به گزارش ایرنا، افتاده در این مناظره با بیان اینکه هیچ موتور جستجویی در اینترنت نمیتواند محتوای مخفی یک نفر را پیدا کند، گفت: نمایان شدن محتویات یک کاربر در صورتی است که خود فرد این تمایل را داشته باشد.
وی ادامه داد: البته فیسبوک به دلیل بهره مالی از اطلاعات کاربران خود تلاش میکند کاربران این اطلاعات را عمومی کنند زیرا بر اساس قواعد این شبکه، از محتویات تجاری آن استفاده میشود.
این مخالف فیلترینگ فیسبوک با بیان اینکه ورود به فیس بوک فعلا از طریق فیلترشکن امکان پذیر است، افزود: کسی که فیلترشکن در اختیار دارد از فضایهای نامناسب دیگر اینترنت نیز میتواند استفاده کند.
وی گفت: بنابر این فیلتر کردن فیسبوک به قصد جلوگیری از ورود افراد به بخشهای نامناسب فیسبوک کاری بیهوده است.
افتاده تصریح کرد: متاسفانه به دلیل اینکه امکان فیلتر برخی از صفحات مجرمانه در فیسبوک وجود ندارد کل آن فیلتر میشود.
وی با اشاره به قوانین فیس بوک افزود: این شبکه موظف است در مواردی که مسئله امنیت ملی مطرح باشد اطلاعات را در اختیار دولتها قرار دهد.
این کارشناس رسانه افزود: البته قرار دادن این اطلاعات در صورتی است که فیسبوک در آن کشور اجازه فعالیت داشته باشد.
وی با اشاره به قابلیتهای چت کردن در اینترنت افزود: هر ابزاری که این قابلیت را داشته باشد می تواند کاربردهای منفی یا مثبت داشته باشد.
وی با اشاره به فرصت تبلیغات دینی در فضای مجازی گفت: امروز برای یک روستای دارای چهار خانوار روحانی اعزام میشود ولی از ظرفیت فیس بوک با یک میلیارد و 200 میلیون کاربر بهره مناسب در این زمینه گرفته نمیشود.
افتاده به اعتراضات مردمی در مسائلی همچون خلیج فارس، آزادی سربازان ایرانی اشاره کرد و افزود: فیس بوک میتواند زمینه فعالیتهای مثبت را نیز رقم بزند و نباید به چشم منفی به آن نگریست.
وی با بیان اینکه فیسبوک فضایی است که هر نوع تفکری در آن وجود دارد، افزود: گردانندگان فیسبوک نیز با گروههای تروریستی و خشن و همچنین بیبند باری مخالف هستند ولی تعاریف ما و آنها از این مسائل متفاوت است.
وی با اشاره به حضور پنج میلیون ایرانی در خارج از مرزهای ایران، گفت: فیسبوک راهی برای ارتباط ارزان بستگان این افراد با آنها است و دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند.
افتاده اظهار کرد: به جای فیلتر باید به پالایش توجه داشت و بر اساس نیازهای مردم به دنبال راه چاره بود نه پاک کردن صورت مسئله و از همین رو شورای عالی فضای مجازی در این زمینه باید با سیاستگذاری تکلیف را برای همه مشخص کند.
وی خاطر نشان کرد: امروز به قوانین کشور نیز بیاحترامی میشود زیرا از یک سو ورود به این شبکهها مخالف قوانین است و از سوی دیگر افرادی این کار را انجام می دهند.
وی با بیان اینکه با گسترش فناوری، کنترلها نیز افزایش مییابد، ادامه داد: مشکل دیگر آن است که کاربران به سایتهای داخلی بیاعتماد ولی به سایتهای خارجی اعتماد میکنند.
همچنین در این مناظره فرشاد مهدیپور به عنوان موافق فیلترینگ فیسبوک گفت: ابزارها اقتضائاتی را برای ما ایجاد میکند و فناوریها خود را به ما تحمیل میکنند.
وی ادامه داد: خصوصی کردن اطلاعات در فیسبوک به این معناست که دیگران نمیبینند ولی این اطلاعات در اختیار شرکت فیسبوک قرار میگیرد و از سوی آنها قابل مشاهده است.
این کارشناس رسانه افزود: امروز امکان جدا سازی صفحات خوب و بد فیسبوک وجود ندارد؛ زیرا فضای فیسبوک بسیار پیچیده و تو در تو است.
وی تصریح کرد: باید اثرات منفی و مثبت فیسبوک را سنجید و دید که کدامیک بیشتر است و اگر پذیرفتیم که اثرات مخرب آن بیشتر است قطعا نمیتوان اجازه فعالیت آن را داد.
مهدیپور با بیان اینکه فیسبوک از قوانین ما تبعیت نمیکند، افزود: فیسبوک در سال 92 اجازه انتشار فیلمهای خشن را داد و قطعا این فیلمها برای جامعه زیان آور است.
وی به ضررهای فیسبوک اشاره کرد و افزود: این ضررها مانند بیماریهای واگیر دار در جامعه منتشر میشود و باید راه حلهای مقابله با آن را در دستور کار قرار داد که فیلترینگ یکی از آنهاست.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: هر چند شبکههای اجتماعی در حال رشد و گسترش است، ولی فیلترینگ میتواند گامی برای به تاخیر انداختن اثرات منفی در جامعه باشد.
وی اظهار کرد: صفحات بالای 50 هزار لایک در فیسبوک مطلوب نیست و این نشان میدهد اگر چه این شبکه در زمینههای فرهنگی و سیاسی همچون خلیج فارس، شلوار جین و آزادی سربازان ایرانی نقش خوبی ایفا کرده است ولی در مجموع زمینههای منفی بسیاری دارد.
وی گفت: در این فضا کمپین علیه برخی مقدسات تشکیل میشود ولی با وجود اعلام مخالفت از ایران و دیگر کشورهای اسلامی گردانندگان فیسبوک حاضر به بستن آن نمیشوند.
مهدیپور گفت: هر چند تعاریف ما از بی بندو باری با گردانندگان این شبکهها متفاوت است ولی هیچگاه حاضر نمیشوند قوانین ما را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه 3-4 میلیون ایرانی در حال حاضر کاربر فیسبوک هستند، افزود: بر اساس برخی تحقیقات 21 درصد کاربران ایرانی برای لایک زدن، 12 درصد برای انتشار عکس، 6 درصد برای یاداشت برداری، 15 درصد برای اظهار نظر و 23 درصد برای مشاهده مطالب دیگران از این شبکه استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه بالاترین صفحات مورد بازدید در فیسبوک توسط ایرانیها صفحات عکس است، تصریح کرد: قطعا استفاده برای مطالب علمی و پژوهشی وکاربردهای مفید از این رسانه بسیار پایین است.
این کارشناس رسانه خاطر نشان کرد: البته این نتایج قابل تعمیم به کل جامعه ایرانی نیست زیرا فقط 4-5 درصد ایرانیها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
وی با اشاره به گسترش فناوریها، گفت: رایانههای شخصی جای خود را به لپ تاپ، لپ تاپ به تبلت داده و امروز گوشیهای تلفن همراه جای تمام این ابزارها را گرفته است.
مهدیپور تصریح کرد: قطعا نظارت خانوادهها بر این ابزارها بسیار مشکل تر شده است و از سوی دیگر به واسطه فرو ریختن دیوارها حریم شخصی نیز وجود ندارد.
وی گفت: در گذشته رسانهها تزریق میکردند که چگونه رفتار کن ولی امروز دستور کار تعیین میکنند و به ما میگویند چگونه در خصوص چیزی فکر کن.