شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

عیسی محمدی: تا حالا شنیده‌اید که می‌گویند کوچک، زیباست؟ البته این، بیشتر یک شعار اقتصادی است برای کوچک‌سازی سازمان‌ها و نهادها اما قاعده‌ای است که همه جا می‌تواند کاربرد داشته باشد.

گرمخانه

حضرت امير عليه‌السلام هم مي‌فرمايند كار كمي كه با رضايت انجام شود، بهتر از كار زيادي است كه سختي به همراه داشته باشد. قرآن كريم هم كه مي‌فرمايد حتي يك ذره كوچولو هم كه كار خير بكنيد، ثبت و ضبط است و از دست محاسبان در نمي‌رود و ثوابش را خواهند نوشت. جدا از اينها، گاهي وقت‌ها نجات انسان، در همان كارهاي خير كوچولويي است كه بدون هيچ چشمداشتي انجام مي‌دهد؛ بدون هيچ حساب و كتابي. شايد نماز را به‌خاطر واجب بودنش بخوانيد يا روزه را به‌خاطر وظيفه بودنش بگيريد و از بعضي حرام‌ها خودداري كنيد به خاطر‌ شأن اجتماعي‌تان يا ترس از عذابش؛ يا كارهاي ديني ديگر هم به همين ترتيب. ان شاءالله كه قبول است اما يك كار خير كوچولو، اگر با تمام صداقت آدمي انجام مي‌شود، همين صداقت و خالص بودن شايد باعث و باني نجات اخروي ما شود، پس به اين كارهاي خير كوچولو بچسبيد و روي آنها مداومت كنيد؛ چه بسا همين مداومت روي كارهاي كوچولو، كل زندگي شما را به ساحل رستگاري برساند. مي‌پرسيد چه كارهايي؟ با ما به درون اين مقاله سفر كنيد تا با چند نمونه‌اش آشنا شويد.

اهداي خون
شايد جان كسي را نجات داديد

از ساده‌ترين كارهاي خير كوچولويي كه مي‌توانيد انجام دهيد، اين است كه به مراكز اهداي خون برويد و چند واحد از خون محترم‌تان را اهدا كنيد. البته همين كار خير كوچولو مي‌تواند شعله‌ور شده و حتي منجر به نجات جان يك بيمار هم بشود. براي اينكه آدرس مراكز اهداي خون را داشته باشيد، مي‌توانيد سري به سايت سازمان انتقال خون بزنيد؛www. ibto. ir. فقط اينكه برخي از اين مراكز، ممكن است تا 45دقيقه بعد از نماز مغرب، تعطيل باشند. شرايط اهدا‌كنندگان را هم خوب مطالعه كنيد. معمولاً بين 18 تا 60سال، سن و سال خوبي براي اهداي خون است. از آخرين باري هم كه خون داده‌ايد، نبايد كمتر از 8 هفته
گذشته باشد.

افطاري ساده دادن به رهگذران
حاتم طايي شدن آسان بود

باور كنيد براي هر كدام از ما بارها پيش آمده كه به‌علت كار زيادي كه داشته‌ايم دير به خانه‌مان آمده‌ايم و احياناً افطار را بين راه بوده‌ايم. در اين جور وقت‌هاست كه آدم آرزو مي‌كند ‌اي كاش خرمايي، لقمه‌اي، چيزي نصيبش مي‌شد تا بتواند افطار كند. چرا دست به‌كار نمي‌شويد؟ خرج خيلي كم روي دست‌تان مي‌گذارد. مترو و اتوبوس و حتي تاكسي‌ها، جان مي‌دهد براي اين كار. مي‌توانيد لقمه‌هاي حاضري نان و سبزي و خرما يا نان و سبزي و پنير آماده كنيد و با خودتان مثلاً به ايستگاه مترو يا اتوبوس نزديك ‌منزل‌تان ببريد. خيابان‌هاي نزديك به شما هم مي‌تواند مكان خوبي باشد؛ هنگامه ترافيك و وقتي كه مردم داخل ماشين‌هايشان هستند. روي عابرها هم مي‌توانيد حساب باز كنيد. گرفتن مثلاً 10 تا نان سنگك و سبزي به اندازه كافي و پنير، بعيد است بيشتر از 20- 15 هزار تومان خرج روي دست‌تان بگذارد.

كمك به نيازمندان
كمك به وقت توانايي

راستي با هزار تومان چه كار مي‌شود كرد؟ گاهي وقت‌ها در تبليغات منحصر به خيريه‌ها، لابد با اين دست سؤال‌ها مواجه شده‌ايد كه مثلاً‌ با فلان مبلغ چه كار مي‌شود كرد. از ديگر كارهاي خير كوچولويي كه مي‌توانيد انجام دهيد، كمك به خيريه‌ها و مراكزي است كه به كمك‌هاي شما نياز دارند. مؤسسه خيريه‌اي مثل محك، حتي روي كمك‌هاي هزار توماني شما هم حساب باز مي‌كند. بالاخره كوچك زيباست و همين كمك‌هاي كوچك است كه در نهايت، تبديل به رقم‌هايي درشت مي‌شوند. اين كمك‌ها حتي مي‌توانند صورت مجازي هم به‌خود بگيرند و كافي است رمز دوم كارت و... را داشته باشيد تا بتوانيد به جاهايي مثل امداد، بهزيستي، كهريزك، محك، بنياد و... كمك كنيد. حتي جاهايي مثل كميته امداد از نظر مجازي خيلي قوي‌ترند و مي‌توانند كارهاي ديگري را هم به‌صورت مجازي انجام بدهند؛ مثل معرفي نيازمند و پذيرش حامي و... .

مسافر صلواتي بزنيد
مستقيم، كار خير

بخش بزرگي از مشكل ترافيكي ما را مشكلات فرهنگي ايجاد مي‌كنند؛ يعني اگر فرهنگ رانندگي ما درست بود، بيش از نيمي از مشكلاتي كه امروز با آن دست و پنجه نرم مي‌كنيم، خودبه‌خود رفع مي‌شد. ازجمله اين رفتارهاي فرهنگي هم كه در حوزه رانندگي نداريم، ماجراي ماشين‌هاي تك‌سرنشين است. آقا شما كه داريد يك خيابان صاف را تا ته‌اش مي‌رويد، چند نفر را هم سوار كنيد، چه مي‌شود مگر؟ از جمله كارهاي خير كوچولوي ديگري كه مي‌توانيد انجام دهيد، اين است كه دم افطار، چند تا روزه‌دار را سوار كنيد تا به سفره افطاري خانواده‌شان برسند. شايد ماشين گيرشان نيامده يا مهمان دارند. با اين كار،
2 هدف را يكجا مي‌زنيد؛ هم يك رفتار فرهنگي سالم در حوزه ترافيك را تجربه مي‌كنيد و ماشين تك‌سرنشين توي خيابان‌ها راه نمي‌اندازيد هم اينكه ثوابي مي‌كنيد. البته بديهي است كه تمهيدات امنيتي را در اين زمينه بايد رعايت كنيد كه ديگر خودتان واردتريد.

نان صلواتي
نان‌هاي مقدس

تا حالا برايتان اتفاق افتاده كه مي‌خواسته‌ايد نان بخريد، پولش را از شما نگرفته‌ باشند؟ براي ما كه زياد اتفاق افتاده؛ اينكه يك نانوايي نان صلواتي پخت مي‌كند و تحويل مشتري‌ها مي‌دهد. بعضي‌ها اين كار را براي اموات‌شان مي‌كنند تا ثوابش برسد به ارواح آنها. بعضي‌ها هم به مناسبت‌هاي مذهبي اين كار را مي‌كنند. ازجمله مناسبت‌هاي مذهبي‌اي كه خيلي‌ها در آن دست به‌كار مي‌شوند تا نان صلواتي بين خلق‌الله پخش كنند، سالروز ميلاد كريم اهل‌بيت، امام حسن مجتبي عليه‌السلام است البته شايد اين كار كمي خرجش براي شما بالا باشد، پس چرا تنهايي انجامش بدهيد؟ سعي كنيد چند نفر با هم اين كار را انجام بدهيد. ضمن اينكه قرار نيست صبح تا شب هم به‌حساب شما نان صلواتي بدهند. يك تنور هم بس است. حتي مي‌توانيد با شوراي محل‌تان يا خيرين محل سكونت‌تان هماهنگ كنيد تا عهده‌دار بخشي از اين كار خير باشيد. روي قنادي و نان فانتزي‌هاي محل‌تان هم مي‌توانيد حساب كنيد تا نان شيرمال يا... صلواتي به‌حساب شما پخش كنند.

اطعام
گرمخانه‌ها را دريابيد

از ديگر كارهاي خير كوچولويي كه مي‌توانيد انجام بدهيد، پخش غذاست. اطعام، جزو رفتارهاي ديني بسيار نيكي است كه بركت‌هاي زيادي هم برايش شمرده‌اند البته اطعام خرج زيادي دارد اما چه‌كسي گفته كه حتماً بايد اين همه خرج كنيد؟ شما در يك آپارتمان 4 واحده سكونت داريد و جمعاً مي‌توانيد به 3 تا از همسايه‌تان غذا بدهيد. ضمن اينكه مي‌توانيد غذا هم ندهيد و مواد غذايي مورد نيازش را ببريد به جايي مثل گرمخانه‌ها كه نياز مبرمي به اين كالاها دارند. مخصوصاً اگر گوسفندي مي‌خواهيد نذر كنيد، يكي از بهترين جاها همين گرمخانه‌هاست، چون كمتر كسي به ساكنان آنجا توجه مي‌كند؛ آنهايي كه چشم اميدشان به همين مراكز است و حامي‌اي ندارند. شايد براي بسياري از مردم جاي اما و اگر باشد كه مگر مي‌شود غذاي نذري به اين جور مراكز هم داد؛ كافي است سري به آنها بزنيد و با مديرانشان صحبت كنيد. مي‌توانيد تلفن‌شان را از شهرداري منطقه‌تان هم بگيريد و تلفني صحبت كنيد؛ هيچ بعيد نيست كه ثوابش بيشتر از نذري دادن به همسايه‌ها باشد.

پخش كتاب‌هاي مفيد
كار خير در قلمرو واژه‌ها

خب، همه اين كارهاي نيكي كه برشمرديم، جزو كارهايي هستند كه فيزيكي محسوب مي‌شوند و غالباً نياز به پول دارند. اين يكي را هم كه مي‌خواهيم معرفي كنيم البته نياز به پول دارد اما از جنس قبلي‌ها نيست. آقا هرچقدر دست‌تان مي‌رسد كتاب بخريد و مثلاً‌ توي مسجد پخش كنيد. البته بهتر است جايي پخش‌اش كنيد كه احتمال مي‌دهيد تأثير بيشتري دارد. سعي كنيد كتاب‌هاي خاص‌تري از كتاب‌هاي كوچك دعا و ... انتخاب كنيد. چرا؟ چون اين جور كتاب‌ها، هم از حيث انتشار و هم از حيث مصرف كننده، مشتري زياد دارد؛ طرف تا مي‌خواهد براي امواتش خيراتي كند، از اين كتاب‌ها تهيه مي‌كند. كار بهتر اين است كه يك كتاب درست و حسابي‌تر معرفي كنيد كه واقعاً طرف مقابل را كن‌فيكون كند و به راه بياورد. مثلاً كتاب‌هايي كه مقام‌ معظم رهبري بر آنها تقريظ نوشته‌اند، نمونه‌هاي خوبي هستند.

ماجراي آن ده‌توماني‌هاي سر ماه
شيخ حسين انصاريان و حكايت يك كار خير كوچك

اين حكايت را شيخ حسين انصاريان، سخنران معروف، تعريف مي‌كند. در يكي از سخنراني‌هايش هم اين حكايت را شرح داده است؛ به مناسبت كار خير انجام دادن و اينكه يك كار خير، بزرگ است و يك كار خير، كوچك. و بعد گفته است كه كار خير كوچك به كجاها كه منجر نمي‌شود.

اهالي شهري در استان خراسان مرا به منبر رفتن دعوت كردند. رفتم. گفتم كه آدم سرشناس اين شهر شما كيست؟ گفتند شخصي هست كه در بازار مغازه‌اي كوچك دارد و البته راننده كاميون هم هست. رفتم به حجره‌اش. مرا شناخت و بغل كرد. مانده بودم چه كنم. كاشف به عمل آمد وقتي كه با كاميون به تهران بار مي‌آورده، به مسجدي در نزديكي‌هاي گاراژ مي‌آمده و مرا آنجا ديده و شناخته. مرا به خانه‌اش برد. 3 هزار متر خانه و باغ و آب قنات و.... گفت 10 شب اين‌جا منبر برويد. شهر ميداني داشت و مسجد بزرگي. از روز ششم به بعد، نه‌تنها مسجد كه حتي ميدان هم پر مي‌شد. نزديك به 100 عالم روحاني براي شركت در اين مراسم مي‌آمدند. به صاحبخانه گفتم علماي شهر شما هستند؟ گفت بله. گفتم عجيب است كه اين همه مجتهد تحصيل كرده نجف، منبري را يكجا قبول داشته باشند و بيايند. گفتم برايم جلسه‌اي بگذارد با آن‌ها. در خانه‌اش با آنها برايم جلسه‌اي گذاشت و علما آمدند. در جلسه فكري به سرم زد. به عالم بزرگ منطقه گفتم شهر شما از چهارطرف چقدر روستا دارد؟ گفت نمي‌دانم. گفتم آمار بگيريد. گرفتند. تا 60 كيلومتري دور و بر، 90روستاي فقير وجود داشت. گفتم شما چند تا روحاني هستيد؟ گفت 200 روحاني. گفتم حاضريد با من به شهر بيايد و ماهي 10 تومان از اهالي كمك بگيريم؟ علتش را پرسيد. گفتم ماشيني بخريم و پنجشنبه‌ها كه حوزه نداريم، بعدازظهرش 100 تا طلبه را پخش كنيم توي روستاها، بروند و مسئله بگويند و روضه بخوانند و... عصر جمعه هم برشان‌گردانيم و از مردم هم پولي نگيرند. موافقت كرد. رفتند و اسم نوشتند و كلي استقبال شد. مراجع تقليد هم تا فهميدند داريم چه كار مي‌كنيم، كمك كردند. شما براي خدا قدم بردار پول آن مي‌رسد. بعد از 10 سال كه اين طرح اجرايي شد، همين طلبه‌ها نزديك 40تا غسالخانه ساختند، 30 تا مسجد، كلي هم مريض و نابيناي روستايي را با همين ماشين بردند مشهد و مداوا كردند.

چون خورشيد، ‌به همه بتاب

باور كنيد اين يكي را نمي‌خواستيم جزو كارهاي خير كوچك بنويسيم اما يك دفعه صدايي آمد و تا برگشتيم نگاه كرديم، ديديم يك عدد ياكريم لب پنجره نشسته است. گفتيم چرا روزي اين آفريده خدا را ببريم! در حديث آمده است كه اگر كسي حتي به حيوانات هم خير و نيكي كند، خدا او را مورد آمرزش قرار مي‌دهد. حكايت معروفي هم داريم كه عربي در بياباني تشنه‌اش شد و رسيد به چاهي و رفت ته چاه و آب خورد. وقتي بالا آمد، ديد سگي تشنه، ايستاده و با زبان بيرون آمده نگاهش مي‌كند. دلش سوخت و رفت پايين و دوباره با زحمت فراوان آب توي كفشش ريخت و آن را به دندان گرفت و آورد بالا و داد به سگ تشنه. همين كار خير كوچك باعث آمرزش او شد. مي‌توانيد ته‌مانده غذاي سفره‌تان را بريزيد لب باغچه يا پنجره يا حتي پشت بام، براي پرنده‌ها.

 

کد خبر 265600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha