تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹

عیسی محمدی: مثل معروفی هست که می‌گوید، خدا برای آدم‌ها پل نمی‌سازد اما به آنها دست می‌دهد تا پل بسازند. حالا هم باید گفت که خدا، خانه خودش را تمیز نمی‌کند، به ما آدم‌ها دست و پا و توان و معرفت می‌دهد تا خانه‌اش را تمیز کنیم.

10 روز منتهي به‌ماه مبارك رمضان را كه مي‌افتد توي‌ماه شعبان، دهه تكريم و غبارروبي مساجد نامگذاري كرده‌اند. معطل چه هستيد؟ اين راهنماي جمع و جور را بخوانيد، تا شايد شما هم از اين سفره‌اي كه پهن شده، بي‌نصيب نمانيد. بهانه نياوريد كه چند روزش گذشته است، نيمه پر ليوان را ببينيد و روزهايي را كه باقي مانده...

چطور نيرو پيدا كنيم؟
هر چه ماهرتر، بهتر

مسجد، اساساً كاركردي اجتماعي دارد؛ يعني آدم‌ها در آن دور هم جمع مي‌شوند. امام‌جماعت مسجد، مي‌تواند از اين راه‌ها، داوطلبان بيشتري را براي كمك جمع كند؛ اعلان شفاهي مابين نمازهاي جماعت، چسباندن اعلاميه همكاري (كه مي‌تواند در كتابخانه و تابلوي اعلانات دم در مسجد و ... چسبانده شود)، دعوت شفاهي از طريق مسجدي‌ها، اعلام شفاهي در كانون‌هاي فرهنگي و پايگاه‌هاي بسيج و... . حتي مسجدي‌ها، از طريق مغازه‌هايي كه گاه در تملك مساجد هستند، مي‌توانند اطلاع‌رساني كنند. واقعاً چه اشكالي دارد كه اعلاميه همكاري براي غبارروبي، حتي در خيابان‌هاي اطراف هم چسبانده شود؟ هر چقدر نيروهاي ماهرتري پيدا شوند، به نفع مسجد است.

كجاها را تميز كنيم؟
هزار توي يك خانه مقدس

شبستان و صحن اصلي مسجد و حياط و ديوارهايش، طبيعي است كه از مهم‌ترين جاهاي مسجد براي برنامه غبارروبي و تميزكردن باشند. براي تميز كردن مهرها و غبارروبي كتاب‌هاي دعا و قرآن‌ها و... برنامه داشته باشيد. به فكر پرده‌ها و فرش‌ها و لوسترها هم باشيد. ديوارهاي بيروني و حياط و كتابخانه و صندوق و دفترهاي متفرقه و... را هم به ليست‌تان اضافه كنيد. راستي، يادتان نرود كه بيرون مسجد را هم دستي بكشيد. بالاخره داخل مسجد را، نمازگزارانش مي‌بينند، اما بيرونش را همه. كار سختي هم نيست؛ با دستمال و شيلنگ آب و تي‌هاي مخصوص اين كار، مي‌توانيد ظاهر مسجدتان را هم نونوار كنيد. كمي تعميرات براي قسمت‌هاي صدمه ديده هم بد نيست.

كتابخانه‌ها را چطور تميز كنيم؟
غبارروبي كاغذي

غالب مساجد، كتابخانه‌اي هم براي خودشان دارند. كتاب‌ها هم غبار مي‌گيرند و نياز به تميز شدن دارند. مهم‌ترين بخش غبارروبي كتابخانه‌ها، مديريت كتاب‌هاي آنهاست؛ يعني اول كتاب‌ها را فهرست كنيد، بعد آنهايي را كه خيلي از رده خارج شده‌اند، بگذاريد كنار كه حذف‌شان كنيد؛ آنهايي را هم كه نياز به تعميرات و احياناً صحافي دارند، بفرستيد براي اين كار و باقي را هم بعد از غبارروبي، به‌طور مرتب در قفسه‌هاي مربوطه بگذاريد. علاوه بر اين مهم‌ترين قسمت كار، بايد به فكر خود قفسه‌ها، ميزها و صندلي، سقف و لوستر احتمالي، ديوارها و كف كتابخانه و... هم باشيد. تميز كردن اين قسمت‌ها هم كه مثل خانه خودتان است؛ دستمال و تي و آب و كف و... مي‌خواهد.

با سرويس‌هاي بهداشتي چه كنيم؟
غبارروبي به روش سهل و ممتنع

خب مي‌رسيم به سرويس‌هاي بهداشتي؛ قسمتي كه شايد هر كسي، راغب نباشد در آن كار كند اما اگر نيت شما خالص است، هر چقدر كارش هم سخت‌تر باشد، طبيعي است كه ثوابش بيشتر نوشته خواهد شد. بهترين كار اين است كه با فروشنده مواد بهداشتي نزديك مسجد، مشورتي كنيد تا مارك‌هاي معتبر شوينده‌ها را كه به دردتان مي‌خورد، به شما معرفي‌ كند. فقط چند نكته را يادتان باشد. جنس سينك دستشويي مي‌تواند نوع شوينده شما را هم تعيين كند. همين‌جوري، همه‌‌چيز را به همه جا نزنيد تا تميز شود. براي برق‌انداختن شيرآلات هم از براق كننده‌هاي مخصوص استفاده كنيد. اگر هم دست‌تان به آن نرسيد، از سركه سفيد استفاده كنيد.

