گروه سیاسی: یکی از نتایج گفت‌وگوهای روز جمعه مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران و دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، توافق طرفین برای آماده‌ کردن برنامه‌ای عملی در جهت پایان دادن به مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران بود

که پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی‌آنرا بخشی از تفاهم سیاسی گسترده‌تری اعلام کرد که لاریجانی و خاویر سولانا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا درباره آن مذاکره کردند.
جمعه شب البرادعی گفت: امیدوارم در چند هفته آینده بتوانیم تدوین یک طرح عملی را آغاز کنیم و من امیدوارم بتواند ظرف 2 ماه پایان یابد و سپس اجرای این طرح را آغاز کنیم.
البرادعی در کنفرانس خبری که پس از مذاکرات دو ساعته‌اش با لاریجانی در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی‌در وین برگزار شد و ایسنا خبر آنرا منتشر کرد، گفت که با لاریجانی درباره‌ شروط، اولویت‌ها و زمان‌بندی این طرح مذاکره کرده است. وی همچنین تأکید کرد که آنها تبادل نظر خوبی درباره‌ ‌اینکه مذاکرات میان ایران و 1+5 چگونه باید احیا شود، انجام داده‌اند.  همچنین به گزارش ایرنا، وی گفت: من طی مدت اخیر در تماس با خاویر سولانا بودم و تأکید می‌کنم که ما به کار خود در دو بعد تحقیق و دیپلماسی ادامه می‌دهیم.  مدیرکل آژانس افزود: کار ما تحقیق و کار سولانا دیپلماسی و گفت‌وگوست و این دو موضوع به هم پیوسته هستند.
توافق نهایی
دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ترک وین درگفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت : توافق نهایی درباره نحوه بررسی و حل مسایل باقی مانده با آژانس بین المللی انرژی اتمی که در مذاکرات البرادعی به آن پرداخته شد، منوط به مذاکرات با خاویرسولانا است.  لاریجانی افزود: تلاش ما این است که همکاری با آژانس همچون گذشته ادامه یابد و اگر وضع به گونه ای باشد که دو موضوع حق ایران در برخورداری و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و رفع نگرانی ها با هم در نظر گرفته شوند ، این شیوه درستی است.
لاریجانی در گفت‌وگو با العالم تصریح کرد: معتقدم که مذاکرات با البرادعی کاملاً به روندی که سولانا برای دستیابی به یک راه‌حل و تفاهم بر روی آن کار می‌کند، کمک خواهد کرد.  دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: منطق ما برای رسیدن هرچه سریعتر به توافق در مسئله هسته‌ای منطق گفت‌وگو است. 
لاریجانی که پس از مذاکره با البرادعی راهی لیسبون شد، پیش از آغاز مذاکرات با سولانا با وزیر امور خارجه پرتغال که کشورش از هفته آینده ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده خواهد گرفت، دیدار کرد.
خوش‌بین به مذاکرات
خاویر سولانا  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از آغاز دور جدید گفت‌وگوهایش با علی لاریجانی در کاخ نسیسیدادی مجموعه وزارت امور خارجه پرتغال به رویترز گفت: به گفت‌وگوها خوش‌بین هستم، هر چند انتظار ندارم نتایج قابل ملاحظه‌ای از این مذاکرات به دست آید.
علی لاریجانی پیش از آغاز مذاکرات با سولانا، با لوئیس آمادو وزیر امور خارجه پرتغال دیدار کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی که تا  فردا در لیسبون خواهد بود همچنین در جریان اقامت خود با مقام‌های بلندپایه این کشور جنوب غربی اروپا همچون خوزه سوکراتس، نخست وزیر، ژایم گاما، رئیس مجلس و احتمالاً کاواکو سیلوا، رئیس‌جمهوری پرتغال دیدار می‌کند.
کد خبر 24964

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز