این مطالعه متوجه جزییات ملاحظه شخصیتهایی میشود که ما به رنگهای مختلف ارتباط میدهیم. بیشتر این ارتباط ها به جای آنکه ذاتی خود رنگ باشد، توسط جامعه به ما آموخته میشود.آبی به عنوان رنگ زیرکی و هوش، ارتباطات و اعتماد مورد آزمایش قرار گرفت. اصولا اگر رنگ آبی یک شخص بود به عنوان واسط بین انواع قرار میگرفت.
در این مقاله اهمیت رنگ در بازاریابی رسانههای اجتماعی، به خصوص در پینترست مورد بررسی قرار گرفت.
این روند جالب به تازگی ذهن ما را به خود مشغول کرده است. چرا تقریبا تمام پلت فرمهای برتر رسانههای اجتماعی (فیس بوک, توییتر، لینکداین و تعدادی دیگر) دارای لوگو آبی هستند و در بیشتر بخشها رنگ آبی به چشم میخورد؟ و چرا پینترست این رویه را شکسته است؟ در اینجا برخی دلایل ممکن برای این انتخاب ذکر میشود.
فیس بوک، توییتر، لینکداین غولهای دنیای رسانههای اجتماعی هستند. اگرچه در بسیاری جوانب با یکدیگر متفاوت هستند اما در یک کیفیت که معمولا نادیده گرفته میشود، مشترک هستند: میل شدید در استفاده از لوگوهای آبی. این یک روند صرفا اتفاقی نیست. با توجه به مطالعات مختلف، آبی محبوبترین رنگ در دنیا است اما این را نمیتوان تنها دلیل برای این میزان محبوبیت رنگ آبی برای رسانههای اجتماعی دانست.
بر اساس مطالعهای با عنوان قرمزهیجان انگیز و آبی لایق: اهمیت رنگ در بازاریابی در واقع چندین دلیل برای محبوبیت یک رنگ اشاره شده است. این مطالعه متوجه جزییات ملاحظه شخصیتهایی میشود که ما به رنگهای مختلف ارتباط میدهیم. بیشتر این ارتباط ها به جای آنکه ذاتی خود رنگ باشد، توسط جامعه به ما آموخته میشود.
آبی به عنوان رنگ زیرکی و هوش، ارتباطات و اعتماد مورد آزمایش قرار گرفت. اصولا اگر رنگ آبی یک شخص بود به عنوان واسط بین انواع قرار میگرفت. بهترین دوست متعادل و منطقی که میتوانستید حتی در مخفیترین اسرار به او اعتماد کنید. نمونهای از عدالت که حتی در پرتنشترین شرایط، قادر به انتشار میباشد.
اگر به دنبال دلیل و مدرک بیشتر برای اثبات هویت رنگ آبی هستید، کافی است نگاهی به گوشی هوشمند خود بیاندازید، همانطور که ضربههای سریع و شدید بر روی اپلیکیشنهای خود میزنید، خود را موظف کنید تا به طور کامل متوجه شوید که تعدادی از آنها از لوگوهای آبی استفاده میکنند. از بین آنهایی که از رنگ آبی استفاده میکنند، بسیاری از آنها به احتمال زیاد چیزی برای برقراری ارتباط دارند.
در برخی گوشیها، هفده اپلیکیشن با طرحهای عمدتا آبی به چشم میخورد. اکثریت این برنامهها چیزی برای برقراری ارتباط دارند. اما رنگ آبی به عنوان یک رنگ مکمل نیز بسیار خوب نقش ایفا میکند. برای همین است که بسیاری از سایتهای ذکر شده رسانههای اجتماعی هم رابط کاربری آبی دارند. به همین ترتیب برنامههای معروفی مانند اسکایپ و حتی مایکروسافت آفیس.
هایپرلینکها عموما آبی هستند چه در ورد مایکروسافت و چه در گوگل. سایههای آبی مختلف برای برخی از شرکتها بهتر جوابگو هستند.
مارک زاکربرگ این سایه آبی را انتخاب میکند برای اینکه دچار کور رنگی است و به گفته خودش آبی رنگی است که او بهتر میبیند.
احتمال زیاد توییتر نیز رنگ آبی خود را به عنوان یک انتخاب طبیعی برای لوگوی پرنده خود برگزیده است. اما اگر عالیترین مناطق در عرصه رسانههای اجتماعی دارای لوگوی آبی هستند، چرا پینترست رنگ قرمز آتشین را انتخاب کرد؟
شاید این انتخاب چیزی مرتبط به طبیعت بصری ذاتی این پلت فرم باشد. در مطالعهای که قبلا به آن اشاره شد؛ قرمز به عنوان رنگ نشان دهنده قدرت، بیباکی و هیجان انگیز مورد آزمایش قرار گرفت. اگر آبی در مباحثات تیمی رنگی منطقی است، رنگ قرمز یک بازیکن خط حمله بیباک در تیم فوتبال است. برخلاف رنگ آبی، قرمز رنگ مکمل نیست و برای اسکی و موج سواری رنگ مناسبی نیست اما سایه آتشفشانهای فعال و غروب شگفتانگیزاست. این دلیلی است برای اینکه همه چیز در پینترست، توقف برای نگریستن است. و این یعنی محتوای جالب توجه و چشمگیر.