی‌ها نوشته شده تا رهگذران بتوانند به سرعت با این مراکز تماس بگیرند تا برایشان کارگر بفرستند. اما دیوارها همیشه قابل اعتماد نیستند و حتی آگهی‌هایی که رویشان چسبانده می‌شوند هم چندان قابل اعتماد نیست. بهتر است فریب قیمت‌های پایین این آگهی‌ها را نخورید و تلاش کنید تا از محل‌های قابل اعتمادی کارگر استخدام کنید.

اگر فرش را برنگردانند

خانم جوانی در جست‌وجوی یک قالیشویی معتبر است و نگران این است که مبادا فرش‌هایش به سرقت برود. او می‌گوید: یک کمی نگرانم، دنبال یک قالیشویی معتبر می‌گردم که مطمئن باشم قالی‌هایم به سرقت نمی‌روند، ‌راستش دم عید اگر همین چند تا تخته قالی را هم از دست بدهم، خیلی بد می‌شود. چند روز است که از دوست و آشنا سراغ یک قالیشویی معتبر را می‌گیرم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ام. آگهی‌های زیادی زیر در خانه‌ گذاشته‌اند اما فقط یک شماره تلفن پای این‌کاغذها هست که خیلی هم نمی‌شود به آنها اعتماد کرد.

از او می‌پرسیم مگر تا حالا پیش آمده که به اسم قالیشویی بیایند و فرش‌هایش را سرقت کنند، ‌می‌خندد و می‌گوید: نه اینکه قالی‌های مرا دزدیده باشند اما به هر حال شما وقتی صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها را می‌خوانید می‌بینید که کلاهبردارها و دزدها از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند تا مال و اموال آدم را بدزدند. خب، عقل حکم می‌کند که آدم احتیاط کند.

روزنامه‌های معتبر

روزنامه‌های معتبر معمولا آگهی‌های قالیشویی و اعزام نیروی کار را منتشر می‌کنند. ‌این آگهی‌ها پیش از انتشار معمولا راستی‌سنجی می‌شوند و مجوزهای فعالیت این مراکز کنترل می‌شود. یکی از فعالان حوزه‌ جذب آگهی در این‌باره می‌گوید: ما قوانین ویژه‌ای برای این دسته از آگهی‌ها داریم و هر شرکت یا مرکزی بخواهد که آگهی‌اش در این بخش منتشر شود، باید حتما این قوانین را رعایت کند در غیر این صورت انتشار آگهی امکان نخواهد داشت.

به گفته‌ او، تمام مراکز قالیشویی می‌بایست اصل مجوزشان را به دفتر جذب آگهی بیاورند تا از سوی کارمندان کنترل شود. یکی از راه‌ها این است که شماره ثبت از اداره ثبت شرکت‌ها داشته باشند، ‌راه دیگر این است که مجوزشان را از اتحادیه قالیشویان گرفته باشند.

وقتی تمام این مدارک رویت و صحت آنها تایید شد ما کپی برابر اصل مدارک را دریافت می‌کنیم و سپس در صف انتشار آگهی قرار خواهند گرفت. راه دیگری که برای کنترل فعالیت شرکت‌های قالیشویی وجود دارد، مراجعه به سایت اتحادیه قالیشویان است، این اتحادیه نام، مشخصات و آدرس مراکز مجاز قالیشویی سراسر کشور را به تفکیک استان در سایت خود منتشر کرده و مردم می‌توانند با مراجعه به این سایت از معتبر بودن قالیشویی‌ها مطمئن شوند.

درباره خدمات نظافت منزل هم روزنامه‌های معتبر تلاش کرده‌اند تا ریسک این کار را به حداقل برسانند و اعتبار مراکز آگهی‌دهنده را پیش از انتشار آگهی بررسی کنند به این ترتیب احتمال خطا را تا آنجا که ممکن است کاهش دهند. شرکت‌هایی که کارهای نظافت منزل را انجام می‌دهند باید حتما شماره ثبت شرکت‌ها را داشته باشند تا بتوانند آگهی‌هایشان را در روزنامه منتشر کنند.

 

کد خبر 251594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز