طی هفته گذشته تعداد کل تماس با مرکز اورژانس 115 تهران، 76 هزار و 500 مورد گزارش شد که از این تعداد، 23هزار و 815 مورد تماس مفید درمانی بود.

تعداد موارد ماموریت و اعزام آمبولانس 5هزار و 750 مورد، موارد بستری 2هزار و 131 مورد، موارد درمان سرپایی 2هزار و 399 مورد، موارد قلبی 720 مورد، تعداد موارد تنفسی 317 مورد، تصادفات 985 مورد و امداد هوایی 16 مورد از سوی این مرکز گزارش شد.

همچنان‌که پیش‌بینی می‌شد، آمار مربوط به حوادث یک ماهه اول از فصل تابستان حاکی از افزایش تعداد سوانح ناشی از تفریحات و ورزشهای آبی در این ماه از سال بود که بیشترین آمار حوادث در ارتباط با استخرها و حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گزارش شده است.

حوادثی از قبیل غرق‌شدگی (کودکان و بزرگسالان)، آسیب بدنی ناشی از دویدن یا سر خوردن در کناره استخرها و شوخی کردن در داخل آب، گیر‌افتادن در بین موانع ناپیدای بستر رودخانه‌ها و دریا چه‌ها و سر خوردن بر روی سنگ فرش رودخانه‌ها و حاشیه سنگی دریاچه‌ها، مشکلات ناشی از حملات قلبی و عصبی داخل آب در کسانی‌که سابقه بیماری قبلی دارند، ایجاد صدمات جسمی و حتی قطع نخاع و مرگ در اثر شیرجه زدن در آبهای کم‌عمق و یا پریدن در آب از ارتفاع زیاد و نهایتا گرفتار شدن در میان امواج و جریان‌های مرموز آب رودخانه‌ها و دریاها از جمله مواردی است که عمدتا به‌دلیل نا‌آشنایی یا بی‌احتیاطی افراد، لحظات خوش آنها را با تلخ‌کامی همراه می‌کند.

برای همین به‌عنوان یک قاعده کلی در این خصوص، آشنایی با فنون شنا، شیرجه، غواصی و امثال آن برای کسانی‌که قصد انجام چنین فعالیتهایی را دارند به‌عنوان یک ضرورت مهم توصیه می‌شود.

به‌علاوه استفاده از وسایل غوطه‌‌ور‌‌‌کننده مثل انواع جلیقه‌های شنا برای افراد مبتدی، پرهیز از هر نوع شوخی و سهل‌انگاری و توجه جدی به علایم هشدار نصب شده در حاشیه استخرها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از دیگر نکات ضروری دراین  زمینه است.

همچنین کودکان و نوجوانان و افراد مبتدی باید در مکانهای مناسب و تحت نظارت افراد ذی‌صلاح به ورزشهای آبی پردازند.

از سوی دیگر نظارت دایمی و استفاده از نرده و حصار قفل‌دار در حاشیه استخرهای خصوصی برای پیشگیری از خطر غرق شدن کودکان خردسال بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که امکان غرق شدن کودکان خردسال در آب‌های با عمق بسیار کم نیز وجود دارد و تجربه تلخ حوادث پیشین نشان داده است که در صورت غفلت اطرافیان کودک خردسال، حادثه گاهی خیلی غافلگیر‌کننده و سریع‌تر از آنچه که می‌پنداریم، رخ می‌دهد.