همشهری آنلاین: رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که جنگل تراشی علت سیلاب اخیر در استان مازندران بوده است، گفت: تا زمانی که اراده‌ای برای مقابله با تغییر اراضی کشور وجود نداشته باشد، وقوع چنین بلایایی دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش با یادآوری سیل اخیر استان مازندران و خسارت‌های ناشی از آن گفت: علت اصلی بروز سیل و کشته و زخمی شدن هموطنان، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل‌ها در این نواحی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از عوامل موثر در فرسایش خاک و بروز سیلاب، جنگل تراشی و اختصاص اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی و همچنین ساخت وسازها در اراضی جلگه‌ای و کشاورزی است.

تابش با بیان این که مراتع و جنگل‌ها مانند اسفنج خاصیت جذب آب‌های روان را دارند، گفت: وقتی این مراتع و جنگل‌ها از بین بروند دیگر سطحی نمی‌ماند که مانند اسفنج بتواند از جاری شدن سیلاب جلوگیری کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید با کاشت مصنوعی و تجدید حیات طبیعی به ماندگاری محیط زیست کمک کنیم و مانع از نابودی 12 میلیون هکتار میراث جنگلی شویم.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس همچنین با بیان این که نباید به مراتع تنها به عنوان مکانی برای تامین علوفه نگریسته شود، افزود: توجه به مراتع و جلوگیری از تغییر کاربری آنها یکی از راهکارهای جلوگیری از وقوع سیلاب است.

تابش با یادآوری برنامه‌های دولت و سازمان جنگل‌ها برای مقابله با جنگل زدایی و تغییر اراضی کشاورزی، گفت: دولت به انجام وظیفه خود در قبال حفاظت از حیات طبیعی و محیط زیست عمل کرده است.

وی افزود: اکنون نمایندگان مجلس و قضات دادگستری در مقام ایفای مسئولیت خود باید به مقابله با زمین خواری‌ها و جنگل تراشی‌ها بپردازند و برای ترغیب و تشویق مردم به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن کمک کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار داشت: ما نباید کمک حال جنگل تراش‌ها و ساختمان سازی‌هایی که از رانت‌های چند هزار میلیاردی استفاده می‌کنند، باشیم.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر مجموعه مسوولان و عوامل دست اندر کار امر در حفاظت از جنگل‌ها دست در دست هم دهند می‌توان جلوی پدیده جنگل تراشی را گرفت و از محیط زیست صیانت کرد.

برچسب‌ها