گروه سیاسی: پس از پایان سفر نمایندگان آژانس انرژی اتمی به تهران و انجام مذاکرات، برخی توافقات صورت گرفته به ویژه مورد توجه و استقبال مدیرکل آژانس و برخی مقامات غربی قرار گرفت.

در همین راستا، محمد البرادعی، توافقات جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سرآغاز یک روند جدید خواند و نسبت به آن ابراز خوشبینی کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که روز جمعه پس از دیدار با نیتیا پیبولسونگرام، وزیر امور خارجه‌ تایلند در بانکوک با خبرنگاران صحبت می‌کرد و ایسنا خبر آن را به نقل از رویترز منتشر کرد، در اظهار نظری درباره‌ توافقات اخیر تهران  و آژانس که در طول سفر هیأتی از وین به ایران حاصل شده است، گفت: فکر می‌کنم ما درباره‌ برخی مسایل نظیر بازدید از برخی تأسیساتی که ایران در دادن اجازه‌ بازدید از آن مراکز به ما اکراه داشت، پیشرفت حاصل کرده‌ایم.

حمایت سولانا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شبکه خبری فرانس 24 گفت : در روزهای اخیر همکاری تنگاتنگ تر و عمیق تری میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و تهران داشتیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خاویر سولانا در پاسخ به سؤالی دراین باره که آیا پیشرفتهایی در پرونده هسته ای ایران به دست آمده است؟اظهار داشت: گروههای آژانس به تهران رفتند و درباره حل و فصل مسائلی که هنوز میان تهران و آژانس مطرح است گفتگو کردند.

وی افزود: هرچند این سفر و گفـت‌وگوهای انجام شده، مسئله هسته ای ایران را حل نخواهد کرد اما این نشانه‌ای مثبت برای برقراری اعتماد میان جامعه بین المللی و ایران است.

سولانا بار دیگر با تأکید بر حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای، بدون ذکر هیچ دلیلی مدعی شد: اما ایران بر اساس ان پی تی حق ندارد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی استفاده کند.

وی البته افزود: درهای گفتگو در دو زمینه چه در زمینه مذاکرات و چه در زمینه سازمان ملل و مجازاتها باز است و این دو مسئله به موازات هم پیش می رود.

استقبال آمریکا از تصمیم ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از اقدام ایران در صدور مجوز بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رآکتور آب سنگین اراک استقبال کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، تام کیسی تصریح کرد: ما قطعاً از هر اقدام ایرانیها برای عمل به تعهدات بین‌المللی‌شان در پاسخ به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سالهاست باقی مانده و عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کنیم.

کد خبر 26555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز