تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱

گروه دانش: درحالی که مطالعات کارشناسی مدون و خاصی درباره لزوم استفاده از مونوریل که در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان یک وسیله تفریحی از آن استفاده می‌شود، به عنوان بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌در تهران انجام نشده

یا حداقل به رویت عموم نرسیده‌است، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تیزر تبلیغاتی‌ای را تهیه کرد که در آن به تبلیغ مونوریلی می‌پردازد که دریکی از شهرهای ژاپن نصب شده و کاراکتر کارتونی این تیزر، مدتی را برای کار در ژاپن سپری  و  از آن استفاده کرده است.

درحالی که کلیپ قبلی این سازمان هم که در آن اتوبوس‌های درون‌شهری را وسیله‌ای بیش‌از حد خلوت و راحت جلوه می‌داد با واکنش‌هایی مواجه شده‌بود، همچنان پخش این کلیپ‌ها از تلویزیون ادامه دارد.

این درحالی است که مریم مهدی‌نژاد، رئیس بخش امور بهبود روش‌های حمل‌ونقل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این‌خصوص به همشهری می‌گوید: من به‌عنوان یک کارشناس نمی‌دانم که اصلا این کلیپ چرا پخش می‌شود! روابط عمومی‌سازمان ما برای پخش هرنوع کلیپی که به نوعی مربوط به امور حمل‌ونقل باشد باید از کانال ما اقدام کند و این کار بدون نظارت ما نباید انجام شود. من هیچ حرفی برای گفتن درباره این کلیپ ندارم.

وی درمورد پژوهش‌های بهبود روش‌های حمل‌ونقل در سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌گوید: در امور حمل‌ونقل، ما هیچ پژوهشی درباره مونوریل انجام نداده‌ایم. مونوریل یک وسیله تفریحی است. ما داریم درمورد حمل‌ونقل شهری صحبت می‌کنیم. دراین‌جا پژوهش‌های زیادی درباره مترو و فواید آن و اولویت آن برای سیستم حمل‌ونقل شهری انجام شده ولی هیچ کار کارشناسی درمورد مونوریل انجام نشده‌است.

شاید به همین دلایل بود که پخش این کلیپ، اعتراض معصومه ابتکار، عضو کمیسیون شورای شهر تهران را در سی‌امین جلسه علنی شورا برانگیخت. او تاکید کرد تا زمانی که تکلیف مونوریل از سوی شورای شهر تهران روشن نشده، نباید فضاسازی کرد.

چمران، رئیس شورای شهر تهران هم درهمان جلسه دراین‌باره گفت: این وسیله حمل و نقل عمومی‌قابل رد نیست، در همه جای دنیا در جایی از شهر مترو، در جایی دیگر مونوریل و در برخی از اماکن دیگر تاکسی و ون و حتی قاطر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ منتها هر کدام باید در جای مناسب به کار گرفته شوند.

دکتر محمدهادی موذن، عضو هیأت‌مدیره سازمان حمل و نقل و ترافیک هم درباره پخش برنامه‌ای در زمینه استفاده از مونوریل می‌گوید: مونوریل مثل هر پدیده ترافیکی دیگر موضوعی نیست که صحبت له یا علیه آن لزوماً شایبه سیاسی داشته باشد. این فیلم آشکارا نشان می‌داد که برخلاف ادعای گوینده و مهمانان برنامه، مونوریل در دنیا، صرفاً در مناطق توریستی و فضاهای سرسبز، آن‌هم در مسیرهایی نه‌چندان طولانی به‌کار می‌رود.

به‌این ترتیب به‌رغم تلاش فراوان تهیه کننده فیلم در اثبات مونوریل، فیلم یاد شده خود دلیلی است بر له مخالفان آن، چنان که هیچ شهری در دنیا به‌دنبال استفاده از مونوریل در مسیرهای طولانی نیست. با وجود همه این اعتراض‌ها، تبلیغات مونوریل ادامه دارد.

چنان‌که در ساعاتی از شب دوشنبه 12 شهریور که خیلی از فوتبال دوستان منتظر آغاز برنامه 90 بودند، کلیپی طولانی با عنوان حمل‌ونقل سبز و بدون هیچ مشخصاتی از سازمان تهیه‌کننده یا سفارش‌دهنده و... پخش شد که در آن به وضوح در مورد مونوریل و فواید آن به دروغ‌پردازی پرداخت.

از جمله این که درحالی که حتی طرفداران مونوریل در کشور هم اذعان کرده‌اند که این وسیله گران‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی‌است، گوینده این برنامه با غلظت خاصی از مونوریل به عنوان یکی از ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی یاد کرد.