گروه سیاسی: همزمان با تصریح منابع خبری به افزایش نارضایتی کشورهای اروپایی از گسترش تحریم‌های مالی ایران از سوی آمریکا، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد

"غرب تلاش‌ها برای سخت‌ترکردن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را به امید آنچه بهبود همکاری ایران با بازرسان آژانس خوانده‌ است، تا ماه سپتامبر (شهریور) به تعویق انداخت."

بنا بر خبری که ایسنا آن را منتشر کرده، این گزارش حاکی‌است تهران همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به منظور روشن ساختن پرسش‌های باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در ماه جاری از سر گرفته و دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات غنی‌سازی را بهبود بخشیده است.

کمک به آژانس

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت با تاکید بر لزوم حل دیپلماتیک مساله‌ هسته‌ای ایران گفت: اکنون مساله‌ اصلی این است که تماس های برقرار شده بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از هم گسسته نشود و کمک‌های لازم برای دستیابی به نتایجی مشخص به آژانس صورت گیرد.

همچنین لاوروف و خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس کمیته چهارجانبه خاورمیانه درباره مسئله هسته‌ای ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

چشم‌انداز مثبت

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مذاکرات لاریجانی با سولانا چشم‌انداز مثبتی داشته است.

منوچهر متکی در دیدار با سرج سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان که ایرنا خبر آن را منتشر کرد، همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این مذاکرات را سازنده و در راستای اعتمادسازی توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد : مذاکرات ایران و آژانس و همچنین مذاکرات لاریجانی با سولانا نشانگر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق خواست مردم خویش مبنی بر کسب دستاوردهای صلح آمیز اتمی است.