با فرش‌ها چه بايد كرد؟
فرش‌هايي چه تميز!

از مهم‌ترين قسمت‌هاي غبارروبي مساجد، تميز كردن فرش‌هاي آنهاست. البته درست است كه حياط مسجد، مي‌تواند بزرگ باشد و آب هم دم‌دست ، اما بهتر است فرش‌هايي را كه خيلي كثيف شده‌اند، تحويل قاليشويي‌ها بدهيد. با كمي پرس‌وجو مي‌توانيد قاليشويي‌هايي را پيداكنيد كه براي مساجد تخفيف ويژه‌اي در نظر مي‌گيرند. قاليشويي‌ها، ابتدا اين فرش‌ها را غبارروبي كرده و خاك و گردشان را مي‌گيرند. سپس مبادرت به شستن آنها مي‌كنند. اگر غيراز اين روش عمل كنيد، گردوغبار روي فرش‌ها خواهد ماند. پيشنهاد هم مي‌كنيم با جاروهاي دستي، فرش‌ها را تميز نكنيد، چون چوب‌هاي اين جاروها، در درازمدت به الياف فرش‌ها آسيب مي‌رساند.

از كجاها كمك بگيريم؟
همان حامي هميشگي

تهراني‌ها مهم‌ترين كمك‌هايي كه در امر غبارروبي مساجد مي‌توانند دريافت كنند، از شهرداري تهران است. البته سازمان‌هاي ديگري هم هستند كه در امور مساجد فعال‌هستند؛ مثل امور مساجد و تبليغات اسلامي و حوزه‌هاي علميه و... . مي‌توانيد با هماهنگي ائمه جماعات يا هيأت امناي مسجدتان، با شهرداري منطقه ارتباط گرفته و اقلام شوينده و پاك‌كننده مورد نيازتان را دريافت كنيد. حالا اينها به كنار، مي‌توانيد براي آراستگي و نورپردازي مسجد و رنگ‌آميزي آن و نيز شست‌و‌شوي نما و نصب آبنما در مسجدهاي جامع و محوري و شست و شوي فرش‌ها، نظافت، زيباسازي و بازسازي فضاهاي عمومي مساجد حسابي از شهرداري منطقه‌تان كمك بگيريد.

از استاندارد مسلماني عقبيم
چند نكته از حجت‌الاسلام قرائتي درباره رسيدگي به مساجد

حجت‌الاسلام قرائتي، نكات مهمي درباره رسيدگي به مساجد دارند؛ نكاتي كه اگر رعايت كنيم، بلاشك رونق بيشتري خواهند گرفت اين خانه‌هاي خدا.
... حديث داريم روز قيامت چند چيز شكايت مي‌كند؛ از جمله قرآني كه خوانده نشود و مسجد مخروبه. حيف است كه پارك‌هاي ما زيبا باشد و مسجدها خاكي !
زشت است بغل مسجد، برقكار باشد، آن وقت برق‌هاي مسجد خراب باشد. زشت است بغل مسجد تعميركار باشد و لوله‌كشي مسجد خراب باشد. البته ممكن است اين برقكار يا لوله‌كش پول نداشته باشد اما بگويد يك كسي لامپ‌هايش را بخرد برق كشي‌اش با من.
حتماً مسجد را با جارو برقي جارو بزنيم. تابستان قالي‌هاي مسجد را جمع كنيم؛ مسجد بايد با سنگ مرمر كاشي و سراميك باشد. تابستان با يك شيلنگ آن‌را تميز و فقط زمستان‌ها فرش پهن كنيم چون تابستان‌ها پا عرق مي‌كند و فرش‌ها بو بر مي‌دارد و شستن فرش هم مشكل است.
حديث مي‌گويد هر هفته مسجد را تميز كن ما سالي 10‌روز را به‌نام غبارروبي گذاشتيم. سالي 51بار از حديث عقب هستيم ما الان مسلمان استاندارد نيستيم الان رب گوجه هم بايد استاندارد باشد.

پيشنهاد طلايي براي خانه خدايي

مي‌دانيد شعار امسال ستاد تكريم و غبارروبي مساجد چيست؟ مسجد، كودك و نوجوان. اگر در اين مورد پاي صحبت اهل درد بنشينيد، به شما خواهند گفت كه مساجد امروز ما و البته غالباً و نه همه آنها، برنامه‌هاي كمي براي نوجوانان و كودكان ترتيب داده‌اند، درحالي‌كه برنامه‌ اصلي‌شان بايد براي كودكان و نوجوانان باشد.
پيشنهاد طلايي ما اين است كه به‌خاطر رضاي خدا، در مسجد خودتان، يك معاونت امور كودكان و نوجوانان راه بيندازيد. اين معاونت، مي‌تواند برنامه‌هايي براي اين قشر ترتيب دهد و البته سراغ اهل فن هم برود و كلي مشورت كند. ضمن اينكه مي‌تواند با همراهي ائمه جماعات و هيأت امنا و پايگاه بسيج، كارهاي مساجد را كم كم به‌دست اين گروه بسپارد؛ البته با نظارت بزرگ‌ترها.