دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: قائم مقام شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر پذیرش پیشنهاد کشورهای 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران که ناظر به توسعه‌ نیافتن‌ فرایند غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ ایران در مقابل‌ لغو تحریم‌‌های‌ اقتصادی‌ است، تصریح کرد: جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ این پیشنهاد کشورهای غربی را که در خلال مذاکرات هسته‌ای مطرح شده، نپذیرفته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در گفتگو با خبرنگار همشهری ضمن تکذیب خبر پذیرش این پیشنهاد، افزود: این موضوع تنها یکی از پیشنهادهایی بود که در مذاکرات مطرح شد و مانند دیگر مقولات ممکن است بررسی شود.

روزنامه‌ الشرق‌ الاوسط به‌ نقل‌ از برخی‌ منابع ادعا کرد: جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ به‌ تازگی‌ پیشنهاد کشورهای‌ غربی‌ را مبنی‌ بر توسعه‌ نیافتن‌ فرایند غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ در مقابل‌ لغو تحریم‌‌های‌ اقتصادی‌ پذیرفته‌ است‌‌.

سید محمد علی‌ حسینی،‌ سخنگوی‌ وزارت‌ امور خارجه‌ روز یکشنبه گفته بود:‌ پیشنهاد  بین‌ المللی‌ ارائه‌ شده‌ به‌ ایران‌ در حقیقت‌ پیشنهاد جدیدی‌ نیست‌ و در مذاکرات لاریجانی‌ و سولانا بررسی‌ شده‌ است،‌اما‌ ایران‌ این‌ پیشنهاد را بررسی‌ می‌کند، زیرا به‌ هرحال‌ هر پیشنهاد و طرحی‌ نقاط ضعف‌ و قوتی‌ دارد که‌ از نظر فنی‌ باید مورد بررسی‌ قرار گیرد.‌

شکاف‌ها به نفع ایران

از سوی دیگر روزنامه دیلی تلگراف تصریح کرد: ایران از شکاف‌های شورای امنیت به سود برنامه هسته‌ای‌ خود استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: دیپلمات‌های غربی در مقر سازمان ملل در نیویورک به طور محرمانه می‌پذیرند که رسیدن به اجماع میان 5 عضو دایم شورای امنیت بسیار مشکل شده و دیپلمات‌های آمریکا از نبود اراده در متحدین اروپایی‌شان خشمگین هستند.

اما دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که حل مسئله هسته‌ای ایران فقط از طریق مذاکرات امکانپذیر است.

بان کی مون در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام مصر درباره مسئله هسته‌ای ایران گفت: همچنان معتقدم که راه حل مشکلات مذاکرات است و مهم است که همه طرف‌ها برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکرات و پرهیز از افزایش جنگ لفظی تلاش کنند.

کنفرانس پارلمان اروپا

اما پارلمان اروپا فردا سمینار ویژه‌ای را درباره مسئله هسته‌ای ایران و ابعاد گوناگون آن برگزار می‌کند. پارلمان اروپا در بیانیه‌ای در بروکسل که مهر خبر آنرا منتشر نمود، اعلام کرد که این سمینار درباره پرونده هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر مسائل منطقه‌ای و معادلات بین المللی است.

در بیانیه مذکور آمده است: این سمینار به دعوت فراکسیون پارلمانی جنبش سبزها با عنوان ایران، گزینه‌های احتمالی در برابر تشدید اوضاع در منطقه برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود که در این سمینار یک روزه شمار زیادی از کارشناسان، دیپلماتها و تحلیلگران از اروپا، ایران و کشورهای جهان اسلام برای بحث و گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای ایران و جوانب آن و نیز افق‌های خروج از بحران ناشی از این مسئله شرکت کنند.

کد خبر 25662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز